کِشتی امن طلا در دریای مواج سیاسی و اقتصادی

درحالی‌که پس از ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله هوایی آمریکا تنش‌ها در خاورمیانه به اوج رسید و ارزش دلار آمریکا تضعیف شد قیمت طلا در معاملات روز جمعه گذشته ‌بازار جهانی به بالاترین نرخ خود در چهار ماه اخیر صعود کرد و البته در پایان هفته دوباره با کاهش محسوسی روبه‌رو شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش بهای سکه طلا در زمان تنش‌ها به‌واسطه غیرقابل‌ پیش‌بینی بودن وضعیت و توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های فیزیکی و امن‌تری همچون سکه طلا امری کاملا بدیهی است. به‌طوری‌که این فلز گران‌بها در کمتر از یک هفته از مرز پنج میلیون تومان هم گذشت و در مقابل، دلار پشت مرز ۱۴ هزار تومان قرار گرفت.

با این اوصاف کارشناسان و فعالان بازار به دلایل مختلفی برای ایجاد این شرایط در بازار طلا و سکه اشاره کردند که اولین عامل  مورد تاکید آنها نوسانات افزایشی طلای جهانی بود و باعث سرعت رشد قیمت سکه در بازار داخلی شد. دوم آنکه حساسیت کمتری نسبت به معاملات سکه وجود دارد و این موضوع موجب می‌شود که خریداران بزرگ به این فلز گران‌بها نسبت به دلار تمایل بیشتری داشته باشند. آن‌ها حتی عنوان می‌کنند، سکه به‌واسطه ارزش مصرفی طلای آن بعضاً برای قاچاق به کشورهای همسایه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی هم افزایش قیمت سکه را در آن برهه از زمان، طبیعی قلمداد کردند و معتقدند با در نظر گرفتن حباب آن، این فلز گران‌بها امکان رشد بیشتری را نیز داشته است.

طلا در برابر دیگر بازارها

به گفته دیوید مِگِر، تحلیلگر بازار «با توجه به حمله هوایی در عراق با دستور ترامپ و اینکه رهبر ایران در نتیجه این حمله هشدار به انتقام داده است، ارزش بازارهای بورس کاهش یافت و ارزش دارایی‌های امن بالا رفت و این سبب شد تا قیمت فلزهای گران‌بها بالا برود.» شاید به این دلیل که خریدار طلا همانند دیگر دارایی‌های امن، در زمان بلاتکلیفی‌های سیاسی سود می‌برد.

همچنین اوله هانسن، تحلیلگر ساکسوبانک گفت: «ما شاهد افزایش ارزش طلا و نقره خواهیم بود و تردیدی نیست که تحولات اخیر با حملات در عراق باعث این سطح افزایشی شده است.» اما آنچه از سوی تحلیل گران داخلی عنوان می‌شود: این است که جدا از متغیرهای روانی و عوامل هیجانی، برخی متغیرهای واقعی نیز در رشد قیمت فلز گران‌بهای داخلی نقش داشته‌اند. به‌عنوان‌مثال، آن‌ها به افزایش بهای طلای جهانی اشاره می‌کنند که در انتهای هفته گذشته به بیش از یک‌هزار و ۵۵۰ دلار رسید و انتظار برای افزایش بیشتر آن در میان معامله‌گران بالا رفت.

در واقع عبور اونس از یک مرز مهم حمایتی موجب شده است که انتظارات افزایشی در این بازار، فعال‌تر شوند و به‌واسطه آن معامله‌گران بازار داخلی نیز تمایل بیشتری برای خرید سکه پیدا کنند. ضمن آنکه عده‌ای بر این باورند افزایش نرخ سکه در چند روز ابتدایی هفته قبل، طبیعی بوده است. در واقع از نگاه آن‌ها سکه در روزهای ابتدایی هفته بخشی از جاماندگی خود نسبت به نوسانات قیمتی دلار را جبران کرد.

