رسیدگی به دادخواست اعاده دادرسی چگونه انجام می شود؟

اعاده دادرسی، یکی از شیوه‌های فوق‌العاده اعتراض به رأی است که در کنار راه‌هایی چون فرجام‌خواهی قرار دارد و به معنای تجدید رسیدگی به موضوعی است که قبلاً مورد رسیدگی ماهوی قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا به نقل از معاونت فرهنگی قوه قضائیه ، درخصوص آئین رسیدگی مراحل دادگاه به دو قسمت تقسیم می‌شود: اول رسیدگی به جهات و شرایط اعاده دادرسی و این که آیا در حدود یکی از جهات هشت گانه دادخواست تنظیم شده؟ آیا حکم مورد اعاده دادرسی، از احکام قابل اعاده دادرسی است؟ آیا متقاضی اعاده دادرسی در مهلت قانونی دادخواست اعاده را تقدیم کرده است؟ دادگاه پس از بررسی دادخواست اعاده دادرسی، موضوع را صورتجلسه کرده و به همین وسیله قرار قبولی یا رد دادخواست را صادر می‌کند چنانچه قرار رد درخواست صادر شود، این قرار به طرفین ابلاغ می‌شود.

دوم، رسیدگی ماهوی به اصل دعواست که در این ‌صورت دادگاه دستور تعیین وقت رسیدگی و ابلاغ آن به همراه نسخه دوم دادخواست به طرف مقابل و ابلاغ وقت به درخواست‌کننده را صادر می‌کند، در این فرض دادگاه باید با رسیدگی در ماهیت، تکلیف دعوا را روشن کند. زیرا با قبول اعاده دادرسی، حکم قبلی فسخ می‌شود و دادگاه با رسیدگی ماهوی، حکم مجدد می‌دهد اما اگر جهت اعاده دادرسی مغایر بودن دو حکم باشد، دادگاه بعد از صدور قرار قبولی دادخواست اعاده دادرسی و فسخ حکم دوم، لازم نیست حکم مجددی بدهد در این صورت حکم اول به قوت خود باقی خواهد ماند.

مرجع اعاده دادرسی:

در اعاده دادرسی حقوقی، دادخواست اعاده به دادگاه صادر کننده حکم قطعی تقدیم می‌شود، چنانچه رأی دادگاه بدوی به علت عدم تجدیدنظر خواهی یا عدم تجدیدنظرخواهی در موعد، قطعی شود مرجع تقدیم دادخواست اعاده همین دادگاه خواهد بود، ولی چنانچه از حکم دادگاه بدوی تجدیدنظر خواهی شود و این مرجع (مرجع تجدیدنظر) وارد رسیدگی ماهوی گردد، دادخواست اعاده اصلی به همین مرجع تقدیم می‌شود در این خصوص تفاوتی نمی‌کند که رأی دادگاه تجدیدنظر در تایید یا رد حکم دادگاه بدوی باشد چنانچه از رأی بدوی تجدیدنظر خواهی شود مرجع بدوی مکلف است پرونده را جهت اظهارنظر به دادگاه تجدیدنظر ارسال نماید حتی اگر اعتقاد به عدم امکان تجدیدنظر خواهی داشته باشد.

کد خبر 405409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.