جعفریان‌فر: تهیه شناسنامه مخاطرات شهری ضروری است

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان تهیه شناسنامه مخاطرات شهری را ضروری دانست و گفت: با برگزاری دوره‌های آموزشی در محله‌ها می‌توان شهر را در برابر حوادث غیرمترقبه و حوادث انسان ساخت تاب‌آور کرد.

سیدرضا جعفریان‌فر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: دوره آموزشی تربیت مربی برای مناطق ۱۵ گانه و ناژوان با حضور ۵۰ نفر از نمایندگان معرفی شده مناطق شهرداری اصفهان برگزار شد.

وی افزود: در این دوره آموزشی پیرامون امداد و نجات شهری در حوادث غیرمترقبه مباحثی مطرح شد و رییس اداره پیش‌بینی هواشناسی استان اثرات مخاطرات جوی بر زیرساخت های شهری و راهکارهای پیشگیری و کنترل حوادث را تدریس کرد، همچنین در ادامه راهکارهای جدید کنترل و پیشگیری از سیلاب های شهری تشریح شد.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان ادامه داد: در جلسه آینده دوره آموزشی، مدیریت بحران های شهری شامل بحران‌های طبیعی و انسان ساخت و پس از آن اصول ایمنی ترافیک و مدیریت رخدادها در ترافیک شهری تدریس می شود و در جلسه پایانی نیز اصول ایمنی و مصرف بهینه گاز، اصول ایمنی و مصرف بهینه برق در مناطق شهری آموزش داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مربیان پس از آموزش‌های مقدماتی در محلات مختلف مناطق شهری برای شهروندان کلاس‌های آموزشی برگزار خواهند کرد.

جعفریان‌فر با بیان اینکه شهر اصفهان دارای ۲۰۰ محله است که در هر محله حداقل یک یا چند کلاس آموزشی بر اساس ظرفیت محله و تعداد ساکنان آن برگزار می‌شود، گفت: پس از برگزاری کلاس‌های آموزشی برای شهروندان، افراد مستعد و داوطلب در دل محلات شهر شناسایی و پس از ثبت نام بانک اطلاعاتی از آنها به عنوان «امدادگر محلی» تهیه می‌شود.

وی اظهارکرد: پس از برگزاری دوره آموزشی مقدماتی برای امدادگران محلی، دوره آموزشی تخصصی نیز برای آنها برگزار و این افراد در محله‌های شهر سازمان دهی می شوند تا در هنگام  وقوع حوادث یا بحران در سطح شهر از این امدادگران برای مقابله با بحران کمک بگیریم.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان با بیان اینکه کشور ایران جزء دهمین کشور بلاخیز دنیا به شمار می‌رود، از این رو نیاز است بیشتر به مسائل مربوط به پیشگیری از مخاطرات پرداخته شود، افزود: نیاز دوم شهر تهیه شناسنامه مخاطرات شهری است.

وی ادامه داد: مخاطرات شامل دو بخش طبیعی و انسان ساخت است که مخاطرات طبیعی نیز به دو دسته مخاطرات آنی، مانند سیل، زلزله و مخاطرات تدریجی مانند خشکسالی تقسیم می‌شود.

جعفریان‌فر گفت: مخاطرات انسان ساخت نیز به دو دسته مخاطرات عمدی و غیرعمدی تقسیم می شود که متأسفانه در هفته گذشته انواع مخاطرات اعم از حوادث ناگوار برای مشایعان سردار دلها در شهر کرمان، حوادث رانندگی و سانحه هوایی همچنین سیل در شهر چابهار، سرمای شدید همچنین طوفان در برخی از مناطق کشور را شاهد بودیم که با توجه به این مخاطرات می‌طلبد که «پیشگیری» بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با پیش بینی و پیشگیری می توان از شدت و میزان خسارات جلوگیری کرد تا خسارات کمتری به هموطنان و سرمایه های اجتماعی وارد شود، تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی در محله‌های شهر نیز در راستای  پیشگیری انجام می‌شود تا بتوانیم یک شهر آماده در برابر حوادث غیرمترقبه و حوادث انسان ساخت برای رسیدن به شهر پایدار و تاب‌آور داشته باشیم.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان تاکید کرد: با افزایش تاب‌آوری شهر قطعاً خسارات محتمل به زیرساخت ها و دارایی های شهری و سرمایه های اجتماعی نیز کاهش خواهد یافت، از این رو اگر شهروندان آموزش‌های امداد و نجات و مدیریت بحران را فراگیرند، به افزایش تاب‌آوری شهر کمک کرده‌ایم.

کد خبر 405485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 0
    سلام بسیار عالی است