ضرورت بازبینی طرح‌های بازآفرینی شهری

استاد گروه معماری دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی گفت: لازم است طرح‌های بازآفرینی شهری مورد بازبینی قرار گیرد و منطبق با تجارب سایر کشورها و آخرین یافته‌های علمی تدوین شود.

محمدرضا سیدسلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تفاوت بسیاری بین سه بافت‌ تاریخی، فرسوده و ناکارآمد شهری وجود دارد، اظهار کرد: بافت ناکارآمد و فرسوده الزاما دارای ویژگی‌های بافت تاریخی و سنتی نیست.

وی ادامه داد: در معماری مدرن امروز طراحی‌های غلط در نقشه ساختمان‌ها موجب ناکارآمدی ابنیه و استفاده نامناسب از مصالح موجب فرسودگی زودرس بنا می‌شود.

استاد گروه معماری دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی با بیان اینکه بافت تاریخی در صورت بی‌توجهی و رسیدگی نامناسب، ممکن است به بافت ناکارآمد و فرسوده تبدیل شود، تاکید کرد: در صورت توجه و بهره‌برداری مناسب، این بافت شهری به یکی از سرمایه‌های پایدار هر شهر تبدیل می‌شود.

سیدسلیمانی ادامه داد: تغییر کاربری در بافت تاریخی باید متناسب با زمان و شرایط موجود باشد، مثل تغییر کاربری حمام‌های تاریخی به زورخانه‌ یا رستوران؛  این امر برای حفظ اصالت و ساختار بنا و بافت تاریخی موثر است، بنابراین ضروری است طرح‌ها و تغییر مجوزهای کاربری توسط کارشناسانی تدوین شود که ضرورت‌ها و نیازهای جامعه و اصول حفظ ابنیه تاریخی را بدانند.

وی با اشاره به تجارب کشورهای اروپایی در اجرای طرح‌های عمرانی در بافت تاریخی، خاطرنشان کرد: در فرانسه و ایتالیا با طراحی خودروهایی کوچک جهت رفت و آمد در مسیرها و گذرهای بافت تاریخی زمینه حفظ بافت اصلی این نواحی را فراهم آورده‌اند، به عنوان نمونه استفاده از مینی ماینر در این مناطق رواج پیدا کرده است، اما در کشور ایران با اجرای طرح‌های عقب‌نشینی در معابر برای تعریض اقدام می‌شود.

استاد گروه معماری دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی با اشاره به وظیفه مدیریت شهری در قبال حفظ بافت تاریخی، تصریح کرد: حفظ و نگهداری، مرمت بخش‌های آسیب دیده، حفظ حریم بصری، توجه به نگهداری خط آسمان بافت تاریخی و جلوگیری از ساخت بناهای بلند در اطراف آن از وظایف مدیریت شهری در این محدوده شهری است. 

سیدسلیمانی با بیان اینکه منظور از توانمندسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری ارتقای کیفیت مصالح بکار رفته در این بافت، مرمت آن و زدودن غبار و آلایندگی‌ها بر جا مانده بر روی مصالح، است، تاکید کرد: استفاده از مواد نانو جهت حفظ و نگهداری بهتر مصالح، احیای بخش‌های آسیب‌دیده، احیای کاربری‌های اصلی و ایجاد کاربری جدید در بناهای کهن و فرسوده از روش‌های معمول در این زمینه است.

وی با بیان اینکه احداث بزرگراه‌ها و اجرای طرح‌های توسعه شهری در محدوده بافت تاریخی به آن آسیب می‌زند، تصریح کرد: بی‌توجهی به حفظ خط آسمان بافت تاریخی، تعریض معابر جهت تسهیل عبور و مرور وسایل نقلیه و ماشین آتش‌نشانی در اجرای طرح‌های توسعهه شهری به بافت تاریخی آسیب می‌زند. 

کد خبر 405331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.