چربی ‌قهوه ای ضامن ‌سلامت ‌و کاهش وزن

تاثیر توده عضلانی ‌بدن ‌و تغذیه مناسب در ابتلا به سرطان، میوه های مفید برای یبوست، ‌عوارض کاهش ‌ویتامین D در بدن، چربی ‌قهوه ای ضامن ‌سلامت ‌و کاهش وزن ‌و علامت ‌فاسد شدن ‌ادویه جات را در بسته ‌خبری سلامت ‌ایمنا ‌بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ بر اساس بررسی ‌جدید محققان دانشگاه آلبرتا ‌در کانادا، توده ‌عضلانی ‌بدن ‌و ‌تغذیه مناسب ‌که ‌سرشار از پروتئین ‌و مواد مغذی ‌باشد می‌توانند نقش ‌مهمی در مبارزه ‌با سرطان ‌داشته باشند. ‌محققان ‌با فراتحلیل ‌بیش از ۱۵۰ تحقیق، ‌به ‌این نتیجه ‌رسیدند ‌که ‌سرطان ‌بیماران ‌مبتلا به کاهش ‌توده ‌عضلانی، ‌سخت‌تر شده ‌و از نرخ بقای ‌این بیماران ‌کاسته می‌شود. ‌آنها معتقدند ‌ماهیچه ‌برای ‌حرکت ‌و ‌تعادل ‌مهم است ‌و موجب ‌توان ‌و قدرت بدن ‌فرد می‌شود. اما ‌آن ‌حاوی ‌اسیدهای ‌آمینه هم هست ‌و هر چه ‌بیشتر این توده‌های عضلانی را از دست بدهید، عواقب بدتری در انتظارتان ‌است.

شاخص ‌توده بدنی در انواع بدن‌ها متفاوت است. ترکیب ‌و مقدار ماهیچه‌های ‌بدن ‌در افراد هم‌وزن فرق دارد. محققان ‌در بررسی‌های خود متوجه پارادوکس ‌چاقی ‌در افراد مبتلا به بیماری‌های ‌مزمن شدند. ‌بیمارانی که شاخص توده بدنی‌شان ‌بیشتر بود، بیش از بیماران دیگر می‌توانستند از پس بیماری خود برآیند. ‌علت ‌این وضعیت ‌تاکنون ‌مشخص نبود. ‌اما حالا محققان کانادایی می‌گویند، پاسخ در ماهیچه‌های بدن (و البته نه چربی) نهفته ‌است.

این ‌محققان ‌به ‌بررسی ‌بیماران مبتلا ‌به ‌سرطان پرداختند ‌و متوجه شدند بیماران ‌مبتلا ‌به ضعف عضلانی، نمی‌توانند به‌خوبی ‌با ‌سرطان مبارزه کنند. همچنین ‌درمان‌های ‌مربوط به سرطان مانند شیمی‌درمانی ‌هم ماهیچه‌های ‌آنها را بیش ‌از پیش دچار ضعف می‌کرد. از طرفی ‌تغذیه نامطلوب که ‌منجر به ‌ماهیچه‌سازی ‌در بدن ‌نمی‌شود هم می‌تواند شرایط عضلات این بیماران را بدتر کند. افراد با پیروی ‌از تغذیه مناسب افزایش ‌حجم عضلات بدن و ورزش‌ می‌توانند توده عضلانی ‌خود را در سطح مطلوب ‌نگه ‌دارند ‌و خود را در برابر بیماری‌های مختلفی ‌مانند سرطان ‌مقاوم کنند.

علامت فاسد شدن ادویه جات

ادویه‌ها ‌یکی از پرکاربردترین ‌چاشنی‌ها ‌برای ‌خوش ‌طعم و دلچسب ‌تر کردن غذاها ‌به ‌شمار میروند که باید با ‌نحوه نگهداری ‌و مدت زمان سالم بودن ‌آن‌ها آشنا باشیم. نگهداری سبزی ‌خشک و ادویه‌ها را باید مانند مواد غذایی ‌دیگر جدی گرفت ‌به دلیل ‌اینکه خشک بودن ‌آن‌ها دلیل بر مادام العمر بودنشان ‌نیست. سبزیجات ‌خشک ‌و ادویه ‌جات هم ‌برای حداکثر مزیت شان تاریخ انقضا دارند. از نظر فنی ‌خوراکی ‌به ‌حساب می‌آیند، اما وقتی دیگر طعمی ندارند ‌و یا قدرتشان در تغییر غذا کم شده دلیلی ندارد ‌که استفاده شوند.

