۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
دانستنی‌های هپاتیت C

هپاتیت C، نوعی بیماری کبدی است که توسط ویروس هپاتیت C ایجاد می‌شود و بسته به شدت آن ممکن است به صورت حاد یا مزمن باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سالانه افرادی زیادی به این بیماری مبتلا می‌شوند که در صورت درمان نشدن، ممکن است به بیماری کبدی مادام‌العمر تبدیل شود. در ادامه با بعضی از علائم این بیماری، راه‌های تشخیص و ابتلا به این بیماری آشنا می‌شویم:

 ابتلا به بیماری هپاتیت C

متداول‌ترین راه ابتلا به این بیماری، استفاده از سرنگ مشترکیا سایر تجهیزات مورد استفاده برای تزریق داروهای غیرقانونی است. پرسنل بخش مراقبت‌های بهداشتی نیز ممکن است به طور اتفاقی و از طریق تزریق با یک سرنگ استفاده شده برای بیماران آلوده، به این بیماری مبتلا شوند. همچنین تمیز نبودن تجهیزات مراکز تاتو نیز امکان سرایت هپاتیت C را فراهم می‌کند، اما مواردی نظیر بوسیدن، بغل کردن یا استفاده از وسایل غذاخوری مشترک، راه‌های انتقال بیماری محسوب نمی‌شود.

 هپاتیت C چه علائمی دار؟

اکثر  مبتلایان به این بیماری هپاتیت هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهند، اما نشانه‌های  هپاتیت C شامل تب، حالت تهوع، استفراغ، درد معده، خستگی و یا احساس سیری است؛ از آنجا که این نشانه‌ها در بسیاری از بیماری‌ها مشترک است، در صورت مشاهده هر گونه احساس ناخوشایند باید افراد به پزشک مراجعه کنند.

خطرات طولانی مدت  هپاتیت C

در این بیماری بسیار همیت دارد که مبتلایان هر چه سریع‌تر تحت درمان قرار بگیرند. در صورت درمان نشدن بیماری، ممکن است به کبد آسیب وارد شود و افراد در معرض سرطان کبد، نارسایی یا سیروز کبد قرار بگیرند؛ سیروز یا زخم کبدی بسته به میزان سلامت کبد به دو مرحله سیروز جبران شده و سیروز جبران نشده دسته بندی می‌شود. در سیروز جبران شده، هیچ نشانه‌ای از بیماری دیده نمی‌شود و کبد همچنان قادر به انجام وظایف خود است، زیرا به اندازه کافی سلول‌های سالم برای جبران سلول‌های آسیب‌دیده وجود دارد. سیروز  کبدی همیشه به علت سایر مشکلات یا بیماری‌های کبد ایجاد می‌شود؛ بنابراین اگر علت آن درمان نشود، بیماری شدت یافته و کبد قادر به ادامه انجام وظیفه خود نخواهد بود. مرحله سیروز جبران نشده پس از گذشتن از این مرحله، آغاز می‌شود، به طوری که در آن بافت کبد به شدت آسیب دیده و با مشکلات جبران‌ناپذیری روبرو می‌شود.

تشخیص هپاتیت  C

پزشک می‌تواند با انجام یک آزمایش خون ساده این بیماری را تشخیص دهد؛ در صورتی‌که آزمایش، بیماری هپاتیت C را نشان دهد، پزشک برای تأیید آن آزمایشات دیگری را انجام خواهد داد. دوره درمان با مصرف دارو بلافاصله پس از قطعی شدن بیماری آغاز می‌شود.

کد خبر 405200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.