ملت: گردشگری محور توسعه قرار گیرد

دبیر شورای راهبردی "اصفهان ۲۰۲۰" در نشست هم‌اندیشی با هیئت‌های ورزشی به برگزاری رویدادهای ورزشی بین المللی برای شناساندن ظرفیت‌ها و توسعه گردشگری تاکید کرد و گفت: به دلیل اثرپذیری که حوزه گردشگری در دنیا داشته و باتوجه به ظرفیت‌هایی که در شهر اصفهان وجود دارد گردشگری می‌تواند محور توسعه باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "اصفهان ۲۰۲۰، تعبیر رویاها" نام پروژه‌ای است که توسط شورای شهر و شهرداری اصفهان در سه محور گردشگری، هنر و میراث فرهنگی طرح ریزی شد. در این پروژه دبیرخانه طرح سعی کرده تا نشست‌های هم‌اندیشی با اقشار مختلف جامعه و ذی‌نفعان گردشگری برگزار کند. تازه ترین این نشست‌ها صبح‌ امروز _دوشنبه ۲۳ دی‌ماه_ با هیئت‌های ورزشی استان اصفهان برگزار شد.

نصیر ملت، دبیر شورای راهبردی "اصفهان ۲۰۲۰" در این نشست با بیان اینکه همه ما در شهری با پیشینه و تاریخ ارزشمند زندگی می‌کنیم، اظهار کرد: اصفهان در مقطعی از زمان بر اساس تصمیمی اشتباه مسیر توسعه‌ای را انتخاب کرد که امروز شرایط را بر شهروندان سخت کرده است‌. اصفهان به دلیل شرایط جغرافیایی تاب توسعه صنعتی را نداشت و مشکلات محیط زیستی، مهاجرت‌های بی‌رویه و بسیاری دیگر از مشکلات شهر به دلیل این مدل توسعه است‌.

رییس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان ادامه داد: شهر اصفهان برای یک میلیون نفر طراحی شده، اما اکنون دو میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند. این مشکلات باعث کاهش خدمات شهری و شهروندی و در نتیجه مهاجرت طبقه خلاق شهروندی مانند هنرمندان، نخبگان و ورزشکاران شده است. اگر این مسیر اصلاح نشود حتی کسانی که علاقه زیادی به اصفهان دارند، مجبور به مهاجرت می‌شوند.

ملت با بیان اینکه مسیر توسعه شهر باید اصلاح شود، تاکید کرد: در سال‌های گذشته برای اصلاح مسیر فعالیت‌هایی شده، اما همگرایی وجود نداشته و این تلاش‌ها در یک‌ راستا نبود و نتوانسته کاری از پیش ببرد. 

وی هدف اصلی شورای شهر را  بهبود زیست پذیری شهر و کیفیت زندگی شهروندان دانست و اظهار کرد: به دلیل اثر پذیری که حوزه گردشگری در دنیا داشته و با توجه به ظرفیت‌هایی که در شهر اصفهان وجود دارد گردشگری می‌تواند محور توسعه قرار گیرد. گردشگری چهارمین صنعت دنیا بوده و از هر ۱۱ شغل یک شغل در دنیا مرتبط با این صنعت است. گردشگری صنعتی سبز، زودبازده و سودآور است که انتقال فرهنگ و تمدن غنی کشور یا دیپلماسی فرهنگی را نیز انجام می‌دهد.

"اصفهان ۲۰۲۰" شعار نیست

ملت با بیان اینکه به واسطه نوع نگاه پیشینیان و هوشمندی نیاکان ما، اصفهان به یکی از بهترین مقصدهای گردشگری تاریخی و طبیعی تبدیل شده است، گفت: آنچه اصفهان را در دنیا منحصر به فرد کرده، قرار گرفتن هنر و هنرمندان بزرگ در کنار میراث فرهنگی شهر است‌. 

عضو شورای شهر اصفهان با اشاره به برنامه "اصفهان ۲۰۲۰" خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن تمام ظرفیت‌های شهر تلاش شد تا بستری برای اجرای این مدل از توسعه فراهم شود. اصفهان ۲۰۲۰ به منظور تغییر مسیر توسعه شهر شکل گرفت و این طرح به هیچ عنوان شعاری نیست که با چند رویداد و نمایش در همین سال به پایان برسد، بلکه سال ۲۰۲۰ دریچه‌ای به سمت توسعه پایدار خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این طرح بخشی از اقدامات به عهده ادارات کل استان است به همین منظور شورای راهبردی به ریاست استاندار تشکیل شده است. اقدامات در چهار بخش‌ رویدادها، رویدادهای سالانه، اقدامات زیرساختی و اقدامات ابداعی قرار می‌گیرد. از آن جایی که مدیریت یکپارچه در شهر وجود نداشته اولویت‌های شهرداری فرهنگ‌ و گردشگری نیست. امیدواریم اصلاحات یک بار برای همیشه در سال ۲۰۲۰ انجام شود.