از طرفی هم گفته می‌شود در زمینه خرید دلار در بازار محدودیت وجود دارد و افراد عادی تنها می‌توانند سالانه کمی بیش از دو هزار دلار خریداری کنند. این در حالی است که در بازار سکه چنین محدودیت‌هایی وجود ندارد و حتی افراد می‌توانند بدون کارت ملی خرید سکه را انجام دهند.

طلا؛ پناهگاه امن سرمایه‌گذاری در زمان بحران

محمدرضا شهنام پور استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طلا در شرایط بحران سیاسی و اقتصادی به پناهگاهی مطمئن برای سرمایه‌گذاران تبدیل می‌شود. زیرا در شرایط حساس، امن‌ترین انتخاب برای تبدیل دارایی به کالای سرمایه‌ای، طلا است زیرا ارزش خود را نگه می‌دارد.

وی تصریح می‌کند: اما در مقابل، ارز وضعیت مشخصی ندارد و سرمایه‌گذاری در این بازار ریسک‌پذیر است. از طرفی بازار بورس هم در شرایط خوبی نیست به طوری که با انتشار اخبار اخیر، شاخص بازار سهام آسیا با افتی محسوس روبرو و متضرر شد. بنابراین مردم ترجیح دادند سرمایه خود را به جای ورود به دیگر بازارها در بازار طلا وارد کنند که تقاضای بیشتر هم منجر به گرانی می شود.

این کارشناس اظهار می کند: اگر شرایط با این روال ادامه می یافت نرخ طلا هم گران‌تر می شد و البته ارز هم متأثر از طلا با افزایش قیمت مواجه بود هرچند به دلیل ریسک پذیر تر بودن، از طلا عقب تر می‌ماند اما بدون افزایش قیمت هم نبود.

طلا در انتظار بهانه‌ای برای گرانی بود

اما آنگونه که از خبرها می توان به جمع بندی رسید؛ در حال حاضر قیمت‌های طلا و سکه در بازار داخلی  نسبت به هفته گذشته ترمیم شده است. با این حال نباید فراموش کنیم هم اکنون وضعیت بازارها عادی نیست و داد و ستد به خوبی انجام نمی‌شود.

به گفته احمد علیان، فعال حوزه سکه و طلا وضعیت چندان طبیعی در بازار طلا نسبت به هفته‌های گذشته وجود ندارد اگرچه تا حدودی در دو روز اخیر نرخ‌ها کاهش داشته و امید است اگر اتفاق خاصی رخ ندهد احتمالا در روزهای آینده وضعیت بهتری ایجاد شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌افزاید: همواره سرمایه گذاران در جستجوی محلی امن برای سرمایه گذاری هستند و این بار به سراغ بازار طلا رفتند و همین مسئله موجب گران‌تر شدن این فلز گران‌بها شد.

علیان می‌افزاید: البته افرادی باور به گرانی تدریجی نرخ سکه ‌دارندو  برخی هم از همان آغاز می گفتند افزایش نرخ در اوضاع کنونی امری عادی است، با آرام شدن شرایط، سکه نسبت به دلار افت بیشتری را تجربه خواهد کرد که چنین هم شد.

وی یادآور می‌شود: البته قبل از وقوع اتفاقات اخیر، نرخ طلای جهانی تا حدودی افزایش پیدا کرده بود اما انگار که در پی بهانه‌ای برای گرانی بیشتر بود و این بهانه از روز جمعه گذشته، ایجاد شد زیرا بازار طلا از آن روز با استقبال زیادی روبه‌رو شد که این عامل اصلی برای گرانی طلا در داخل است و پس از گذشت چند روز، نرخ طلا دوباره روند کاهشی به خود گرفت‌.

این فعال اقتصادی توصیه می‌کند: از آنجا که قیمت طلا تحت تاثیر عوامل مختلف داخلی و خارجی است در اوضاع متشنج نمی‌توان انتظار داشت قیمت طلا بی نوسان باشد بنابراین در شرایطی که بازارها تحت تأثیر اخبار قرار گرفته است، باید برای ورود به هر بازاری اعم از طلا گرفته تا دلار، بورس و مسکن، احتیاط کرد.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 405262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.