تحقق حقوق شهروندی در گرو تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری

ضرورت انجام مطالعات علمی و حمایت عملی از پژوهشگران، کاربردی کردن پژوهش‌ها و توجه به نتایج پژوهش در حوزه اجرایی بر کسی پوشیده نیست، اما تدوین ساز وکاری برای تحقق این آرمان در مدیریت شهری احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تجربه تاریخی بشر به ویژه در دو سده اخیر ضرورت توجه به فعالیت‌های پژوهشی در حوزه اجرایی را ثابت کرده است، یکی از مهمترین عرصه‌های تصمیم‌گیری و اجرای طرح‌ها حوزه مدیریت شهری است که حجم انبوه وظایف و انتظارات قانونی تعریف شده برای آن ضرورت تدوین طرح‌ها و برنامه‌ها مبتنی بر مطالعات عمیق علمی در آن بیش از سایر بخش‌ها احساس می‌شود؛  تصدیق این مدعا کشورهای توسعه یافته همچون آلمان و فرانسه در اروپای غربی، ژاپن در آسیای شرقی و کانادا در امریکای شمالی است که در این کشورها تکیه بر مطالعات میدانی،  تحقیقات و تفاسیر علمی سبب استحکام‌بخشی به مبانی تصمیمات و فعالیت‌های اجرایی در حوزه مدیریت شهری شده است.

پیرامون اهمیت و جایگاه پژوهش در مدیریت شهری، راهکارهای تحقق مدیریت نوین شهری، راه‌های ارتباطی برای شهروندان در زمینه فعالیت‌های پژوهش، خلاقیت و فناوری و ... گفت و گویی را با «سعید ابراهیمی» مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

نقش و جایگاه پژوهش در حوزه مدیریت شهری چگونه است؟

پژوهش مقدمه و آغاز اجرا است؛ یک شروع خوب یعنی یک مطالعه خوب و این به معنای یک مسئله‌یابی خوب است. اگر مسایل به خوبی شناخته شده باشد و براساس آن شناخت مطالعه خوبی انجام بگیرد، بخش اجرا الزامات خاص خود را دارد و باید ورودی پژوهش و نتایج مطالعات در قالب جلسه با سیاست‌گذاری نقد و بررسی شود.

به دنبال پژوهش برای اجرا هستیم و نه پژوهش برای پژوهش، شهرداری به عنوان یک سازمان اجرایی مصمم است پژوهش‌ها در حوزه اجرا به بهبود فرایندها و فعالیت‌ها ختم شود و البته در این زمینه فعالیت‌های خوبی انجام داده است.

الزامات تحقق مدیریت نوین شهری چیست؟

تحقق مدیریت نوین شهری کار مشکلی است، لذا از واژه‌های دیگر مانند مدیریت یکپارچه شهری و مدیریت هماهنگ شهری که تخفیف یافته، استفاده می‌کنم.

تحقق این بحث زیرساخت‌ها و الزامات متفاوتی به لحاظ قانونی، ساختار، تغییر و تحولات نیاز دارد، البته در دو سال گذشته لایحه مدیریت یکپارچه شهری از سوی کلانشهرها تهیه شد، اما متأسفانه مورد استقبال مجلس و دولت قرار نگرفت زیرا تحقق آن نیاز به ظرفیت‌های خاص دارد، از این رو در حال حاضر این موضوع مسکوت مانده است.

هر چند موضوع جدی در تحقق حقوق شهروندی، لایحه مدیریت هماهنگ شهری است؛ اینکه با چه سازوکار و ساختاری که در آن ساختار پاسخگویی و مسئولیت ها باهم تناسب داشته باشد، به شهروندان خدمات ارائه شود.

اخیرا شهرداری اصفهان برگزاری سلسله جلساتی با عنوان «تجربه شهر» را برنامه‌ریزی کرده به اهداف برگزاری آن اشاره می‌کنید؟

شهرداری سازمان بزرگی است و وسعت عملکرد اجرایی آن می‌طلبد یک نظام پشتیبانی قوی داشته باشد. در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی در حوزه پژوهش تلاش کردیم با ابزارها و ارتباطی که با دانشگاه ها، نهادها و شرکت های مهندس مشاور داریم، بازوی کمکی و اتاق فکری برای مجموعه تصمیماتی باشیم که در شهرداری اتفاق می افتد.

تلاش کردیم از این ظرفیت‌ها استفاده و به ارتقاء کیفیت زندگی و زیست بهتر مردم در شهر کمک کنیم. از حدود دو ماه گذشته برگزاری سلسله نشست‌های «تجربه شهر» را آغاز و از مدیران شهری سنوات گذشته شهر اصفهان دعوت می‌کنیم تجربه، دانش و انباشته های علمی و عملی خود را در اختیار مدیران فعلی قرار دهند.

تجربه و تجربه‌نگاری و فرهنگ‌سازی انتقال دانش و تجربه، موضوعی است که در سلسله نشست‌های تجربه شهر رقم خواهد خورد، بازگویی تجارب اعم از موفقیت و موفقیت نشدن برای مدیران حاضر و مجریان فعلی می‌تواند دست‌مایه خوبی برای آینده بهتر باشد.

به هر حال مدیران جدید نیاز به شنیدن تجربیات مدیران قبلی دارند تا از تکرار تجربیاتی که با هزینه های سنگین به دست آمده، جلوگیری شود؛ این تجربیات می‌تواند موفق و ناموفق باشد، اما بیان آن برای مدیران اجرایی فعلی راهگشا و باعث ارتقاء فعالیت‌ها در شهرداری خواهد شد.