طول ‌عمر ادویه ‌جات ‌و گیاهان ‌خشک ‌به نوع آماده سازی ‌و نحوه نگهداری شان ‌مربوط می‌شود. ‌ادویه ‌جات ‌خرد شده، ادویه جات کامل و ‌گیاهان خشک ‌شده هر کدام ‌به ‌نحوی عمرشان بالا می‌رود. ادویه جات کامل مانند چوب میخک ‌و دارچین، که ‌به همان شکل ‌کامل ‌و طبیعی خود خشک شده اند طول ‌عمر بیشتری دارند. این ‌ادویه ‌جات کامل را قبل از اینکه بی ‌خاصیت شوند می‌توانید چهار تا پنج سال نگهداری کنید. در این میان ‌یک استثنا وجود دارد و آن فلفل کامل است، که حدود پنج تا شش سال دوام می‌آورد.

ادویه ‌جاتی که خوب ‌خرد شده اند و تبدیل به پودر شده اند، مانند جوز هندی، دارچین، زیره سبز، و کاری، دو تا سه سال دوام می‌آورند. گیاهان ‌و سبزیجات خرد شده مانند ریحان، جعفری ‌و پونه کوهی ۲ تا ۳ سال دوام دارند. اگر در همان ‌شکل طبیعی خود خشک و نگهداری شوند، ممکن است کمی ‌بیشتر حدود سه یا چهار سال عمر کنند. بسیاری از دانه‌ها مانند رازیانه حدود چهار سال عمر می‌کنند. دانه خشخاش ‌و کنجد در این میان استثنا هستند ‌و باید ‌پس از ‌دو سال به دور انداخته شوند. عصاره‌هایی ‌مانند ‌نعنا می‌توانند تا  ‌چهار سال سالم بمانند. با این حال ‌عصاره خالص وانیل، شامل این مورد نمی‌شود، این عصاره به علت محتوای بالای الکلش ‌تا آخر سالم می‌ماند.

برای ‌اینکه ‌عمر ادویه ‌جات را بالا ‌ببریم، آن‌ها را در جایی ‌خشک و خنک نگهداری کنید مانند یک گنجه. ذخیره سازی ادویه جات ‌در قفسه‌ای نزدیک به اجاق گاز ایده خوبی ‌نیست، چون گرما سرعت در هم شکستن ادویه جات ‌و سبزیجات خشک شده را بالا می‌برد. همچنین خشک نگه داشتن ادویه جات ‌و گیاهان ‌خشک شده عطر و طعمشان را برای مدت زمان طولانی تری قوی نگه می‌دارد. کاهش رطوبت ‌خارج از بطری‌ها نیز به کاهش خطر خرابی ‌کمک می‌کند.

اگر خاطرتان نیست که دقیقا چه زمانی ادویه را خریده اید، مقداری از آن را کف ‌دست خود بریزید و با انگشت بمالیدش سپس استشمام کنید. وقتی ادویه ‌را با انگشت مالیدید ‌در واقع روغن‌های درون آن را فعال کردید و باید بویی ‌قوی دهد. اگر ادویه بوی ‌خاصی ‌نداشت پس بهتر است جایگزین ‌کنید.

میوه هایی ‌که دشمن یبوست هستند

یبوست ‌می ‌تواند با سایر بیماری های ‌گوارشی ‌مانند سرطان روده بزرگ، دیورتیکولیت ‌و هموروئید همراه باشد. علل اصلی ابتلا ‌به این ‌عارضه عبارتند از استرس زیاد، شیوه زندگی کم تحرک، رژیم های غذایی کم فیبر، دیابت ‌و بارداری. یکی از مهمترین ‌گام ها برای مبارزه با یبوست، مصرف فراوان نوع خاصی ‌از میوه ها است. میوه هایی ‌که حاوی مواد مغذی مختلفی هستند ‌و سیستم گوارش را تسریع می کنند و مقادیر زیادی فیبر نامحلول به بدن می رسانند، عبارتند از:

گلابی: گلابی ‌به دلیل محتوای زیاد آب و فیبر، تنظیم کننده حرکات روده است. گلابی خواص ‌ضد اکسید کننده دارد، سیستم گوارش را بهبود می ‌بخشد و مانع از افزایش ‌کلسترول می شود. ویتامین های ‌سی، بی و ای را می توانید ‌به همراه آهن، کلسیم و پتاسیم با مصرف این میوه به بدن ‌برسانید.

نارنگی: سرشار از ویتامین سی ‌و یک راه طبیعی برای مبارزه ‌با ‌یبوست است. نارنگی سرشار از فیبر بوده ‌و به جلوگیری ‌از مشکلات گوارشی، کلسترول بالا و مشکلات قلبی عروقی کمک می کند.

