رونق دوچرخه‌ها در قطب صنعتی اروپا

آلمان، کشوری صنعتی در قلب اروپا، تولید و صادرکننده بعضی از بهترین برندهای خودرو در سراسر جهان، به منظور بهبود وضعیت دوچرخه‌سواری در مرزهای خود طرحی نو پیاده‌سازی کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلمان، دومین کشور پرجمعیت جهان پس از روسیه که با توجه به پیشرفت‌های فوق‌العاده به‌عنوان غول صنعتی اروپا شناخته می‌شود، زادگاه اندیشمندان، شاعران و فیلسوفان بزرگی هم‌چون گوته، باخ، بتهوون، نیچه، شوپنهاور و هایدگر، کشوری با فرهنگ غنی و اصالت ستودنی به حساب می‌آید. علاوه بر این، آلمان میزبان قدیمی‌ترین شبکه بزرگراهی جهان، محل ساخت بسیاری از اختراعات مهم دنیا هم‌چون ماشین حساب اتوماتیک و چراغ‌قوه است و به داشتن کشفیات بسیار در دنیا شهرت دارد. با این حال شاید بتوان در این کشور از صنعت ساخت خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت تولیدی نام برد. خودروهای تولیدی آلمان با برندهای مرسدس بنز، بی‌ام‌ و، دایملر بنز، آئودی و فولکس واگن به بازار عرضه می‌شود که در زمره بهترین‌ها جای گرفته‌اند. با این حال آنچه که این کشور صنعتی را بیش از هر چیز جالب توجه می‌کند، ارجحیت دوچرخه‌سواری به راندن خودرو بحساب می‌آید.

شهروندان این شهر پیشرفته و صنعتی برای جابجایی‌های گوناگون بین محل کار و خانه، مسافرت‌های کوتاه بین‌شهری، ورزش و تفریح از دوچرخه‌ها استفاده می‌کنند و حتی دولت فدرال به منظور بهبود شرایط دوچرخه‌سواری درون مرزهای خود اقدام به پیاده‌سازی طرح ملی دوچرخه‌سواری کرده است. در ادامه با این طرح و اقدامات دولت آلمان در این زمینه بیشتر آشنا می‌شویم:

طرح دوچرخه‌سواری ملی 

این طرح ملی، استراتژی دولت فدرال برای ارتقای صنعت و فرهنگ دوچرخه‌سواری در آلمان است و شامل مفاهیم، زمینه‌های موضوعی و اهداف مشخصی است که دولت و ایالات فدرال، مقامات محلی و همچنین مجریان طرح در حوزه مسئولیت‌های خود آن را دنبال می‌کنند. برنامه دوچرخه‌سواری ملی تا پایان سال ۲۰۲۰ به مرحله اجرا در خواهد آمد. بنابراین دولت فدرال و مسئولین از مدت‌ها قبل اقدام به تدوین برنامه دوچرخه‌سواری کرده‌ و بدین منظور از کارشناسان متعددی برای شرکت در مباحث حرفه‌ای این بخش با مشارکت آزاد شهروندان دعوت بعمل آورده است.

چشم‌انداز صفر برای دوچرخه‌سواری 

از آنجایی که وجود ایمنی در دوچرخه‌سواری برای تمامی گروه‌های سنی از کودکان گرفته تا سالخوردگان لازم است و باید به صورت عینی تامین شود، آلمان در نظر دارد که در آینده به منظور افزایش امنیت و ایمنی، ایجاد پیوندهای بیشتر و ارائه خدمات دیجیتالی مناسب‌تر، گزینه‌های متنوع‌تری برای ساخت دوچرخه ارائه دهد. طرح ملی دوچرخه‌سواری تمامی امور مرتبط در این زمینه را در نظر می‌گیرد و سایر مباحث فنی ضروری را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد تا بزای ترغیب عموم مردم به استفاده از دوچرخه‌ها، زیرساخت‌های یکپارچه‌ای ایجاد ‌کند که اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین عامل در افزایش سهم دوچرخه‌سواری در مناطق مختلف این کشور بحساب می‌آید.

 وجود زیرساخت‌های ایمن و جذاب، مسیرها و جاده‌های توسعه‌یافته، پارکینگ‌ها و نیز سیستم‌های به‌اشتراک‌گذاری دوچرخه می‌تواند پتانسیل دوچرخه‌سواری را افزایش، درگیری‌های موجود بین کاربران مختلف جاده‌ها را کاهش دهد و سیستم‌های حمل و نقلی را بهینه سازد.

 بدین ترتیب استفاده از دوچرخه‌ها در زندگی روزمره هم جنبه تفریح و سرگرمی پیدا می‌کند، هم نقش بسزایی در بهبود کیفیت آب و هوا دارد، هم وضعیت سلامت جسمانی و روانی را ارتقا می‌بخشد و هم مناسب‌ترین و امن‌ترین وسیله حمل و نقلی برای استفاده‌های مختلف، چه در بخش جابجایی شخصی و چه به منظور ترابری بار خواهد بود. در این زمینه‌ها دوچرخه از پتانسیل بالقوه‌ای برخوردار است و با وجود داشتن کم‌ترین آسیب به محیط زیست می‌تواند گسترده مورد استفاده قرار گیرد.

دوچرخه‌سواری هوشمند و تعاملی

درک جامعه آلمان از فوائد دوچرخه و دوچرخه‌سواری مداوم در حال افزایش است. با عملی ساختن پتانسیل های‌ نوآورانه، استفاده منظم از دوچرخه‌ها بسیار سریع ارتقا می‌یابد.

از سوی دیگر با توجه به این که دیجیتالی شدن قطعات منجر به افزایش نوآوری می‌شود و این امر برای دوچرخه‌ها نیز صادق است، لازم است که در این بخش از فن‌آوری غافل نماند.

شیوه‌های جمع‌آوری داده‌ها منجر به افزایش اطلاعاتی می‌شود که امکان برنامه‌ریزی دقیق برای ایجاد زیرساخت‌ها و مدیریت بهتر ترافیک را فراهم می‌آورد و دوچرخه‌سواری را تبدیل به گزینه‌ای سریع‌تر، ایمن‌تر و جذاب‌تر می‌کند. 

دوچرخه‌سواری رکن بنیادی سیستم‌های حمل و نقل شهری و روستایی

دوچرخه‌سواری عنصر اصلی ایجاد تحرک پایدار از طریق فرآیندهای ساده، پشتیبانی‌های لازم و برنامه‌ریزی‌های جاه‌طلبانه سیاسی است. ایجاد فضاهای عمومی‌ جذاب برای دوچرخه‌سواری در مناطق شهری و روستایی منجر به افزایش محبوبیت این سیستم حمل و نقلی و درنتیجه ارتقای کیفیت زندگی می‌شود، این مناطق را جذاب‌تر و فعال‌تر می‌کند و شهروندان را برای ورزش کردن ترغیب می‌نماید.

 

کد خبر 405441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.