ایران از توسعه روابط با همسایگان به ویژه قطر استقبال می‌کند

رئیس‌جمهور در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و قطر ضمن ابراز خرسندی از حضور امیر قطر در ایران، گفت: ایران از توسعه بیش از پیش روابط با همسایگان به ویژه قطر استقبال می کند و از روابط نزدیک و صمیمانه دو کشور در سالهای اخیر خوشحالیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در این نشست با بیان اینکه امیدواریم در این سفر بتوانیم گام مهمی در راستای توسعه روابط و مناسبات تهران، دوحه برداریم، اظهار کرد: گسترش مناسبات و همکاری‌های ایران و قطر برای دو ملت مهم بوده و منافع آنان را به دنبال دارد و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا گام‌های جدیدی در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور برداشته شود.

وی تأکید کرد: قطر به عنوان کشور دوست و برادر ، می‌تواند پایگاهی برای توسعه روابط و همکاری‌های تجاری، اقتصادی و دریایی دو کشور باشد.

رئیس جمهور با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوان سرمایه‌گذاری در کشورمان در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، صنعت و هتل‌سازی، تصریح کرد: فعالان اقتصادی و بخش خصوصی قطر هم می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها، همکاری‌های مشترک دو کشور را بیش از پیش گسترش دهند.

وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در بخش‌های گوناگون علم و فناوری، فعالیت‌های دانش‌بنیان و خدمات مربوط به بخش‌های آب و برق، گفت: آماده انتقال تجربیات خود در این بخش‌ها به کشور دوست، قطر هستیم.

روحانی توسعه روابط دو ملت و گردشگری میان دو کشور را حائز اهمیت برشمرد و افزود: تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در راستای تسریع در اجرای توافقات فی‌مابین و برنامه‌ریزی برای توسعه مناسبات همه جانبه دو کشور امری مهم و ضروری است.

وی با بیان اینکه همکاری ایران و قطر در زمینه توسعه ثبات و امنیت منطقه بویژه اجرای طرح صلح هرمز بسیار حائز اهمیت است، افزود: جمهوری اسلامی ایران از گذشته در مسایل گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی با قطر رایزنی و تعامل داشته و امروز می‌بایست این مناسبات بیش از پیش گسترش پیدا کند.

رئیس جمهور ضمن اظهار امیدواری از اینکه هنگام تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور شاهد برگزاری نمایشگاهی از توانمندی‌های ایران و قطر و ارایه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این نمایشگاه باشیم، دعوت امیر قطر برای سفر به این کشور را پذیرفت.

افزایش تنش در منطقه هرگز به نفع کشورهای منطقه و جهان نیست

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این نشست با تقدیر از حسن استقبال و میهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران از هیأت قطری و دعوت رسمی از روحانی برای سفر به دوحه، گفت: دوستی و روابط ایران و قطر ریشه در تاریخ دارد که خوشبختانه در سال‌های اخیر توسعه یافته و تقویت شده و امیدوارم این سفر گامی خوب برای گسترش بیش از پیش مناسبات تهران – دوحه و تسریع در اجرای توافقات فی‌مابین باشیم.

امیر قطر با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در آینده نزدیک اظهار کرد: از اعضای این کمیسیون می‌خواهیم که در این نشست موضوعات گوناگون مورد علاقه دو کشور را که می‌تواند در توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات تهران – دوحه تأثیرگذار باشد، دنبال کنند.

وی با بیان اینکه باید با تلاش مسئولان روابط دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، تبادل تجاری، گردشگری و سرمایه‌گذاری مشترک بیش از پیش گسترش پیدا کند، گفت: از همکاری مشترک فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان ایران و قطر استقبال کرده و برای توسعه این همکاری‌ها تسهیلات ویژه‌ای در نظر خواهیم گرفت.

امیر قطر با بیان اینکه ایران و قطر همواره در تحولات گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی در سطوح مختلف با هم رایزنی‌ها و همکاری‌های گوناگون داشته‌اند، گفت: معتقدیم افزایش تنش در منطقه هرگز به نفع کشورهای منطقه و جهان نیست و آنچه از ایران در قبال مسایل منطقه دیدیم همواره حکمت و تدبیر بوده است.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی افزود: معتقدیم باید برای حفظ امنیت در این منطقه با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری تأثیرگذار در منطقه همکاری کنیم و هرگونه همکاری امنیتی در این منطقه بدون حضور ایران ارزشی ندارد.

کد خبر 405463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.