۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
 جوزهندی چه خواصی دارد؟

جوزهندی دارای خواص بی‌شماری مانند تقویت ذهن، بهبود عملکرد سیستم گوارش، مقابله با بی‌خوابی و سم‌زدایی بدن است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جوزهندی نوعی ادویه است که عطر و بوی تندی دارد و در مناطق گرمسیری رشد می‌کند؛ این ادویه پر خاصیت سرشار از پتاسیم، آهن، منگنز، منیزم و ویتامین‌های B1 و B6 است. در ادامه به بررسی بعضی از خواص جوزهندی می‌پردازیم:

تقویت عملکرد ذهن

از زمان‌های قدیم جوزهندی برای نیرو بخشیدن به مغز استفاده می‌شد. این ادویه عصب‌های مغز را تحریک کرده و باعث تقویت حافظه، افزایش تمرکز و توانایی مغز می‌شود. همچنین جوزهندی دارای ماده‌ای به نام "مایریستیسین" (myristicin) است که می‌تواند آنزیم‌های به وجود آورنده بیماری آلزایمر را از بین ببرد. توصیه شده است که به منظور بهبود عملکرد ذهن، هر شب قبل از خواب یک قاشق غذاخوری جوزهندی را در آب ولرم مخلوط کرده و آن را بنوشید.

بهبود عملکرد سیستم گوارش

جوزهندی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر بوده و مشکلاتی مانند تهوع، سوءهاضمه، التهاب و اسهال را کاهش می‌دهد. مصرف این نوع ادویه می‌تواند بیماری کرون را نیز کنترل کند. علاوه بر این مصرف جوزهندی به افزایش ترشح آنزیم‌های روده‌ای کمک کرده و در نتیجه عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. زمانی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، کافی است که یک قاشق چای‌خوری جوزهندی را به سوپ یا دمنوش خود اضافه کنید.

مقابله با بی‌خوابی

جوزهندی سرشار از منیزیم است که باعث افزایش ترشح سروتونین شده و به کاهش تنش‌های عصبی و استرس کمک زیادی می‌کند. این ادویه دارای خواص آرامش‌بخش است و به عنوان یک داروی خواب‌آور طبیعی عمل می‌کند. نوشیدن یک فنجان شیر گرم با کمی پودر جوزهندی قبل از خواب می‌تواند با بی‌خوابی مقابله کند. همچنین به منظور بهبود کیفیت خواب، می‌توان عصاره جوزهندی را با روغن زیتون ترکیب کرده و پیشانی خود را قبل از خواب با آن ماساژ داد.

سم‌زدایی بدن    

یکی از خواص قابل توجه جوزهندی، سم‌زدایی بدن است؛ این ادویه می‌تواند عملکرد کبد و کلیه‌ها را تقویت کرده و این دو عضو حیاتی را سم‌زدایی کند. همچنین جوز هندی حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که به فعال‌سازی آنزیم‌های موجود در کبد کمک می‌کند؛ منیزیم موجود در جوزهندی نیز برای سم‌زدایی سلول‌ها مفید است.

کد خبر 405306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.