چرا دمای بدن انسان کاهش یافته است؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد میانگین دمای بدن انسان از قرن ۱۹ تاکنون به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی کاهش یافته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیشتر افراد فقط زمانی دمای بدن خود را اندازه‌ می‌گیرند که فکر می‌کنند به خاطر سرماخوردگی یا مشکلات مشابه، تب دارند، اما دمای بدن می‌تواند تحت تاثیر عوامل دیگر مانند عادت‌های سبک زندگی، سن و دمای محیط قرار بگیرد. علاوه بر این، دمای بدن می‌تواند نشانگر سلامت متابولیکی انسان باشد. یک پزشک آلمانی در سال ۱۸۵۱، با اندازه‌گیری کردن دمای بدن ۲۵ هزار فرد، متوجه شد که دمای استاندارد بدن انسان ۳۷ درجه سانتی گراد است. 

فرضیه گروهی از محققان آمریکایی بر این اساس است که از قرن ۱۹ تا کنون دمای بدن انسان کاهش یافته و دلیل این موضوع تغییرات فیزیولوژیکی است. پزوهشگران نتایج سه مطالعه متفاوت را بررسی کردند؛ مطالعه اول از سال ۱۸۶۲ تا ۱۹۳۰، مطالعه دوم از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۵ و مطالعه سوم از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ به طول انجامید. محققان به دمای بدن ۶۷۷ هزار و ۴۲۳ فرد دسترسی داشتند. یافته‌های جدید نشان داد که به طور میانگین، دمای بدن مردان در حال حاضر ۰.۵۹ درجه سانتی گراد کمتر از دمای بدن مردانی است که در اوایل قرن ۱۹ متولد شدند.

به طور مشابه، دمای بدن زنان نیز از دهه ۱۸۹۰ تا به امروز ۰.۳۲ درجه سانتی گراد کاهش پیدا کرده است؛ محققان دریافتند که دمای بدن انسان در هر دهه به طور میانگین ۰.۰۳ درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند. به گفته آن‌ها دلیل کاهش میانگین دمای بدن انسان ممکن است به دلیل تغییرات محیطی مانند دمای منزل، ارتباط انسان با ریزاندامگان و مواد غذایی که به آن‌ها دسترسی دارد، باشد. علاوه بر این، انسان‌ها با گذر زمان از نظر فیزیولوژیکی در حال تغییر هستند. به گفته محققان میانگین سوخت و ساز بدن افراد که میزان انرژی مصرفی آن‌ها را نشان می‌کند، با گذر زمان کاهش می‌یابد و این اتفاق به دلیل کاهش التهاب بدن رخ می‌دهد. 

نتایج این مطالعه در مجله eLife منتشر شده است.  

کد خبر 405479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.