همچنین در سامانه مدیریت دانش تجربیات مدیران شهری و کارکنان شهرداری را بارگذاری می‌کنیم که بعضی از این تجربیات بسیار ارزشمند است؛ به عنوان مثال یک آتش نشان تجربه خود در اطفاء یک حریق را بیان کرده، کارگری که از تجربه آبیاری فضای سبز خودش نوشته تا مدیرانی که از تجربه های مدیریتی خود نوشته است.

مدیریت دانش در بحث ثبت تجربیات مقوله‌ای کاملا علمی است که در سال‌های اخیر مورد توجه سازمان‌ها به ویژه سازمان‌های اجرایی و پروژه محور قرار گرفته و شهرداری نیز در حوزه سازمان‌های اجرایی پروژه محور قرار می‌گیرد.

در سامانه مدیریت دانش مجموعه‌ای غنی از دانش کارکنان از جمله تجربیات و دانش آشکار شامل مقالات، طرح‌های پژوهشی و پایان‌ نامه‌ها در موضوعات مدیریت شهری بارگذاری و در اختیار کارکنان و کارشناسان قرار می‌گیرد و این پایگاه ظرفیت مناسبی است تا بخش‌های مختلف نظرات و دیدگاه‌های سایر کارشناسان را ملاحظه کنند.

تاکنون بیش از ۵۰۰ تجربه افراد شاخص در سامانه مدیریت دانش بارگذاری شده است، گفت: این فرایند به صورت جاری و مستمر انجام خواهد شد.

اصفهان در حوزه خلاقیت عنوان «شهر خلاق شبکه شهرهای خلاق یونسکو» را به خود اختصاص داده، اقدامات خلاقانه‌ای که تاکنون انجام شده، چه بوده است؟

برند شهر جهانی صنایع دستی برای چهارمین سال متوالی به اصفهان اطلاق شده است، البته در این عرصه فعالیت‌های مختلفی انجام شده تا بتوانیم از ظرفیت صنایع دستی خوب استفاده کنیم.

برگزاری مدارس صنایع دستی، نمایشگاه‌های خلاق، تصویب لایحه حمایت از صنایع خلاق توسط شورای اسلامی شهر از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

تصویب لایحه حمایت از صنایع خلاق می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات خوشایندی به لحاظ فرهنگی و اقتصادی در شهر باشد و به ظرفیت های اقتصادی شهر کمک کند. علاوه، امسال فعالیتی آغاز شده که دستاوردهای آن در سال آینده بروز پیدا می‌کند؛ در صدد هستیم که یکی از معابر و خیابان‌های شهر را با عنوان نوآوری و فن‌آوری داشته باشیم تا در آن تست‌های فناوری انجام شود.

در خصوص پهنه‌بندی شرکت‌های دانش بنیان و ظرفیت‌های بالقوه آنها در زمینه توسعه شهری نیز مطالعاتی در حال انجام است، از این رو می‌طلبد در برنامه‌ریزی‌های شهری مکان‌یابی مناسبی برای استقرار این نوع از فعالیت ها در شهر داشته باشیم.

موضوعاتی تحت عنوان نواحی نوآوری و مناطق نوآوری در اهداف و سیاست گذاری شهرداری اصفهان قرار گرفته است.

چه راه‌های ارتباطی برای شهروندان در زمینه فعالیت‌های پژوهش، خلاقیت و فناوری وجود دارد؟

سامانه پیشنهادات شهروندی در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری راه‌اندازی شده که به زودی در قالب کانال ارتباطی در بستر مدیریت دانش قرار می‌گیرد تا بتوانیم در برنامه‌ریزی‌ها از نظرات مردم استفاده کنیم.

حمایت از پایان نامه از اواخر سال گذشته به صورت الکترونیک به وسیله سایت thesis.isfahan.ir انجام می شود تا مراجعات حضوری در این زمینه نداشته باشیم، دانشجویان می‌توانند عناوین مورد نیاز برای تهیه پایان نامه را  در آن مشاهده و انتخاب کنند.

حمایت مادی و معنوی از پایان ‌نامه‌های دانشجویان شاخص مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار است.

مراحل انجام کار به اینگونه است که ابتدا اطلاعات دانشجو، مشخصات اساتید و طرح دانشجو باید در این سایت وارد شود، سپس کارشناسان دبیرخانه معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی اطلاعات را تایید و آن را به کمیته سه نفره متشکل از معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر و نماینده حوزه بهره‌بردار ارجاع می‌دهند تا طرح مورد بررسی قرار گیرد و در صوت تایید برای عقد تفاهم و قرارداد معرفی شود.

حمایت مجموعه مدیریت شهری از پایان‌نامه‌ها در دو بخش معنوی و مالی انجام می‌شود، در بخش مالی از پایان نامه های مقطع دکتری تا سه میلیون تومان و از پایان نامه‌های ارشد تا یک و نیم میلیون تومان حمایت صورت می‌گیرد. در حوزه حمایت معنوی نیز سالانه ۴۰ تفاهم‌نامه بین شهرداری اصفهان و دانشجویان امضاء می‌شود که هیچ گونه بار مالی برای شهرداری ندارد.

علاوه بر حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در قالب تفاهم‌نامه و قرارداد، مراجعات دانشجویان به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی برای دریافت اطلاعات نیز از سوی کارشناسان ما پاسخگویی می‌شود.  

کد خبر 405516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.