واکنش های داخلی به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی

صبح روز شنبه ۲۱ دی ماه سال ۹۸، ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه ای دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی را اصابت موشک بر اثر خطای انسانی خواند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این اتفاق با واکنش‌های زیادی مواجه شد که محوریت اکثر آنها عذرخواهی و اعتراض به از بین رفتن اعتماد عمومی به رسانه های داخلی بود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در واکنش به این بیانیه در توییتر خود نوشت: یک روز غم انگیز. نتیجه گیری اولیه تحقیقات داخلی توسط نیروهای مسلح: خطای انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد. عمیقا پشیمانیم، پوزش و عرض تسلیت به مردم ما، به خانواده‌های همه قربانیان و سایر ملل تحت تأثیر.

عبدالکریم حسین زاده، نایب رئیس فراکسیون امید در صفحه توییتر خود نوشت: ‏غم از دست رفتن جان مسافران ⁧‫پرواز۷۵۲‬⁩ افزون‌تر شد. از چهارشنبه تا صبح شنبه کسی از حقیقت خبر نداشته که بعد از سه روز تکذیب، خبر اعلام شود؟ جامعه را اینگونه به بازی دروغگویی می‌گیرید و لابدا انتظار دارید که حرف‌هایتان مورد قبول افکار عمومی قرار بگیرد.

‏طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود آورده است: در ⁧‫پروازاوکراینی‬⁩، ۱۷۶ زندگی و هزاران آرزو از دست رفت و در روزهای بعد، با دروغ‌گویی‌ها و کتمان‌کاری‌های مراجع مسئول، اعتماد عمومی هزار تکه شد. اگر مردم محرم و امین بودند، به آنان دروغ نمی‌گفتند. درخواست داریم جلسه‌ی علنی فردای مجلس به بررسی جوانب این حادثه اختصاص یابد.

بهرام پارسایی، نماینده شیراز نیز در واکنش به این بیانیه در توییتر خود نوشت:  کمترین انتظار مردم استعفا یا برکناری فوری بالاترین رده‌های مسئول در فاجعه ‎هواپیمای اوکراینی و سپردن آنها به دست عدالت است.
اگر این اقدام صورت نگیرد، فردا درخواست استیضاح وزرای مسئول را تقدیم می‌کنم، اگر رییس و هیات رئیسه مثل عدم اعلام وصول استیضاح‌ها و طرح تک نرخی کردن بنزین ‏عمل کنند یا برکناری و مجازات برای خاطیان فاجعه در کار نباشد من به حرمت سوگند یاد کرده در برابر مردم، استعفا می دهم.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در توییتر خود نوشت: حادثه ساقط شدن هواپیمای اوکراینی⁩ در اثر خطای انسانی پدافند هوایی فاجعه ای سنگینی و ملی است. باید خود را جای تک تک بازماندگان این فاجعه، شهروندان ایرانی و مسئولان بگذاربم تا به عمق و ابعاد آن از قربانی شدن جوانان نخبه تا لطمه دیدن اعتماد اجتماعی و مسائل فنی و نظامی حساس باشیم. همچنان باید پیگیر ‎جدی و ‎شفاف زمینه ها و عوامل بروز این خطای زیان بار بود و با همدردی و ژرف اندیشی دامنه ها و پیامدهای آن را تحمل پذیر کرد. خود را شریک داغ سنگین همه خانواده های سوگوار و عموم ملت می دانم.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در توییتر خود نوشت: ‏پرسیدنی است که در جمهوری اسلامی، که قرار بر آن بود که جمهوریت آن، مزین به ارزش‌های انسانی، اخلاقی و اسلامی باشد، چرا و توسط چه کسانی این ارزش‌ها نادیده انگاشته می‌شود و به اعتماد ملت و حاکمیت لطمات جبران‌ناپذیر وارد می‌نماید؟

‏از موضع نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خواستار استعفا، برکناری و برخورد درخور با مقصران، پنهان‌کاران و ناصادقانِ با ملت می‌باشم.

شهیندخت ملاوردی، دبیر کل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان با انتشار یک توییت در صفحه شخصی خود نوشت: آرزو به دلمان ماند حداقل یک نفر در این شرایط استعفا دهد؛ کمترین پاسخی که برای تشفی خاطر و تسکین افکار عمومی در این لحظات می توان داد. چسبیدن به این میزها و عناوین چه ارزشی دارد در برابر فوران خشم و سرخوردگی و احساس تحمیق یک ملت؟!

سیدحمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین با انتشار یک توییت در صفحه شخصی خودآورده است :  روزی را برای تشییع کشته‌شدگان هواپیما تعیین کنید؛ تهران را تعطیل و ‏۱۷۶ تابوت آماده کنید؛ بر هر کدام هشتادمیلیون‌ بار بنویسید: ‏⁧‫نفرین به جنگ‬⁩،‏⁧‫نفرین بهجنگ‌افروز.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار یک توییت در صفحه شخصی خود نوشت: به سهم خود از خانواده داغداران هواپیمای اوکراینی عذرخواهی می‌کنم و تسلیت مجدد می‌گویم. زخم آنان با اخبار اخیر عمیق‌تر شد. ‏اطلاعیه‌ها و توضیحات فرمانده نیروی هوایی سپاه خوب بود، اما کافی نیست. ‏برای بازسازی اعتماد، جلسه گفتگوی صریح و شفاف مسوولان ستاد مسلح با رسانه‌ها ضروری است.

حسام الدین آشنا، مشاور رسانه رئیس جمهور با یک بیت شعر به این ماجرا واکنش نشان داد:

‏آنچه خبر می‌پنداشتند دروغ بود.
آنچه دروغ می‌پنداشتند خبر بود.
ما -را - گول خوردیم.
امان از ‌ ‎پنهانکاری

محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران در توییتر خود نوشت: وای بر ما و حق‌الناس، وای بر ما، وای بر ما و حق الناس، امان از غضنفرهای دولت، امان!

داغ از دست رفتن سردار شهیدمان و هموطنانمان در کرمان و سانحه هوایی ⁧‫#پرواز۷۵۲‬⁩ کم نبود که حالا باید داغ پنهان‌کاری آقایان و بی‌اعتمادی مردم را هم بر دوش بکشیم!

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در توییتر خود نوشت: ‏در حوادث آبان ماه تعداد جان‌باختگان و مجروحان را کتمان کردید؛ علت سقوط هواپیما را هم اگر می‌توانستید کتمان می‌کردید.

ناهید تاج الدین، نماینده مردم اصفهان در توییتر خود نوشت: 

غم اگر به کوه گویم بگریزد و بریزد 
‏که دگر بدین گرانی نتوان کشید باری 

‏من هم مثل همه ایرانیان، بغض پرواز شریف ترین نخبگان ایرانی در سانحه هوایی اخیر  گلویم را بی امان می فشارد. ‏فردا در صحن علنی مجلس مسئولان ذیربط باید پاسخگوی پنهان کاری و دروغگویی شان باشند.

کد خبر 405235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.