ترور سردار قاسم سلیمانی، مصداق تروریسم بین‌المللی است

نوآم چامسکی، تحلیلگر و نظریه پرداز برجسته آمریکایی می‌گوید ترور سردار قاسم سلیمانی در حمله هوایی آمریکا، اقدامی تروریستی و خلاف حقوق بین‌الملل است.

به گزارش ایمنا، نوآم چامسکی نظریه پرداز سیاسی و تحلیلگر بزرگ حوزه ژئوپولتیک در گفت‌وگو با روزنامه هندوستان تایمز تاکید کرد که ترور سردار قاسم سلیمانی "دست کم مصداق تروریسم بین‌المللی و حتی بدتر از آن" است.

چامسکی که تحلیل‌های او در عرصه ژئوپولتیک بسیار مورد توجه است با بیان اینکه این ادقام آمریکا خلاف حقوق بین‌الملل است، اظهار داشت: قوانین بین‌المللی در این موضوعات کاملا صریح و روشن هستند. این قوانین، تهدید یا استفاده از زور (نیروی نظامی) در امور بین‌المللی را به جز در مواردی بسیار استثنا ممنوع می‌کنند که در این مورد نیز مصداق ندارد.

جمعه گذشته آمریکا در یک حمله هوایی به فرودگاه بغداد، پایتخت عراق سردار قاسم سلیمانی و همراهانش را به شهادت رساند. این اقدام باعث انتقادهای جدی به آمریکا در محافل بین‌المللی به خاطر نقض حاکمیت ملی عراق توسط واشنگتن شد.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران پس از این اقدام آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر، ترور سردار سلیمانی را مصداق تروریسم دولتی خواند و تاکید کرد که این اقدام به شدت خطرناک است و موجب تشدید تنش‌ها می‌شود.

نوآم چامسکی همچنین در این گفت‌وگو خاطرنشان کرد که از نظر او، هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا طی هفته یا ماه‌های آینده در حال از بین رفتن است، وجود ندارد.

وی در این باره گفت: حضور نظامی آمریکا در منطقه طی سال‌های اخیر از بین نرفته و من نشانه‌ای نمی‌بینم که انتظار چنین چیزی را داشته باشم. البته همه چیز غیر قابل پیش‌بینی است. بستگی دارد که مسائل چگونه پیش بروند.

این زبانشناس آمریکایی در ادامه بیان کرد: هرچند، تسلط کنونی قدرت نظامی آمریکا بر منطقه در مقایسه با سال 2003 بسیار کمتر از است. این قدرت از اوج خود، زمانی که در سال 2003 به عراق حمله کردند کمتر است. حمله‌ای که بدترین جرم دراین هزاره به شمار می‌آید.

کد خبر 405297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.