نبض در کدام نواحی احساس می‌شود؟

پژوهشگر طب سنتی گفت: در رشته قلب و عروق و در سایر رشته‌ها، اولین معاینات پزشکی شامل گرفتن نبض است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده طب الصادق (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نبض (Pulse) از علائم حیاتی انسان به شمار می‌رود و در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها پزشک را یاری می‌دهد؛ چک کردن نبض، یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای سنجش میزان تپش قلب، بدون تجهیزات خاص به شمار می‌رود.

وی افزود: چک‌کردن نبض زمانی که شما در حال کاهش وزن یا فعالیت‌های بدنی و ورزشی هستید، می‌تواند بسیار مفید باشد.

مولف کتاب نبض نهایی با اشاره به اینکه ضربان‌های طبیعی بدن را می‌توان در ۱۰ ناحیه حس کرد، این نواحی را شامل موارد زیر دانست:

نبض سرخرگ گیجگاهی: نبض شقیقه در ناحیه گیجگاهی انسان قرار دارد، به طوری که در نوزادان تازه متولد شده، می‌تواند قابل رؤیت باشد و در بقیه سنین، با لمس دست، قابل حس است. این نبض را می‌توان در بالای انتهای ابرو احساس کرد.

 نبض سرخرگ تحت فکی: این نبض بین نبض گیجگاهی و نبض گردنی قرار دارد، به طوری که اگر قسمت داخلی نزدیک به وسط گوش (شیار داخلی بین فک بالا و گوش) را لمس کنید، این نبض را حس خواهید کرد.

نبض سرخرگ گردنی: سرخرگ گردنی در بالای ترقوه، در زیر آرواره یا در دو طرف تیروئید قرار دارد و نبض آن در فرو رفتگی بین عضلات گردن و حنجره لمس می‌شود. به بیان دیگر، نبض سرخرگ گردنی در میان نای و عضله گردن احساس می‌شود.

 نبض سرخرگ اپیکال: این نبض در چهارمین یا پنجمین فضای بین دندهای در سمت چپ، احساس می‌شود و در فضای بین دندهای پنجم و طرف چپ استخوان جناغ قرار دارد.

 نبض سرخرگ بازویی: نبض بازویی، در ناحیه گودی آرنج قرار دارد؛ در شیرخواران ممکن است یافتن نبض در قسمت بالا و داخل بازو راحت‌تر صورت گیرد.

نبض سرخرگ مچ دست یا ساعد: محل این دو نبض در قسمت داخلی مچ دست، در نزدیکی کناره شست دست قرار دارد.

 نبض سرخرگ کشاله ران: نبض سرخرگ ران پا، در قسمت جلو ران، درست در محل اتصال ران به تنه قرار دارد.

 نبض سرخرگ پشت زانو: این نبض در پشت زانو و در قسمت خلفی استخوان کشکگ احساس می‌شود

نبض سرخرگ پشت قوزک داخلی پا: این نبض در پشت قوزک پا، متمایل به ناحیه پشت مچ پا قرار دارد.

 نبض سرخرگ روی پا: این نبض در قسمت روی پا قرار دارد.

کد خبر 405556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.