زندگینامه حضرت فاطمه زهرا (س)

فاطمه زهرا (علیها السلام) در نزد مسلمانان برترین و والامقام‌ترین بانوی جهان در تمام اعصار است.

به گزارش ایمنا حضرت زهرا (س) دختر حضرت محمد (ص) و خدیجه (س)، همسر علی بن ابی‌طالب و مادر حسن ابن علی و حسین‌ابن‌علی و یکی از پنج عضو آل عبا است. او تنها فرزند حضرت محمد بود که از خود فرزندانی باقی گذاشت که به سید یا شرف مشهورند.

ولادت حضرت فاطمه

حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در روز ۲۰ جمادی‌الثانی سال پنجم پس از بعثت در مکه مکرمه، چشم به جهان گشود.
در مورد تاریخ ولادت آن حضرت (س) اختلاف وجود دارد. تاریخ ولادت ایشان در بیشتر منابع اهل سنت، ۵ سال پیش از بعثت و درزمانی که قریش مشغول مرمت خانه کعبه بودند، در برخی سال دوم بعثت و در بیشتر منابع شیعی، ۵ سال پس از بعثت پیامبر اسلام (ص) ذکرشده است.

بیشتر بخوانید:

والدین حضرت زهرا

نام پدر حضرت زهرا (س) محمد بن عبدالله (صلی‌الله علیه و آله و سلم) است که رسول گرامی اسلام و خاتم پیامبران الهی است. مادر حضرت زهرا (س) خدیجه دختر خویلد، از زنان بزرگ و شریف قریش بوده است. او نخستین بانویی است که به اسلام گروید و پس از پذیرش اسلام، تمامی ثروت و دارایی خود را در خدمت به اسلام و مسلمانان مصرف نمود. خدیجه در دوران جاهلیت و دوران پیش از ظهور اسلام نیز به پاک‌دامنی مشهور بود؛ تا جایی که از او به طاهره (پاکیزه) یاد می‌شد و او را بزرگ زنان قریش می‌نامیدند.
حضرت فاطمه در کودکی مستقیماً زیر نظر پدر و مادرش رشد یافت و جوانی‌اش را در دوران دشوار کار تبلیغی پدرش گذرانید. او در محاصره شعب ابی‌طالب مادرش را از دست داد. پس از هجرت به مدینه، در سال دوم هجری با علی بن ابی‌طالب ازدواج کرد.

القاب حضرت فاطمه زهرا

نام دختر پیامبر، فاطمه (علیها السلام) است و برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه، مرضیه، ذکرشده است. کنیه‌های حضرت زهرا (س) عبارت‌اند از ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه، ام ابیها و...

ازدواج حضرت زهرا

از نکات مهم زندگی حضرت زهرا (س) ازدواج او بود. حضرت زهرا (س) خواستگارانی بسیار در میان صحابه داشت که ازنظر مالی در رتبه‌های بالایی قرار داشتند اما رسول خدا همچنان مسئله را به نظر خداوند موکول می‌نمود تا سرانجام جبرئیل بر پیامبر (ص) نازل شد و گفت: ای محمد! خدا بر تو سلام می‌رساند و می‌فرماید فاطمه را به عقد علی درآور، خداوند علی را برای فاطمه و فاطمه را برای علی پسندیده است.

حضرت زهرا (س) و پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) را که جوانی سرشار از ایمان و تعهد بود انتخاب کردند.

فرزندان حضرت فاطمه زهرا

ثمره ازدواج فاطمه زهرا (س) و امیرالمؤمنین، ۵ فرزند به نامه‌ای، زینب (س)، ام‌کلثوم (س)، محسن (ع) امام حسن و امام حسین (علیه‌السلام) هستند ،۹ امام دیگر شیعیان از ذریه امام حسین (علیه‌السلام) هستند و بدین ترتیب و از طریق فاطمه (س) به رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) منتسب می‌گردند و به دلیل منسوب بودن ائمه طاهرین به آن حضرت، فاطمه (س) را ام الائمه (مادر امامان) گویند.

ساده زیستی حضرت زهرا (س)

ساده زیستی و پرهیز از تجمل از نکات بارز زندگی حضرت زهرا (س) است. مهریه کم، جهیزیه مختصر، اکتفا به غذای اندک و معاش کم، استفاده از حداقل امکانات برای زندگی از خصوصیات آشکار ایشان است.

تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا

بر اساس منابع تاریخی، شهادت حضرت زهرا یا ایام فاطمیه با توجه به روایات مختلف بیش از ده تا پانزده تاریخ مختلف بوده ولی آنچه شهرت دارد، سه روایت اصلی است:
۴۰ روز بعد از رحلت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله که مصادف با ۸ تا ۱۰ ربیع‌الثانی است و دهه اول نامیده می‌شود.
۷۵ روز بعد از رحلت رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله مصادف با ۱۳ تا ۱۵ جمادی‌الاولی که دهه دوم است.
۹۵ روز بعد از وفات رسول‌الله (ص) که دهه سوم نامیده می‌شود، مصادف با ۱ تا ۳ جمادی‌الآخراست.

فاطمیه


محققان تاریخ اسلام معتقدند آنچه بیشتر موردتوجه و سندیت تاریخی است روایت سوم یعنی ۹۵ روز است. البته مراجع تقلید و اهل معرفت به مؤمنان توصیه می‌کنند که هر سه دهه را به برپایی عزاداری همت گمارند.

وصیت حضرت فاطمه زهرا (س)

حضرت زهرا (س) در ایام بیماری، امام علی (علیه‌السلام) را وصی خویش قرارداد و به آن حضرت گفت که پس از وفاتش، او را شبانه غسل دهد و شبانه کفن نماید و دفن کند و احدی از کسانی که در حق او ستم روا داشته‌اند، در مراسم تدفین و نمازخواندن بر جنازه او حاضر نباشند.

دفن حضرت فاطمه زهرا

مردم مدینه پس از آگاهی از شهادت حضرت زهرا (س)، در اطراف خانه آن بزرگوار جمع گشتند و منتظر تشییع و تدفین حضرت زهرا (س) بودند؛ اما اعلام شد که تدفین فاطمه (س) به تأخیر افتاده است. لذا مردم پراکنده شدند.

فاطمیه

هنگامی‌که شب فرارسید امام علی (علیه‌السلام) بنا بر وصیت حضرت زهرا (س) و به‌دوراز حضور افراد، به غسل بدن مطهر همسر خویش پرداخت و سپس او را کفن و دفن کرد.

کد خبر 405445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آمنه IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
    3 1
    اسلام علیکم فاطمه