۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
انواع اهدای خون را بشناسیم

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان گفت: اهدای خون خودی یا اتولوگ با دستور پزشک جراح گرفته می‌شود که در این روش فرد برای خودش خون می‌دهد، چرا که آنتی‌ژن خاصی در بدنش دارد که با سایر خون‌ها سازگاری ندارد.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه افراد به چند روش می‌توانند اهدا کننده باشند، اظهار کرد: یک روش اهدای خون همان روش اهدای خون معمولی است که از آن سه فرآورده خونی تولید می‌شود، تعدادی دیگر اهدا کننده پلاک هستند و به جای خون فقط پلاک اهدا می‌کنند، هر فرد حدود ۲۴ بار در سال می‌تواند پلاک اهدا کند.

وی با اشاره به اینکه برخی اهدا کنندگان فقط پلاسما اهدا می‌کنند، ادامه داد: افراد دو نوع پلاسما یعنی معمولی و ضد هاری اهدا می‌کنند، به افراد داوطلب برای اهدای پلاسمای ضد هاری سه نوبت واکسن ضد هاری تزریق  و در بدن این افراد آنتی ژن ضد هاری تولید می‌شود، بعد از گذشت سه ماه افراد وارد چرخه اهدای پلاسمای ضد هاری خواهند شد.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان افزود: پلاسمای ضد هاری  از افراد گرفته و مستقیما به شرکت‌های پالایشگر  فرستاده می‌شود تا از آن واکسن ضد هاری تولید شود، حدود ۵۰ نفر اهدا کننده پلاسمای ضد هاری در اصفهان داریم که قبلا واکسینه شده‌اند و به طور مرتب درحال اهدا پلاسما هستند.

وضعیت بانک خون و فرآورده‌های خونی استان اصفهان

وی با توضیح اینکه اهدای خون خودی یا اتولوگ با دستور پزشک جراح از فرد گرفته می‌شود، تصریح کرد: در اهدای خون خودی، فرد برای خودش خون می‌دهد، چرا که آنتی‌ژن خاصی در بدنش دارد که با سایر خون‌ها سازگاری ندارد و در آینده نزدیک به طور مثال بین دو تا هفت روز آینده قرار است، عمل جراحی انجام دهد و خونی که اهدا کرده است، در عمل جراحی برای خودش استفاده می شود، این افراد نمی‌توانند طولانی مدت در بانک خون برای خود خون نگه دارند، زیرا فقط ۴۰ روز می‌شود خون را نگه داشت و بعد از آن از چرخه مصرف خارج می‌شود.

زینلی خاطرنشان کرد: پلاسمای معمولی نیز به شرکت‌های پالایشگر فرستاده می‌شود تا داروهایی مانند ایمنوگلوبولین، آلبومین، فاکتورهای هشت و ۹ از آن استخراج شود.

وی با تاکید بر این که غالب داروهایی که برای انواع بیماری‌ها مصرف می‌شود، برای اهدای خون ایجاد ممنوعیت می‌کند، اضافه کرد: مصرف داروهایی مانند داروی فشار خون، دیابت، تیروئید و قلبی مانع اهدای خون می‌شود، چرا که این داروها وارد خون خواهد شد و برای فرد گیرنده مشکلات جدی ایجاد می‌کند.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان گفت: وضعیت بانک خون و فرآورده‌های خونی استان اصفهان مناسب است، اما ایده‌آل نیست، زیرا نیاز به خون همیشگی است و نیاز بیماران تالاسمی و اتاق‌های عمل به آن در هر حال وجود دارد، عمده بیمارانی که به طور مستمر خون مصرف می‌کنند، بیماران تالاسمی هستند و ماهیانه دو تا سه واحد باید دریافت کنند ‌که در استان حدود دو هزار نفر می‌باشند.

وی اضافه کرد: مادران بارداری که طی بارداری به خون نیاز پیدا می‌کنند، نیز گروه وسیعی را تشکیل می‌دهند و گروه دیگری که نیاز مبرم و شدید به دریافت خون و فرآورده‌های خونی دارند، بیماران سرطانی بدخیم می‌باشند، پس اهدای خون نباید کم رنگ شود.

کد خبر 405557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    0 0
    خودت واسه خودت خون بدی، چه جالب