رد صلاحیت مطهری به دلیل عدم التزام به نظام

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

تشکیل جلسه ویژه برای بررسی علت سقوط هواپیما

سید حسین نقوی حسینی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه اعضای کمیسیون حرکت غیر دیپلماتیک سفیر انگلیس را تقبیح کرده و محکوم نموده و اقدام او را مداخله  در امور داخلی کشور و رفتار غیر مسئولانه تعبیر کردند. قرار شد وزیر خارجه در کمیسیون حضور پیدا کند و در این مورد توضیح دهد. وی همچنین گفت: در روز یکشنبه هفته آینده -۲۹ دی- جلسه ویژه‌ای برای بررسی حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی تشکیل می‌شود که در آن مسئولان تمامی دستگاه‌های مربوطه حضور پیدا خواهند کرد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی همچنین به حضور مدیر عامل شرکت هواپیمایی کشور در جلسه کمیسیون اشاره و اظهار کرد: آقای عابدزاده حادثه سقوط هواپیمایی اوکراینی را دردناک و تاسف بار خواند و با اشاره به حجم کاری سنگین در این چند روز تاکید داشت که باید همه امور مدیریت می شد. آقای عابد زاده همچنین توضیح داد به دنبال استفاده از فرصت تحریم و اجرای برنامه‌های خودکفایی در تولید قطعات مورد نیاز هستیم. نقوی حسینی در پایان با اشاره به بررسی سه طرح در این کمیسیون اظهار کرد: طرح معافیت یکی از فرزندان ذکور خانواده‌هایی که اهدای عضو بر اثر مرگ مغزی داشتند، طرح الزام نیروهای نظامی به افشای اطلاعات نظامی و امنیتی آمریکا در منطقه غرب آسیا در چارچوب منافع ملی و همچنین طرح تنبیه و مجازات کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران نیز در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و رای گیری به جلسه بعدی موکل شد.

کواکبیان: از دولت عراق توقع شکایت نداشتیم

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس گفت: غم حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بسیار بود، اما غم کتمان اطلاع رسانی هم به آن اضافه شد. رئیس مجلس حرف ما را گوش نمی‌دهد چرا که ما خواستار برگزاری علنی جلسه در این خصوص بودیم تا صحبت‌های آقای سلامی التیامی برای مردم باشد. وی افزود: آقای سلامی مطرح کردند که عذرخواه این ماجرا بوده و جبران خواهد کرد و از جان باختگان این حادثه تجلیل مناسبی به عمل آمده و این موضوع را پیگیری می‌کنیم که کوچکترین سوءنیتی در آن نباشد.  این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: معتقدم شرایط بسیار پیچیده بوده و اقتضا دارد که وحدت و هماهنگی را حفظ کنیم. وی اضافه کرد: از دولت عراق انتظار نداشتیم که به دلیل حمله به حق ایران نزد سازمان ملل شکایت کند. لازم است وزارت خارجه ماجرای سفیر انگلیس را از طریق دیپلماتیک پیگیری کند.

مطهری: رد صلاحیتم به استناد عدم التزام به نظام بود

علی مطهری در یادداشتی با عنوان «رویه باطل در بررسی صلاحیت‌ها»، نوشت: «شنیدم به استناد بند ۲ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس،برای دوره یازدهم رد صلاحیت شده‌ام.

بند ۲ که یکی از شرایط کاندیداها را بیان می‌کند می‌گوید: التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

هرچه فکر کردم کجا من التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی نداشته‌ام چیزی به خاطرم نیامد. احتمالا مفهومشان از "نظام" رهبری نظام است.

اگر در جایی من نظری غیر از نظر رهبری داشته‌ام-که داشته‌ام- این عین خواست خود مقام رهبری است که چندبار، از جمله در دیدار با دانشجویان گفتند ممکن است کسی نظری مخالف نظر من داشته باشد، باید آزاد باشد که حرفش را بزند. بنابراین، این نگاه هیئت‌های نظارت که زیر مجموعه شورای نگهبان هستند با نگاه مقام رهبری مغایر است و باید دست از این کارهایشان بردارند.

این که من اعتراض بکنم یا نکنم و اگر اعتراض کردم تایید بشوم یا نشوم، مهم نیست، مهم این است که بعد از ۴۱ سال از انقلاب اسلامی این رویه‌های باطل باید منسوخ شود.»

بررسی تهدید ترامپ در کمیسیون فرهنگی مجلس

سیده فاطمه ذوالقدر در خصوص جلسه امروز کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در جلسه امروز کمیسیون فرهنگی مجلس به بررسی تهدید ترامپ درباره  هدف قرار دادن ۵۲ مرکز فرهنگی پرداختیم. این موضوع خود برخلاف این ادعای ترامپ است که می‌گوید دوست ایران بوده و علاقه مند به ایران است. چرا که هدف قرار دادن ۵۲ مرکز فرهنگی با صبحت‌های او تعارض دارد. وی افزود: قرار شد این موضوع از طریق وزارت میراث فرهنگی و  گردشگری در سازمان ملل پیگیری شده و به دنبال آن شکایتی طرح شود. ذوالقدر در پایان اضافه کرد: موضوع بعدی تصویب چند ماده از طرح پیام رسان‌های اجتماعی بود.

کد خبر 405482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.