عذرخواهی کنید، استعفا دهید

 تاثیرات اتفاقات جامعه  و مطالبه مردمی پس از روشن‌شدن دلیل واقعی سقوط هواپیمای اوکراینی از مسوولان دخیل در حادثه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۲۲ دی ماه _ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد. 

روزنامه آرمان ملی،  در صفحه نخست امروز با تیتر « شورای نگهبان کوتاه بیاید» به بررسی تاثیرات اتفاقات جامعه  پرداخت و نوشت: انتخابات مجلس مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور در سال جاری است که بر اثر اتفاقات متعددی که در سال جاری رخ داده حداقل برای مردم نباید در حاشیه قرار گیرد. اگر تا پیش از این جریانات سیاسی مشغول بحث و بررسی پیرامون چگونگی حضور در انتخابات بودند، اما امروز پس از اتفاقات رخ داده در جامعه حتی خود فعالان سیاسی نیز رویکرد روشنی درخصوص آینده پیش رو و تاثیرات اتفاقات رخ داده بر انتخابات ندارند. هر چند انتخابات مجلس یازدهم تنها تحت تاثیر مسائل و اتفاقات داخلی نیست و چه بسا اتفاقات و رخدادهای بین‌المللی بسیار بیشتر از رخدادهای داخلی بر انتخابات مجلس سایه افکنده است. به طور خاص مباحثی همچون تحریم‌ها، تحولات عراق، ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و پاسخ ایران به این ترور و هدف قراردادن پایگاه آمریکایی‌ها در عراق از جمله مسائلی است که تاثیر مستقیمی بر سیاست داخلی ایران می‌گذارد. البته طی روزهای اخیر نیز اتفاق باورنکردنی خطای انسانی در هدف قراردادن هواپیمای اوکراینی و بازگو کردن این مساله پس از دو روز نیز تاثیر بسیار زیادی بر کاهش اعتماد عمومی گذاشت. با احتساب این مسائل است که انتخابات نبایستی برای مردم در حاشیه قرار بگیرد. از سوی دیگر ناآرامی‌های آبان ماه، نارضایتی‌های اقتصادی و معیشتی مردم و برخی ناکارآمدی‌ها نیز موجب شد تا مردم حتی پیش از رخ دادن این مسائل نیز رویکرد مثبت و فعالی نسبت به انتخابات نداشته باشند و برعکس انتخابات مجلس دهم در اسفند ۹۴ و ریاست جمهوری دوازدهم در اردیبهشت ۹۶ که جامعه از ماه‌ها قبل به استقبال انتخابات رفته بود در این انتخابات اصلا شور و شوقی در حد انتظار در مردم احساس نمی‌شود. حال اگر به این مسائل احتمال عدم تایید صلاحیت‌ها را نیز اضافه کنیم، خواهیم دید همانطور که جهان از دیدن حضور میلیونی مردم ایران در تشییع تاریخی شهید سپهبد قاسم سلیمانی حیرت کرد، برخی نیز از استقبال سرد مردم در انتخابات متحیر خواهند ماند. چرا که حضور در انتخابات بایسته‌ها و مولفه‌هایی دارد که اگراین مولفه‌ها درست و در زمان خود به‌کار گرفته شود پاسخگو خواهند بود و الا تاثیر خاصی نخواهند گذاشت.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز با تیتر «ساقط شدن هواپیما در اثر خطای انسانی، فاجعه‌ای ملی است» به انعکاس اظهارات معاوت اول رئیس جمهورپرداخت و نوشت: معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: حادثه ساقط‏ شدن هواپیمای اوکراینی در اثر خطای انسانی پدافند هوایی فاجعه‌ای سنگین و ملی است.

اسحاق جهانگیری در واکنش به تایید اصابت موشک به هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷، در توئیترش نوشت: «حادثه ساقط‏شدن هواپیمای اوکراینی در اثر خطای انسانی پدافند هوایی، فاجعه‌ای سنگین و ملی است. باید خود را جای تک‏تک بازماندگان این فاجعه، شهروندان ایرانی و مسئولان بگذاریم تا به عمق و ابعاد آن، از قربانی‏شدن جوانان نخبه تا لطمه دیدن اعتماد اجتماعی و مسائل فنی و نظامی حساس باشیم.

