احترام به مشارکت کودکان اصفهانی در شهر دوستدار کودک

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: اصفهان به شهر دوستدار کودک و خانواده محور، ایمن، سبز، شاد و مشارکت‌جو تبدیل می‌شود به گونه‌ای که کودکان شهر محترم و طرف مشورت قرار گیرند تا زمینه شکوفایی استعدادهای آنان فراهم شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیداحمد حسینی‌نیا امروز (یکشنبه) در یکصد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در ارائه گزارش اقدامات انجام شده درخصوص تبدیل اصفهان به شهر دوستدار کودک اظهار کرد: موضوع شهر دوستدار کودک از شهریور ۹۷ در معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان مطرح و از شهریور ۹۸ به‌طور جدی مباحث مربوط احصا شد و سعی بر این بود که با وزارت کشور در این زمینه به جمع‌بندی برسیم.

وی افزود: برای آنکه شهری نام دوستدار کودک را بگیرد، سه مرحله پایلوت، دریافت نشان و الحاق به شبکه جهانی شهرهای دوستدار کودک را باید بگذراند که تاکنون اصفهان تنها شهر ایران بوده که پایلوت شهر دوستدار کودک است و دیگر شهرها چنین امتیازی را کسب نکرده‌اند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه بهمن‌ماه سال ۹۸ نشان شهر دوستدار کودک با حضور وزیر یا معاون وزیر به اصفهان اهدا می‌شود، تصریح کرد: بنا بر تاکید وزارت کشور برنامه اقدامات در این خصوص باید با تایید شورای شهر باشد و با اعطای نشان در بهمن‌ماه، اصفهان وارد مرحله دوم شهر دوستدار کودک که اعطای نشان است خواهد شد.

وی ادامه داد: اقدامات شهرداری در حوزه شهر دوستدار کودک از شهریورماه سال گذشته و در بازه زمانی سه ساله انجام خواهد شد و "اصفهان ۱۴۰۰" به‌عنوان برنامه فرادست در تدوین برنامه اقدامات، مورد توجه خواهد بود.

حسینی‌نیا با اشاره به اینکه در شهر دوستدار کودک سه رنج سنی چهار، پنج تا ۱۲ و ۱۳ تا ۱۸ با توجه به داده‌های مرکز آمار و شاخص‌های کنوانسیون حقوق کودک گروه‌های هدف خواهند بود، اضافه کرد: پس از بررسی متون نظری و اهداف اصفهان ۱۴۰۰، جمع‌آوری آمار جمعیتی و مشاوره و تعامل با ارائه دهندگان برنامه برای کودکان، ۱۰ هدف، ۱۷ راهبرد و ۹۴ برنامه اجرایی در نیمه دوم مهر به یونیسف ارائه شد که پس از آن یونیسف تاکید کرد این اقدامات باید دارای شاخص بوده و تا ۱۴۰۵ تداوم داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: با درنظر گرفتن شاخص‌ها و مشارکت دستگاه‌های متولی و حوزه‌های همکاری که شامل آموزش‌پرورش، بهزیستی و سمن‌های فعال می‌شدند مباحث شهر دوستدار کودک در مقوله معنایی مورد توجه قرار گرفت.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: سعی شده براساس چشم‌اندازها، اصفهان به شهر دوستدار کودک و خانواده محور، ایمن، سبز، شاد و مشارکت‌جو تبدیل شود به گونه‌ای که کودکان شهر محترم و طرف مشورت قرار گیرند تا زمینه شکوفایی استعدادهای آنان فراهم شود.

وی ادامه داد: ایجاد محیطی برای حضور سالم در جامعه، تحقق محیط‌های مناسب بازی، تعاملات اجتماعی بین نسلی و همچنین افزایش فرصت‌های برابر کودکان در گروه‌های مختلف، افزایش ایمنی، آگاهی و مسیولیت‌پذیری و فرصت‌های رفاه و اشتعال در آینده از جمله اهداف شهر دوستدار کودک است که تطبیق آن با انتظارات یونیسف انجام و ایرادات برنامه گرفته شده است.

حسینی‌نیا با بیان اینکه یک و نیم میلیارد تومان برای ارتقای زیرساخت مناطق کم برخوردار در حوزه شهر دوستدار کودک اختصاص داده شده، اضافه کرد: اصلاح ساختاری شهرداری باید براساس آیین‌نامه اجرایی انجام شود که لازم است موصوع شهر دوستدار کودک در چارت سازمانی شهرداری گنجانده شود؛ سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در این زمینه آمادگی خود را اعلام کرده است.

پس از ارائه این گزارش، علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درخواست کرد که با تعیین مدیریت مشخص برای شهر دوستدار کودک در شهرداری، فرایند آن به نحو شایسته‌تری در اصفهان دنبال شود.

همچنین رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: توجه به مسائل کودکان، جزء مباحث مهم شهر و شهرداری بوده و اداره شهر بدون توجه به این عناصر تحقق نخواهد یافت چون هرچقدر برروی مباحث عمرانی کار شود، اگر این عناصر مورد توجه نباشد، تاثیر ویژه‌ای بر وضع شهر گذاشته نمی‌شود.

کوروش محمدی افزود: از شهردار اصفهان و رئیس شورای شهر درخواست می‌کنم در مسیر کاندیداتوری برای شهر دوستدار کودک، موانع اجرایی به ویژه در مباحث اجتماعی رفع شود زیرا اگر عزم جدی در این میان وجود نداشته باشد، شهر دوستدار کودک در حد شعار باقی می‌ماند.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه مناطق مختلف شهرداری باید به تعهدات خود در حوزه شهر دوستدار کودک عمل کنند، اظهار کرد: اقداماتی که در شهرهای مختلف برای شهر دوستدار کودک انجام می‌شود از اصفهان آغاز شد.

فریده روشن اضافه کرد: اقداماتی همچون تصویب لایحه بازی‌های کودک و برگزاری همایش و دعوت از تمام کلانشهرها باعث شد دیگر شهرها نیز به شهرهای خواهان دریافت نشان شهر دوستدار کودک افزوده شوند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اظهار کرد: شهر دوستدار کودک زمانی تحقق می‌یابد که شاخص‌های مورد تایید یونیسف در اقدامات مورد توجه باشد.

امیراحمد زندآور افزود: رفع تبعیص جنسیتی و توجه به علایق کودکان، فرصت برابر شغلی برای آینده کودکان و ایجاد تسهیلات برای آنان در راستای حضور در اجتماع باید نتیجه تبدیل شدن اصفهان به شهر دوستدار کودک باشد.

کد خبر 405447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.