پارک خطی تایوان جایگزین راه‌آهن متروکه

یکی از خطوط راه‌آهن متروکه شهر تایچونگ در کشور تایوان به یک پارک خطی سرزنده تبدیل شد و روزانه میزبان تعداد زیادی بازدیدکننده از شهرهای اطراف است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یک پارک خطی جدید به طول یک‌هزار و ۷۰۰ متر جایگزین خط راه‌آهن قدیمی و متروکه تایچونگ، شهری واقع در مرکز کشور تایوان شد. این راه‌آهن که در گذشته یکی از خطوط راه‌آهن بسیار پرتردد در این شهر بوده است، به تدریج با کاهش تردد و جابجایی کارآیی خود را از دست داد و در نهایت بدون استفاده باقی ماند. در نتیجه برنامه‌ریزان شهری تصمیم گرفتند با همکاری طراحان معروف کشور این منطقه را به فضایی سبز  و دنج برای مردمی تبدیل کنند که به‌منظور رهایی از شلوغی‌های شهر و دود و دم حاصل از ترافیک و صنایع، نیاز به محلی برای تنفس و استراحت در هوای آزاد دارند. طراحان سعی کردند در احداث این فضای جدید در کنار تمرکز روی احیای محیط‌های بدون استفاده شهری، تاریخچه قوی منطقه را حفظ کنند و در عین حال تنوع زیستی آن را نیز بهبود بخشند.

پروژه تبدیل این خط‌ راه‌آهن قدیمی به یک فضای عمومی سرسبز بی‌نظیر شامل ایجاد مسیری سبز همراه با باغ‌هایی چشم‌نواز، فضاهای ورزشی تعبیه شده در فضای باز، زمین‌های بازی کودکان، یک باغ مجسمه (باغ یا پارکی برای نمایش مجسمه‌ها و آثار ماندگار در فضای باز)، مسیرهای مخصوص دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و نیز چندین میدان عمومی است. معماران با الهام از زیرساخت خطوط راه‌آهن، بخش‌هایی از پارک را در جهات مختلف گسترش دادند و شاخه‌بندی کردند. از سوی دیگر در امتداد این مسیر سبز رودخانه‌ای محصور میان دور ردیف از درختان سرسبز و روح‌بخش نیز جاری است که زیبایی محیط را در نظر بازدیدکنندگان دوچندان می‌کند.

به منظور حفظ شخصیت تاریخی و انسجام منطقه، همچنین قابل تشخیص بودن زمینه‌های شکل‌گیری این طرح، الگوی تمامی تغییرات انجام گرفته در آن بر اساس ریل قطار و متناسب با آن طرح‌ریزی شده است. از سوی دیگر طرح‌های منحصربفرد این مسیر سبز به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که نظر هر عابرپیاده و یا دوچرخه‌سواری را به خود جلب می‌کند و مکانی ایده‌آل برای گذراندن اوقات فراغت، تفریح و یا ورزش کردن به حساب می‌آید. حفظ گیاهان و جانواران بومی منطقه و حتی افزایش آن‌ها که یکی از مهم‌ترین اهداف سازندگان پارک خطی تایچونگ بوده است، گرد هم آوردن مردم و افزایش تعامل اجتماعی، ایجاد پیوند میان بخش‌های مختلف شهر، دعوت مردم به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در محیطی خاص و به دور از آلودگی‌های شهری از دیگر اهداف سازندگان این پارک خطی به شمار می‌رود.

کد خبر 405570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.