۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
نفسی که از شهر گرفته شد

وقتی شهرها اولین قدم را برای تغییر برداشتند چه کسی تصور می کرد که روزی به جایی خواهند رسید که چهره ای نازیبا از خود بر جا بگذارند، چهره ای که شاید در بهترین زاویه نگاه هم نتوان آن را زیبا به تصویر کشید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز رشد قارچ گونه ساختمان های بزرگ در شهرها و گسترش شهرک ها باعث شده است که هنرمندان با نگاهی تازه به شهرهایی که نفسشان گرفته شده است نگاه کنند و رامین حفیظی در نمایشگاه خود با عنوان "ذهن بی خانمان" تصاویری از شهری را کشیده است که شاید از بالا غریب به نظر برسد.

حفیظی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص این نمایشگاه می‌گوید: موضوع نمایشگاه شهر تهران است و به بحث فرسودگی شهرها به خصوص کلانشهرهایی چون تهران که روز به روز بافت‌های فرسوده از بین می‌روند و به جای آن برج‌ها ساخته می‌شود و همچنین جمعیت زیادی به شهرها مهاجرت می‌کنند می‌پردازد.

این هنرمند با بیان اینکه متاسفانه گسترش شهر باعث از بین رفتن منابع طبیعی نیز شده است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر شاهد ساخت شهرک‌های بسیاری در اطراف شهرها و نابودی منابع طبیعی هستیم و معتقدم انسان در هر کجای کره زمین به اندازه‌ای که تولید می‌کند به همان اندازه در حال نابودی طبیعت است.

وی می‌افزاید: امروزه فرسودگی نه تنها شهرها بلکه منابع طبیعی را دربرگرفته و اگر دقت کنید کلام را نیز در برگرفته است به همین دلیل ما هیچ حرف ساده و اتفاقی که ثبات داشته باشد نمی‌شنویم و بحث آرمان‌ها و اینکه در شهر قرار است زندگی خوبی داشته باشیم دیگر اتفاق نمی‌افتد.

حفیظی با بیان اینکه نگاه بالا به پایینی به شهر داشته است چرا که در بخش زیبایی شناسی بهترین زاویه برای نگاه کردن به شهر از بالا به پایین است، می‌گوید: این نگاه زیبای بالا به پایین را به یک نگاه معناگرا تبدیل کردم تا مخاطب متوجه شود که آن زیبایی که فکر می‌کند نیست، چون راه نفس کشیدن در شهر وجود ندارد.

این هنرمند ادامه می‌دهد: تلاش کردم با یک تکنیک به روزتری کار کنم تا هم وجه شاعرانه شهر و هم وجه معناگرانه آن را در هم تلفیق کنم و یک نقاشی را ارائه کنم که مخاطب را با آن درگیر کنم.

وی خاطرنشان می‌کند: بسیاری از مخاطبان با این آثار ارتباط برقرار کرده بودند و می‌گفتند انگار تمام کوچه‌ها و خیابان‌ها را می‌شناسیم اما تا به حال از این زاویه به آن نگاه نکرده بودیم و در واقع آنچه زیر پوست شهر در جریان است را در آثار دیدند.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه ذهن بی خانمان آثار رامین حفیظی است و تا یک بهمن در نگار خانه آبتین واقع در تهران، خیابان ولیعصر،‌ چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، میزبان هنردوستان خواهد بود.

کد خبر 405401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.