قرایی مقدم: جامعه در حالت انفجار است

یک جامعه‌شناس گفت: حکومت‌ها باید راه مسالمت‌ آمیز دیگری در پیش بگیرند که آن هم چیزی جز جلوگیری از پنهان کاری و جلب اعتماد مردم با صداقت نیست.

امان‌الله قرایی مقدم در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مفهوم شهروند عاصی، اظهار کرد: شهروند عاصی شهروندی است که از فضای موجود و جو اجتماعی حاکم بر جامعه و محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی که در مورد افراد جامعه به اصطلاح اعمال می‌شود سرخورده، ناامید و مایوس شده است.

وی در خصوص تبعات ایجاد شهروند عاصی افزود: این شهروند یا باید خودش را با شرایط موجود جامعه سازگار کند، یا آن جامعه را ترک کند، کما اینکه سالهاست مهاجرت افراد را می‌بینیم،  نمونه آن در همین چند روز اخیر مهاجرت کیمیا علیزاده ورزشکار کشورمان است، امروز جامعه ما به واقع در این حالت قرار دارد و شهروندان نسبت به شرایط موجود به شدت اعتراض دارند.

این جامعه‌شناس با اشاره به موضوع سقوط هواپیما در چند روز اخیر، تصریح کرد: پنهان کاری که این حادثه را تا چهار روز مخفی کرد، مردم را ناراحت کرده است و همه این موضوعاتی که در سال‌های اخیر یکی پشت سر دیگری اتفاق افتاده جامعه را به سمت عصیانگری و پرخاشگری برده است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه ما در مشکلات عجیبی گرفتار شده است، گفت: هر روز که می‌گذرد می‌بینیم که شتاب اعتراضات، اغتشاشات و خیزش‌های اجتماعی در جامعه افزایش پیدا می‌کند و موج مکرر این اغتشاشات را داشته‌ایم و اینها همه نشانگر این است که جامعه ما به دلیل شرایط اجتماعی آن در حالت انفجار است.

بیشتر بخوانید در: 

مرگ صداقت؛ شهروند عاصی

قرایی‌مقدم با اشاره به اینکه این نارضایتی‌ها و اغتشاشات برای رشد و توسعه اجتماعی بسیار مضر است، اظهار کرد: جامعه در حال آشوب و بی‌اعتمادی و نارضایتی و تک بعدی نگری پیشرفت نمی‌کند و وظیفه تغییر در این اوضاع صرفا و قطعا با مسئولین است چرا که مردم وضعیت را خراب نکرده‌اند که بخواهند آن را درست کنند.

وی با بیان اینکه سامان دادن به این اوضاع بر عهده حکومت است، تصریح کرد: دولت امروز اختیاری ندارد و بر عهده حکومت است که حجم این فشارها و نارضایتی‌ها را با اقدامات کاربردی و راهبردی کم کند، هرچند این امکان را دارد اما نمی‌تواند به دلیل گروه‌های ذی‌نفوذ خود این کار را اجرایی کند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه دولت در سقوط این هواپیما نقشی نداشته است، گفت: این حکومت‌ها هستند که مردم را به عصیان و پرخاشگری وادار می‌کنند وگرنه ملت‌ها بدون دلیل پرخاشگر و عصیانگر نمی‌شوند و در این راه کشته نمی‌دهد.

وی در توصیه به حکومت‌ها گفت: حکومت‌ها باید راه مسالمت‌ آمیز دیگری در پیش بگیرند که آن هم چیزی جز جلوگیری از پنهان کاری و جلب اعتماد مردم با صداقت نیست.

کد خبر 405361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.