۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
مرگ صداقت؛ شهروند عاصی

یک جامعه شناس گفت: آنچه در جامعه ما مطرح است اینکه کشته شدن مسافران هواپیما یا تشییع جنازه یا سایر کشته‌ها در طول سال‌ها تاکنون همگی ناشی از مرگ صداقت است و تا وقتی که نظام اجتماعی ما به سمت عدالت و صداقت حرکت نکند همواره شهروند عاصی خواهیم داشت.

مرتضی پدریان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مفهوم شهروند عاصی، اظهار کرد: شهروند عاصی شهروندی است که از وضع موجود ناراضی است و در پی آن اقدام به رفتارهای مطالبه خواهی یا پرخاشگرانه می‌کند.

وی با بیان اینکه عصیان عمدتا از طریق شکل‌گیری نارضایتی در جامعه ایجاد می‌شود، افزود: این عصیان معمولا در یک فرآیند تاریخی اتفاق می‌افتد که این مطالبات را می‌توان سرکوب کرد اما پاسخگویی به این مطالبات امری بسیار مهم و بهترین راه برون رفت از مشکلات است.

این جامعه شناس تصریح کرد: آنچه در جامعه ما مطرح است اینکه کشته شدن مسافران هواپیما یا تشییع جنازه یا سایر کشته‌ها در طول سال‌ها تاکنون همگی ناشی از مرگ صداقت است و تا وقتی که نظام اجتماعی ما به سمت عدالت و صداقت حرکت نکند همواره شهروند عاصی خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه بهترین راهکار برون رفت از داشتن شهروند  عاصی ایجاد نهضت صداقت و راستگویی در کشور است، گفت: بعد از آن ایجاد عدالت و فرصت های برابر برای همه اقشار جامعه است همچنین باید به دور از همه خصوصیات انتسابی، به یکدیگر به عنوان انسان نگاه کنیم.

پدریان با بیان اینکه باید همه به نقطه اولیه انسان بودن برگردیم، اظهار کرد: حکومت باید تغییرات ساختاری در سیستم اجتماعی خود ایجاد کند و افراد تصمیم گیر این کشور در قدم اول با مردم خود صادق باشند و تا این تغییرات ساختاری ایجاد نشود انتظار آرامش در جامعه ما انتظار نابجایی است.

وی با تاکید بر اینکه اعتماد اجتماعی و سرمایه اجتماعی در مردم ما کمرنگ شده است، گفت: باید در راستای اعتمادسازی بین مردم و مسئولان، مسئولان با مشارکت مردم برنامه ریزی کنند.

کد خبر 405350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.