انگور: یک ملین ‌طبیعی ‌و کمک کننده به بهبود سیستم قلب ‌و عروق است. مصرف انگور باعث کاهش کلسترول بد می ‌شود. انگور همچنین ‌حاوی ‌اسیدهایی ‌است که ‌برای عملکرد مناسب ‌بدن ضروری ‌به نظر می رسند. انگور بدون ‌کالری است و به بهبود وضعیت شریان ها نیز کمک می ‌کند.

پرتقال: برای ‌جلوگیری از انباش مواد زائد در روده بزرگ ‌و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی ‌مفید است. پرتقال سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ‌سی ‌است و منجر به بهبود سیستم ایمنی بدن می شود. پرتقال ‌ضد درد و التیام دهنده است. این میوه حاوی اسید سیتریک است ‌و به هضم مواد غذایی و بهبودو عملکرد پانکراس ‌و کبد کمک می کند.

پاپایا: برای کاهش یبوست مفید است و ۹۰ درصد آن را آب تشکیل می هد. پاپایا یک دیورتیک عالی است و منبع غنی از ویتامین سی محسوب می شود. مصرف این میوه منجر به محاظت طبیعی از بدن و حذف اثرات منفی رادیکال های آزاد می شود.

سیب: این ‌میوه را با پوست ‌بخورید ‌به دلیل اینکه ‌پوست آن حاوی فیبر و آنتی اکسیدان است. مصرف سیب ‌به کاهش کلسترول کمک می ‌کند ‌و به دلیل اینکه حاوی ‌کورستین است، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز کاهش می دهد.

خربزه: سرشار از پتاسیم، منیزیم، روی، کلسیم، آهن و فسفر است و مانع از احتباس مایعات ‌در بدن می شود. مصرف خربزه عملکرد کلیه ‌را نیز بهبود می بخشد ‌و یک ملین طبیعی است.

کیوی : سرشار از فیبر است و به حرکات روده کمک ‌می کند.  

عوارض کاهش ویتامین D در بدن

کارشناس ‌مسئول ‌واحد بهبود ‌تغذیه ‌مرکز بهداشت بوشهر، گفت: تمامی ‌افراد جامعه ‌ضروری است ‌برای ‌پیشگیری از کمبود ‌ویتامین دی، مکمل ‌ویتامین ‌دی موردنیاز خود را بر اساس توصیه‌های بهداشتی ‌دریافت کنند.

محمدصادق موجی بوشهری با اشاره به ضرورت مصرف ویتامین D اظهار کرد: ویتامین D، یک ویتامین محلول در چربی است که وجود مقادیر کافی از این ویتامین در گردش خون جهت حفظ سلامت استخوان‌ها و بهبود عملکرد سیستم ایمنی، عضلات و غیره در میان تمام سنین و نژادها ضروری است.

وی ‌بیان ‌کرد: بیماری‌هایی ‌مانند سرطان، ‌دیابت نوع یک، استئوپروز و اختلالات خود ایمنی از عوارض کاهش سطح ویتامین D است ‌که ‌ضرورت ‌دارد کلیه افراد ‌جامعه برای پیشگیری از کمبود این ویتامین، مکمل ویتامین دی موردنیاز خود را بر اساس توصیه‌های بهداشتی دریافت کنند.

این ‌کارشناس ‌با تاکید بر اینکه از عوارض ‌کاهش ویتامین D در بدن می‌توان به خطر بروز بیماری‌هایی ‌مانند سرطان، دیابت نوع یک، استئوپروز و اختلالات خود ایمنی، گفت: منابع غذایی حاوی ویتامین D بسیار محدود هستند (مانند ماهی سالمون) و یا طور مرتب مورد استفاده قرار نمی‌گیرند (مانند دل و قلوه) و همچنین استفاده مستقیم از نور آفتاب نیز به دلیل مسائلی ‌همچون پوشش خانم‌ها، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، آلودگی هوا و... سبب سنتز مقادیر کافی ‌ویتامین D نمی‌شود بنابراین مصرف مکمل ویتامین D ضروری است.

چربی ‌قهوه ای ضامن سلامت ‌و کاهش وزن

تحقیقات ‌جدید ‌نشان می‌دهد هنگام ورزش، هورمون چربی سوزی ‌ترشح می‌شود که نقش ‌بسیار مهمی در کاهش وزن و سلامت دارد. هورمونی که به بدن کمک می کند تا چربی های اضافی را بسوزاند «ایریسین» نام دارد، «ایریسین»، با تقویت فعالیت ژن‌ها و یک پروتئین در تبدیل سلول‌های چربی سفید به سلول‌های چربی قهوه‌ای، نقش با ارزشی ایفا می‌کند.

