چگونه شیوع ویروس کرونا ترافیک هوایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

شیوع ویروس کرونا باعث شده است شرکت‌های هواپیمایی پروازهای داخلی و خارجی خود را کنسل ‌کنند، با این حال ترافیک هوایی همچنان در آسمان‌های سراسر جهان ادامه دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آن‌جا که با شیوع ویروس کرونا دولت‌ها در تمام کشورهای سراسر جهان اعمال قرنطینه را در پیش گرفته‌اند تا مانع از شیوع بیشتر این ویروس شوند، در نتیجه تعداد پروازهای داخلی و خارجی در آسمان این کشورها به طور چشمگیری کاهش یافته است. آمار نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته در همین تاریخ در ماه مارس، بیش از نیمی از حمل و نقل‌های هوایی کاهش یافته است که البته پیش‌بینی می‌شود با قوانین قرنطینه‌ای وضع شده در ایام شیوع ویروس کرونا، کاهش بیشتر سفرهای هوایی را داشته باشیم.

سیستم‌های ردیابی هوایی نشان می‌دهد که نیمی از هواپیماها در ارتفاع بیش از ۵۰ پا در حالت پرواز می‌مانند که همین امر باعث به وجود آمدن ترافیک هوایی در آن شده است. گزارشات حاکی است که تعداد پروازها در هفته گذشته، نسبت به سال گذشته در همین هفته، حدود ۴۸ درصد کاهش یافته بود و با این‌که تنها هشت درصد از پروازها توسط شرکت‌های هواپیمایی کنسل شده بود، اما تعداد پروازهای انجام نشده بیش از این میزان کاهش یافته است. اما سوالی که ممکن است ذهن‌ها را مشغول کند این است که چرا بیشتر هواپیماها در آسمان می‌ماند و ترافیک هوایی ایجاد می‌کند؟

با وجود اینکه در بسیاری از کشورهای جهان رفت و آمد به سایر نقاط دنیا، چه از طریق زمین و چه به صورت هوایی، ممنوع شده است با این حال در بعضی از کشورها روزانه پروازهای بسیاری انجام می‌شود. در اولین روزهای شیوع ویروس کرونا، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به منظور همگام شدن با مقررات اسلات فرودگاه بدون وجود مسافر پروازهای خود را در زمان مقرر انجام می‌داد. این شرکت‌های هواپیمایی برای حفظ خط پروازی خود در فرودگاه‌های مقصد مجبور به ادامه پروازهای خود حتی بدون مسافر هستند. اما اینکه چرا هزاران هواپیما در آسمان می‌ماند و فرود نمی‌آید این است که دولت‌ها در بسیاری از نقاط جهان برای اجرای قوانین وضع شده برای مقابله با شیوع ویروس کروناپافشاری می‌کنند و مانع نشستن هواپیماها می‌شوند.

البته مقررات حمل و نقل هوایی پیشگیرانه شیوع کرونا در کشورهای مختلف جهان متفاوت است؛ در بسیاری از نقاط دنیا دولت‌ها توجه خود را کمتر بر سفرهای داخلی متمرکز کرده‌اند و تنها سفرهای هوایی بین‌اللملی را مشمول قوانین جدید پیشگیرانه کرده‌اند. به عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا دارای بزرگ‌ترین بازار صنعت هوایی جهان، تعداد پروازهای بین‌المللی در هفته گذشته، نسبت به همین تاریخ در سال گذشته، حدود ۷۲ درصد کاهش یافت اما پروازهای داخلی با کاهش ۱۸ درصدی مواجه بود. در کشور انگلستان نیز پروازهای بین‌المللی بیش از ۸۰ درصد کاهش پیدا کرد در حالی که پروازهای داخلی به میزان ۶۰ درصد کاهش یافت. کشور هند یکی از معدود کشورهایی است که پس از شیوع کووید -۱۹ تمام پروازهای داخلی خود را به تأخیر انداخته است که البته کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور به زودی با افزایش چشمگیری مواجه خواهد شد. اما کاهش سفرهای هوایی چگونه می‌تواند محیط زیست را تحت تأثیر قرار دهد؟

بدون شک کاهش چشمگیر پروازهای هوایی منجر به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان خواهد شد. قبل از شیوع ویروس کرونا انتشار گاز کربن ناشی از هواپیماها به طور مرتب در حال افزایش بود به طوری که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ میزان انتشار این گاز به حدود دو برابر رسید. مدافعان محیط زیست از دولت‌های خود می‌خواهند برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق هواپیماها اقدامات لازم را انجام دهند و در صورت نیاز شرکت‌های هواپیمایی را از نظر مالی تحت حمایت خود قرار دهند. در هفته گذشته، مجلس سنای ایالات متحده یک بسته امدادی ۶۰ میلیارد دلاری را، بدون تمرکز بر عملکرد آب و هوایی، تصویب کرد. شرکت‌های هواپیمایی نیز موظفند به پیروی از طرح کاهش انتشار گاز کربن، که به وسیله سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری اتخاذ شد، از طریق سرمایه‌گذاری در جنگل‌ها، انرژی تجدیدپذیر یا انجام پروژه‌های دیگر به کاهش انتشار گاز کربن کمک کنند.

کد خبر 405379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.