قلع و قمع اصلاح‌طلبان

نتایج ردصلاحیت ها و سیل در جنوب شرقی ایران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۲۳ دی ماه _ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد. 

روزنامه آرمان ملی،  در صفحه نخست امروز با تیتر «قلع و قمع اصلاح‌طلبان» به بررسی نتایج ردصلاحیت ها پرداخت و نوشت: نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی اعلام شد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد بخش زیادی از اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شدند. هر چند که رد صلاحیت چند چهره اصولگرا در میان ردصلاحیت شده‌ها وجود دارد. با این حال از آنجایی که به اذعان برخی نامزدها هنوز پیامک رد یا تایید برای آنها ارسال نشده برخی احزاب اصلاح‌طلب همچون اتحاد ملت، کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان، جمهوریت، پیشرو اصلاحات و جمعیت زنان نواندیش هنوز موضعی اتخاذ نکرده و در حال جمع بندی‌هستند. باید دید در نهایت رایزنی با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت برخی چهره‌ها صورت خواهد گرفت یا انتخابات مجلس یازدهم با همین چهره‌های تایید شده برگزار خواهد شد. در این میان به نظر می‌رسد خوزستان، اصفهان، فارس و خراسان بیشترین رد صلاحیت‌های نامزدهای ‌اصلاح‌طلبان را دارد.با اتمام کار شورای نگهبان همه رسانه‌ها درصدد یافتن نتایج بودند، اما آنچه که بیشتر به چشم می‌خورد موج رد صلاحیت‌ها بود که البته اصلاح‌طلبان نسبت بیشتری از رد صلاحیت شدگان را به خود اختصاص دادند و می‌توان از چهره‌های برجسته تایید صلاحیت نشده فراکسیون امید همچون محمود صادقی، علی مطهری، محمدرضا تابش، الیاس حضرتی، بهروز نعمتی، غلامرضا حیدری، عبدالکریم حسین‌زاده، محمدعلی وکیلی، غلامرضا تاجگردون، طیبه سیاوشی، فاطمه سعیدی، مهدی شیخ، قاسم میرزایی نیکو، ابوالفضل موسوی، سیده‌حمیده زرآبادی، معصومه آقاپور، سکینه الماسی، جلیل رحیمی جهان‌آبادی و محمد فیضی نام برد. گرچه برخی نمایندگان فراکسیون ولایی همچون سیدحسین نقوی حسینی، محمدعلی پورمختار، محسن کوهکن، نادر قاضی‌پور، محمد بیرانوندی، فرهاد تجری، محمدجواد کولیوند و غلامرضا کاتب نیز در فهرست رد صلاحیت شدگان دیده می‌شوند. محمد دامادی، علی کاظمی، جهانبخش محبی‌نیا و جلال محمودزاده از دیگر نمایندگان رد صلاحیت شده هستند. البته بجز نمایندگان فعلی مجلس برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب نیز مثل حجت‌الاسلام قدرت‌ا... علیخانی رد صلاحیت شده‌اند. بااین حال برخی از چهره‌های مورد اشاره نیز تاکید کردند که هنوز پیامکی مبنی بر تایید یا رد نهایی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان برای آنها ارسال نشده است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «بلا از آسمان، سیل روی زمین» به بررسی سیل در جنوب شرقی ایران پرداخت و نوشت:  جنوب‏شرقی ایران از چیزی که روی نقشه به نظر می‌آید دورتر است! آن قدر دورتر که صدای مردمش و اخبار سرزمینش به ندرت به دیگران می‌رسد. مردمان سرزمین سیستان و بلوچستان، این همنشینان تاریخی رستم و زال و سام نریمان، چنان دور انگاشته شده‌اند که چه وقتی بادهای شن می‌بردشان، چه هنگامی که بارندگی به سیل تبدیل می‌شوند، گویا رویدادهایی در سرزمین دور رخ داده است. رسانه‌ها دورند، مسئولان دورتر.
دردهای سیستان و بلوچستان فراوانند و اغلب این دردها پشت محرومیت این سرزمین، کم‏آبی، بحث‌های نژادی و قومیتی، امنیت و البته قاچاق گمشده است. سرزمین آفتاب ایران، در دو روز گذشته، در حالی که نگاه اغلب ایرانی‌ها به آسمان و شوک سرنگون شدن هواپیمای فرزندان این سرزمین توسط موشک پدافند خودی بود، گرفتار سیلاب شدند و نه‏تنها جان‏باختن بخشی دیگر از فرزندان مادر ایران مورد توجهی قرار گرفت که بسیاری از آن‌ها نیز در خطر قرار دارند.