ایریسین نوعی ماده‌ (مایوکین) شیمیایی پیام‌رسان و فوق‌العاده ضدالتهابی است.تحقیقات نشان می‌دهد، مایوکین‌ها می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با سندروم متابولیک (چهار بیماری که باعث چاقی می شوند یا چاقی باعث ایجاد این بیماری ها می شود) و سرطان ایفا کنند. آزمایش ها نشان داده‌اند، ایریسین می‌تواند ۲۰ تا ۶۰ درصد از تشکیل سلول‌های چربی جلوگیری کند. البته بدن به طور طبیعی، مقدار بسیار کمی ایریسین تولید می‌کند و ورزش، رمزافزایش تولید این هورمون است.

جالب است بدانید ایریسین به عنوان علامتی برای سندروم تخمدان پلی کیستیک است. (هر گونه مشکل هورمونی که در تخمک گذاری طبیعی اختلال ایجاد کند، منجر به مشکلی می‌شود که به آن تخمدان پلی کیستیک می‌گویند.)پزشکان از این موضوع استفاده می کنند تا این بیماری را زودتر و راحت‌تر تشخیص دهند و در نتیجه زودتر درمان را شروع کنند. سندروم تخمدان پلی کیستیک، شایع‌ترین اختلال غدد درون ریز و بیماری‌های متابولیک زنان در سن باروری است. همان طور که گفته شد ایریسین نقش مهمی در کاهش وزن دارد که بخش اصلی این مزیت، به دلیل توانایی ایریسین برای تبدیل سلول‌های چربی سفید به سلول‌های چربی قهوه‌ای است.

محققان بر اساس الگوهای جانوری، تخمین می‌زنند که فقط ۵۰ گرم چربی قهوه‌ای می‌تواند حدود ۲۰ درصد از کالری دریافتی روزانه‌تان را بسوزاند، پژوهش‌ها نشان داده است که گروه خاصی از افراد (افراد لاغر اندام نسبت به افراد چاق، افراد جوان‌تر نسبت به افراد سنین بالاتر، افرادی که میزان قند خون‌شان طبیعی است، نسبت به آن‌هایی که قند خون‌شان بالاست) نسبت به بقیه، چربی قهوه‌ای بیشتری دارند و ارتباط مستقیمی بین فعالیت چربی قهوه‌ای و میزان سوخت و ساز بدن وجود دارد. انسان در بزرگ سالی، بیشتر این چربی (قهوه ای) خوب را از دست می‌دهد.

چربی قهوه‌ای به طور خاص در ناحیه‌ گردن، اطراف سلول‌های خونی است (که به گرم نگه داشتن خون کمک می‌کند). شما می‌توانید ذخیره‌ چربی قهوه‌ای‌تان را افزایش دهید. چربی قهوه‌ای به غیر از ورزش به واسطه‌ سرما درمانی (cryotherapy) یعنی در معرض دمای پایین بودن، مانند وان یخ یا دوش آب سرد، تولید می‌شود.

همان طور که گفته شد مایوکین می تواند با چاقی مبارزه کند. ورزش، همراه با تغذیه‌ سالم، یکی از مؤثرترین راه‌های افزایش مایوکین است.تمرین های قدرتی با شدت بالا که به عنوان SuperSlow weight lifting نیز شهرت دارند، یکی از بهترین شیوه‌های افزایش مایوکین‌ها هستند. تمرین های متناوب با شدت بالا هم می‌تواند مفید باشد اما تمرین قدرتی SuperSlow، برای افزایش مایوکین‌ها، مؤثرترند. هر دو نوع تمرین باعت افزایش هورمون رشد در انسان می شود که هورمون قوی دیگری در تعیین سلامت و جوانی است.

برای همه واضح است برای کاهش وزن، سلامتی و ورزش بهترین استراتژی است. یادتان باشد ‌نمی‌توانید بدون ‌تغذیه‌ درست ‌و فقط با ورزش به هدف‌تان برسید. کلید طلایی، حذف چربی‌های بد از تغذیه‌تان ‌شروع می ‌شود. زمان خوردن هم عامل مهم دیگری است. این نکته را فراموش نکنید استفاده از چربی‌های سالم در رژیم غذایی، موجب ‌تقویت متابولیسم می شود و به بدن‌تان اجازه می‌دهد به چربی به عنوان سوخت، دسترسی پیدا کند.

کد خبر 405405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.