اجرای فاز دوم طرح ۲۰۲۰ در استان اصفهان

رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان خبر از اجرای فاز دوم این طرح داد و گفت: فاز اول این طرح در شهر اصفهان و فاز دوم با هماهنگی فرمانداران در سطح استان انجام خواهد شد. با توسعه شهرهای دیگر استان می‌توان مهاجرت‌ها به اصفهان را کاهش دهد و بسیاری از مشکلات استان را برطرف کرد.

ملت تاکید کرد: نگاه این طرح به تمام ظرفیت‌های موجود مانند شهر جهانی و خلاق صنایع دستی، شهر دوستدار کودک و غیره است. برای اجرای موفق این طرح به همکاری تمام شهروندان حتی اصفهانی‌های خارج از ایران نیاز است. امروز اعتقاد داریم بستری برای فعالیت تمام گروه‌های توسعه و مشارکت آن‌ها فراهم شده است.

وی با اشاره به برنامه "تبریز ۲۰۱۸" و حمایت محسن مهرعلیزاده استاندار آذری وقت اصفهان از آن طرح تصریح کرد: عِرق آذری آقای مهرعلیزاده باعث شد که ایشان ۱۰ اتوبوس در میدان نقش جهان گذاشته و رویداد تبریز ۲۰۱۸ را تبلیغ کند، البته ایشان کار بدی نکرد. اصفهانی‌ها نیز باید بیاموزند و با همین روحیه "اصفهان ۲۰۲۰" را پیش ببرند.

عضو شورای شهر اصفهان درباره گردشگری ورزشی اظهار کرد: رویدادهای ورزشی و گردشگری ورزشی می‌تواند کمک بزرگی به طرح اصفهان ۲۰۲۰ کند. اگر از برگزاری رویداد ورزشی گردشگر داخلی و خارجی جذب شود، برای جذب اسپانسر و کمک به برگزاری در کنار هیئت‌های ورزشی خواهیم بود.

همگرایی برای حل مشکلات

ملت با بیان اینکه در این شهر انواع ظرفیت‌ها برای توسعه گردشگری وجود دارد، اما آن‌ها را نمی‌بینیم، توضیح داد: بار عمده تامین بودجه شهرداری اصفهان بر عهده تراکم و شهر فروشی است. متاسفانه دولت‌ها از چند دهه پیش شهرداری‌ها را رها کردند و هیچ کمکی به این نهاد نمی‌کند. امروز تراکم فروشی درآمدی مُسکن‌وار به شهر وارد می‌کند، غافل از اینکه این بار گذاری اضافه هزینه گزافی برای آیندگان خواهد داشت.

عضو شورای شهر اصفهان تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که برای کشور ایجاد شده نیاز به همگرایی بیشتری است. ما ۱۳ نفر اعضا شورای شهر نمی‌توانیم به تنهایی مشکلات شهر را حل کنیم.

میزبانی اصفهان از رویدادهای ورزشی

همچنین مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان در این نشست اظهار کرد: جلسات متعددی در حوزه ورزش برای شناساندن اصفهان انجام شد تا ظرفیت‌های هیئت‌های مختلف ورزشی را جهت همکاری در این پروژه شناسایی کنیم. قطعا برای برگزاری‌ رویدادهای بین المللی بسیار دیر شده و اخذ میزبانی این رویدادها دشوار است، اما می‌توان میزبانی برخی رویدادهای بین المللی را در اصفهان داشته باشیم.

محمد سلطان حسینی افزود: در شمشیربازی، والیبال، شطرنج و برخی مسابقات بین المللی دیگر که در ایران برگزار خواهد شد، سعی داریم با رایزنی اصفهان میزبان باشد. همچنین با اعلام آمادگی برخی فدراسیون‌ها، مسابقات ورزشی منطقه‌ای با حضور کشورهای خواهرخوانده نیز می‌تواند به عنوان یک‌ رویداد خوب برگزار شود.

وی با بیان اینکه گردشگری را طلای سفید می‌نامند، زیرا هیچ آلاینده‌ای ندارد، توضیح داد: رویدادهای ورزش و ورزشکاران یک عامل مهم برای شناساندن شهر و توسعه گردشگری است. شب گذشته فینال سوپر جام لیگ فوتبال اسپانیا در عربستان برگزار شد.

سلطان حسینی از هیئت‌های ورزشی خواست که به سراغ فدراسیون‌ها بروند و برای اخذ میزبانی رویدادهای مهم تلاش کنند.

کد خبر 405520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.