حالا دیگر علت تغییرات آب و هوایی زمین برای در خطر قرار گرفتن نقاط گوناگون ایران در معرض سیل معلوم است. گلستان، مازندران، خوزستان، لرستان، فارس یا ایلام، فرقی نمی‌کند. اما حتی اگر تقصیر انسان را در تغییرات آب و هوایی زمین فراموش کنیم، قصور مسئولان در شکل‌گیری زیرساخت‌های مناسب در مواجهه و مقابله با حوادث و بلایای طبیعی قابل توجه است. این ماجرا در سرزمین خودبه‌خود محروم‏تری مثل سیستان و بلوچستان بیشتر هم به چشم می‌آید.

گزارش‌های فردی از شهروندان سیستان و بلوچستان در شبکه‌های اجتماعی و نیز کسانی که به نقل از تماس با اهالی محلی می‌نویسند، حکایت از گرفتاری مردم در محاصره سیلاب، قطع اینترنت و حتی برق در برخی نقاط و نیاز مردم این دیار به کمک‌های اساسی دارد.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «بلا از آسمان، سیل روی زمین» به بررسی پویش مدنی هنرمندان در لغو برنامه‌های هنری برای گرامیداشت یاد جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ پرداخت و نوشت:بعد از ماجرای برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی اهالی هنر در رشته‌های مختلف واکنش‌های گوناگونی از خودشان نشان دادند. در این میان اهالی موسیقی دست به لغو کنسرت‌ها و البته حضورشان در جشنواره فجر زدند. اولین گروهی که اعلام کرد برای نکوداشت یاد جان‌باختگان بویینگ ۷۳۷ در جشنواره موسیقی فجر شرکت نمی‌کند، ارکستر آرکو به رهبری «ابراهیم لطفی» بود که خاطرنشان ساختند به‌منظور همدلی با اندوه مردم و خانواده‌های جان‌باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی، از شرکت در سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر انصراف می‌دهند. کیوان ساکت نفر بعدی بود که اعلام کرد به هر عنوانی در جشنواره موسیقی فجر حضور نخواهد داشت. ساکت نوشت: «من به نشانه همدلی با مردم داغدار سرزمین‌ام،‌ امسال در هیچ‌یک از جشنواره‌های هنری فجر حضور نخواهم داشت. نه به عنوان هنرمندِ شرکت‌کننده، نه در مقامِ داور یا کارشناس مدعو و نه در نقش مخاطب و بیننده هیچ‌یک از آثار.» این کارزار در عرصه موسیقی را البته «حسین علیشاپور» خواننده موسیقی ایرانی آغاز کرد و بعد از انتشار خبر انصراف داوران و دبیران جشنواره تجسمی فجر و انصراف یک بازیگر و یک کارگردان از حضور در جشنواره فیلم، از همکارانش خواست تا آنها هم به این پویش مدنی بپیوندند و اجراهایشان را به احترام مردم ایران و جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ لغو کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «بورس رکوردها را پس می‌گیرد؟» نوشت: همزمان با بازگشت دامنه نوسان قیمت سهام به پنج درصد، صعود بورس با قدرت ادامه یافت و شاخص کل توانست با صعود ۴/ ۴ درصدی بزرگ‌ترین رشد خود در ۱۰ سال اخیر را به ثبت برساند. در حالی که بازار سهام یک هفته با هیجان منفی را پشت سر گذاشت، مجدد شاهد حضور پررنگ سهامداران خُرد به دنبال فروکش تنش‌ها هستیم. به‌طوری‌که رکوردی تاریخی در خالص خرید حقیقی‌های بورس در معاملات دیروز تجربه شد. نکته جالب توجه آنکه با کاهش محدودیت‌های نوسان، ارزش معاملات نیز از ۲ هزار میلیارد تومان فراتر رفت. هجوم دوباره معامله‌گران این نوید را می‌دهد که نماگر سهام می‌تواند نه تنها رکوردهای پیشین خود را پس بگیرد، بلکه ابرکانال ۴۰۰ هزار واحدی را نیز درصورت عدم بروز ریسکی غیرمنتظره فتح کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ۳۱۴ نماد فعال معاملات دیروز، فقط پنج مورد افت قیمت داشتند و ۲۷۷ شرکت نیز با صف خرید به کار خود پایان دادند. این وضعیت نشان می‌دهد امیدواری به بازار سهام بازگشته و روند قیمت‌ها می‌تواند در معاملات امروز هم صعودی بماند. با این حال، رشد مجدد قیمت‌ها می‌تواند انگیزه‌های فروش برخی سهامداران را فعال کند و جدال جدی میان پول‌های تازه و افرادی که تصمیم به شناسایی سود می‌گیرند، رخ دهد.

کد خبر 405498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.