همچنان باید پیگیر جدی و شفاف زمینه‌ها و عوامل بروز این خطای زیان‏بار بود و با همدردی و ژرف‏اندیشی دامنه‌ها و پیامدهای آن را تحمل‌پذیر کرد. خود را شریک داغ سنگین همه خانواده‌های سوگوار و عموم ملت می‌دانم.»

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز با تیتر «عذرخواهی کنید، استعفا دهید» به بررسی مطالبه مردمی پس از روشن‌شدن دلیل واقعی سقوط هواپیمای اوکراینی از مسوولان دخیل در حادثه پرداخت و نوشت: شنبه، بیست و یکم دی‌ماه به وقت هفت صبح، هواپیمای بویینگ ۷۳۷ «بار دیگر» سقوط کرد؛ درست همان زمان که همه ما بازماندگان در چهار گوشه دنیا متوجه شدیم، مسافران این هواپیما که با اشک و لبخند از فرودگاه بدرقه شدند تا چشم‌انتظاری کسان‌شان در گوشه‌ای دیگر را پایان دهند، در پی «خطایی انسانی»، با یک موشک کروز اشتباه گرفته شدند؛ اشتباهی به قیمت جان باختن ۱۷۶ شهروند ایرانی و غیرایرانی، چراکه اگر صبح چهارشنبه کمی پس از ۶ و ۱۲ دقیقه، تن‌ها و خاطرات مسافران بویینگ ۷۳۷ بر زمین اطراف پرند فرو ریختند. داستان پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین از مبدا «تهران» به «کی‌یف» و مسافران آن بالاخره به مقصد رسید: تشخیص «خطای انسانی» با ۷۲ ساعت تاخیر.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «سوختیم و شرمنده شدیم» به بررسی حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی پرداخت و نوشت: ماجرای سقوط هواپیمای اوکراین آنقدر تلخ است که سخت می‌توان از آن سخن گفت. در ابتدا و قبل از هر چیز باید بگوییم که ما به دلیل پذیرفتن ادعاهایی که واقعیت نداشتند، به عنوان یک رسانه شرمنده شدیم و با تمام وجود در مقابل همه شهروندان و مخاطبان سر تعظیم فرود می‌آوریم. این تنها جمله‌ای است که می‌تواند از میان انبوه بغض خودش را رها کند و روی این کاغذ پهن شود. اشتباه و خطای انسانی صورت گرفته و خطا را شاید بتوان بخشید، اما چیزی که در این میان اندوه را بیشتر می‌کند، پرتاب کردن واقعیت در پشت داستان‌های خیالی است که بغض را تا نزدیکی‌های پیشانی بالا آورده است. مسئولان اجرایی خطا کردند و ما رسانه‌ای‌ها نیز به دلیل باور آن خطا زهرآبه این فاجعه را دو چندان کردیم. اما شاید در ناخودآگاهمان قصد پذیرفتن واقعه به شکلی بود که بتواند بار اندوه را کمی آهسته و آرام کند. هر چه بود گذشت؛ روزگاری گذشت که بی‌شک تاریخ تلخی آن را فراموش نمی‌کند، اما به یقین جان باختن هموطنان عزیز در حادثه سقوط بویینگ می‌تواند میثاق و میعادی بزرگ برای جاودان کردن و نهادینه ساختن شکوه واقعیت و «واقعیت‌پردازی» در همه امور اجرایی کشور باشد. روز شهادت این شهروندان را به عنوان روز واقعیت در روزشمار رسمی کشور ثبت کنیم تا از این به بعد به پاس مظلومیت آنها همه تلاش کنیم تا تعهد خود را به واقعیت دوچندان سازیم. 

ما تا بن استخوان داغ را تجربه کرده ایم اما می‌شود با نشانه کردن این داغ به عنوان نمادی برای ادای دین به واقعیت، جاودانگی‌شان را ابدی کنیم. چیزی غیر از این یا مواجهه صبورانه‌ای جز این نمی‌تواند بار این فاجعه انسانی را آن طور که باید کاهش دهد. باز می‌گوییم که به سهم خود برای گزارش کردن خبرهای غیر واقعی شرمنده‌ایم. از ما بپذیرید. درود بر شما.

کد خبر 405333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.