سقوط هواپیمای اوکراینی و حادثه های مشابه در جهان

علت سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین خطای انسانی اعلام شد. این برای نخستین بار نیست که عامل حادثه برای هواپیمای مسافربری موردی غیر از نقص فنی یا خطای خلبان بوده است.

به گزارش ایمنا سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در ایران با توجه به همزمانی عملیات در غرب ایران حادثه ای است که مشابه آن در تاریخ معاصر اتفاق افتاده است با این تفاوت که معمولا هواپیماهایی که توسط اشتباهات فردی دچار حادثه می شدند در کشوری غیر از مبدا سقوط می کردند و اکثر مسافران دارای تابعیت همان کشور نبوده اند.

بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ اوکراینی

۸ ژانویه ۲۰۲۰ برابر با ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ پرواز ۷۵۲ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال را یک بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ به علامت ثبت UR-PSR با ۱۶۷ مسافر و ۹ کادر پروازی از فرودگاه امام خمینی تهران به کی‌یف اوکراین انجام می‌داد. این بوئینگ ۶ دقیقه پس از پرواز در منطقه صبا شهر بین شهریار و پرند سقوط کرد و تمامی سرنشینان و خدمه آن جان باختند.

سقوط

در اخبار رسمی اولیه، دلیل این سقوط نقص فنی هواپیما اعلام شد اما چند روز بعد و در ۲۱ دی‌ماه ۱۳۹۸ ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرد هواپیمای مسافربری اوکراینی براثر بروز خطای انسانی و به‌صورت غیر عمد مورد هدف پدافند ضد هوایی قرارگرفته است.

بوئینگ ۷۷۷ مالزی

پرواز شماره ۱۷ هواپیمایی مالزی (MH۱۷) در ۱۷ جولای ۲۰۱۴ به همراه ۲۸۳ مسافر و ۱۵ خدمه از آمستردام در هلند به مقصد کوالالامپور در مالزی پرواز کرد، این پرواز پس از دو ساعت و نیم وارد حریم هوایی کشور اوکراین شد، پس از نیم ساعت به واحد کنترل ترافیک هوایی پاسخ نداد و مشخص شد بوئینگ ۷۷۷ در میان راه و در مرز روسیه و اوکراین سرنگون‌شده است.

 گزارش‌های اولیه دلیل سقوط را پرتاب یک موشک زمین به هوا از داخل محدوده تحت کنترل جدایی‌طلبان اوکراین اعلام کردند اما نیروهای طرفدار روسیه در شرق اوکراین این اتهام را رد کرده و اعلام کردند این هواپیما توسط ارتش اوکراین هدف قرارگرفته چون نیروهای آن‌ها به تجهیزاتی که بتوان با آن هواپیمایی را در ارتفاع ۱۰ هزار متری هدف قرارداد دسترسی ندارند.

ایلیوشین ایل- ۷۶ بلاروس

در ۲۳ مارس ۲۰۰۷ یک هواپیمای باربری خطوط هوایی بلاروس که حامل تجهیزات و کمک‌های بشردوستانه بود لحظاتی پس از پرواز از فرودگاه موگادیشو، براثر اصابت موشک سقوط کرد که در اثر آن ۱۱ نفر کشته شدند و دولت سومالی اصرار داشت که این سقوط یک تصادف بوده است.

توپولف روسیه

در چهارم اکتبر سال ۲۰۰۱ میلادی هواپیمای توپولوف-۱۵۴ متعلق به هواپیمایی سیبری که از تل‌آویو به نواسیبیرسک روسیه پرواز می‌کرد، توسط موشک سی-۲۰۰ نیروهای ضد هوایی اوکراین، در حین تمرین منهدم شد و در دریای سیاه سقوط کرد.  همه ۷۸ نفر مسافر و خدمه آن کشته شدند.

سقوط

هواپیمای ایرباس ایرانی

در تاریخ ۳ ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی برابر با ۱۲ تیر ۱۳۶۷ پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران ‌ایر با شناسه IR۶۵۵ از تهران به مقصد دوبی، پس از توقف بین‌راهی در بندرعباس به سمت دوبی درحرکت بود که با شلیک دو موشک استاندارد از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک جان باختند.

سقوط

دولت آمریکا ۵۵ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان و  مبلغ ۴۰ میلیون دلار برای خسارت سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت کرد. پس‌ازاین ماجرا هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس محکوم نشدند و ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت و به درجات بالاتر ارتقا یافت. هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در پروازهای جمعه خود در مسیر تهران به دوبی از شماره پرواز ۶۵۵ استفاده می‌کند.

بوئینگ ۷۴۷ کره

یکم سپتامبر ۱۹۸۳ پرواز شماره ۰۰۷ متعلق به شرکت هواپیمایی کره (KAL) در مسیر نیویورک به سئول بود، این هواپیما پس از سوخت‌گیری در آلاسکا به سمت غرب و جنوب پرواز کرد تا عازم سئول شود اما چرخش به سمت غرب بیش از مقدار معین بود و هواپیما به سمت آسمان شوروی منحرف شد و بر فراز حریم ممنوعه هوایی شوروی پرواز کرد؛ به علت اختلال در دستگاه‌های موقعیت‌یاب هواپیما، خلبان‌ها و برج کنترل پرواز از ورود هواپیما به حریم هوایی شوروی بی‌اطلاع بودند. نیروی هوایی شوروی پس از یک ساعت دو فروند هواپیمای جنگنده سوخو-۱۵ را برای ره‌گیری این پرواز فرستاد که مأموریت آن‌ها ره‌گیری هواپیمای ناشناس، جمع‌آوری اطلاعات، اخطار به خلبان و اسکورت هواپیما به خارج از حریم هوایی شوروی بود.

سقوط

این دو جنگنده با پرواز در نزدیکی بوئینگ-۷۴۷ اقدام به شلیک نمادین مسلسل کردند تا توجه خلبان‌های هواپیمای کره‌ای را جلب کنند که موفقیتی در پی نداشت، در همین حال خلبان هواپیمای مسافربری برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت پس از تماس با برج مراقبت توکیو اقدام به کاهش سرعت و افزایش ارتفاع پرواز کرد. این اقدام که باعث خروج هواپیمای کره‌ای از مسیر اسکورت جنگنده‌های سوخو شد از دید خلبانان شوروی عملی تحریک‌آمیز تلقی شد و بر احتمال نظامی بودن آن افزود. یکی از جنگنده‌های سوخو دو موشک هوا-به-هوا  به سمت بوئینگ-۷۴۷ پرتاب کرد که باعث انفجار، سقوط و کشته شدن تمامی ۲۶۹ مسافر و خدمه پرواز شد.

کد خبر 405251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.