ضوابط بلندمرتبه‌سازی، برای مقابله با لابی‌های قدرت تنظیم می‌شود

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اگر ضوابط مشخص در بلندمرتبه‌سازی وجود نداشته باشد، فشار اقتصادی و لابی‌های قدرت از خلاهای قانونی استفاده کرده و شاهد بلندمرتبه‌سازی به بدترین شکل ممکن در شهر خواهیم بود.

محمدهادی مهدی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص آخرین جزئیات طرح جامع شهر مشهد، اظهار کرد: در ابلاغیه طرح جامع که خرداد سال ۹۵ توسط شورای عالی شهرسازی و معماری به شهر مشهد اعلام شد، پهنه‌بندی حریم، ضوابط بلندمرتبه‌سازی و کاربری‌های خدماتی مقیاس شهری به عنوان اسناد نقیصه طرح معرفی و به اداره کل راه و شهرسازی استان تکلیف شد که ظرف سه ماه این نواقص را برطرف کند.

وی افزود: این نقایص برطرف نشده بود تا آنکه در ابتدای شورای پنجم و ابلاغ طرح جامع، کمیسیون عمران و شهرسازی برا رفع نواقص پیگیر طرح جامع می‌شود. 

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: قرارداد شهرداری با مشاور در رابطه با پهنه‌بندی حریم دو مرحله‌ای شده بود که برای رفع نواقص آن، به شهرداری یک ماه زمان داده شد تا شرح خدمات را به‌طور کامل از راه و شهرسازی دریافت کرده و در اختیار مشاور برای عقد قرارداد بگذارد که این مهلت یک ماهه رو به پایان بوده و باید در جلسه آینده کمیسیون عمران و شهرسازی تعیین تکلیف شود. 

وی ادامه داد: به دلیل آنکه راه و شهرسازی امکان بکارگیری مجدد مشاور برای رفع نقایص در سند بلندمرتبه‌سازی طرح جامع را نداشت، مقرر شد هفت مشاور طرح تفصیلی مشهد ضوابط بلندمرتبه‌سازی خود را برای یکپارچه شدن سند ارائه دهند.

مهدی‌نیا با بیان اینکه ضوابط بلندمرتبه‌سازی مشهد در چهارچوب ضوابط عام شورای عالی معماری و شهرسازی بزنامه‌ریزی می‌شود، اضافه کرد: ضوابط مورد تصویب شورای عالی به این دلیل که با واقعیت موجود در شهرها فاصله دارد مورد اعتراض کلانشهرها قرار گرفته است؛ به‌طور مثال در این ضوابط تفاوتی میان یک شهر ۲۰۰ هزار نفری با یک شهر چند میلیونی قائل نشده‌اند اما با این حال چون این ضوابط یک قانون مصوب است، در سند بلندمرتبه‌سازی مشهد مورد توجه خواهد بود.

توسعه در کلانشهرها باید هدایت شود

وی خاطرنشان کرد: شهرها بسان موجودات زنده‌ای هستند که با سندهای خشک و غیرمنعطف هدایت نمی‌شوند بنابراین لازم است مشاوران همزمان و نیز پس از تصویب طرح در کنار مدیریت شهری باشند تا به فراخور تحولات، پاسخ مناسبی برای شیوه کنترل شهر وجود داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: نیاز است طرح جامع با مشارکت نخبگان، سمن‌های تخصصی و تمام نهادهای ذی‌نفع طرح‌ریری شود؛ امری که از گذشته تاکنون مورد غفلت بوده و سازمان‌ها و نهادها از نقد دیگران برای بهتر شدن طرح استفاده نکرده‌اند.

وی افزود: امروزه کلانشهرها به حدی از جمعیت و وسعت رسیده‌اند که تمرکز کاربری‌ها و نحوه بهره‌برداری از زمین‌های مرکز شهر به گونه‌ای خواهد شد که از زمین بهینه استفاده شده و شدت تراکم افزایش پیدا می‌کند.

مهدی‌نیا با اشاره به اینکه چهار هزار کلانشهر دنیا از مرحله‌ای به بعد، از لحاظ ظاهری همانند یکدیگر می‌شود که یکی از آن بلندمرتبه‌سازی است، اظهار کرد: شهرهایی مانند رم به دلیل پیشینه تاریخی و فرهنگی و واشنگتن دی سی به سبب مباحث امنیتی در این خصوص استثناء بوده و بلندمرتبه سازی در آن‌ها کمتر مشاهده می‌شود اما با این وجود توسعه شهری در چنین شهرهایی نیز اثر داشته و شهرهایی با همان خصوصیت کلانشهرها ایجاد شده است مانند میلان در نزدیکی رم و نیویورک در مجاورت واشنگتن دی سی؛ بنابراین توسعه در کلانشهرها ناگزیر است و باید دانست که اگر برای این توسعه طرحی وجود نداشته باشد، توسعه خود، راه خود را پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در نگاه کلی بلندمرتبه‌سازی نه خوب است نه بد اما وجود ضوابط مشخص باعث می‌شود بهینه‌ترین مکان برای ایجاد این بلندمرتبه‌سازی انتخاب شود که اگر این ضوابط وجود نداشته باشد، فشار اقتصادی و لابی‌های قدرت از خلاهای قانونی استفاده کرده و شاهد بلندمرتبه‌سازی به بدترین شکل ممکن خواهیم بود.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: نزدیکترین شهری که به اندازه مشهد توسعه یافته باشد، هزار کیلومتر با این شهر فاصله دارد بنابراین براساس نظام شهرسازی، تجمع فعالیت، ثروت و منابع در این شهر رخ داده و با ضوابط و بخشنامه نمی‌توان در این شهر مقاومت سلبی ایجاد کرد و لازم است راهکارهای ایجابی نیز پیش‌بینی شود.

مشهد نیازمند طرح تفصیلی پویا است

وی افزود: پیشتر قرار بود طرح تفصیلی مشهد که دارای هفت حوزه است، به‌طور یکپارچه و در قالب یک سند ارائه شود که اطاله زمانی باعث شد هر حوزه جداگانه به تصویب برسد.

مهدی‌نیا ادامه داد: نیازمند طرح‌های تفصیلی مطابق با شرایط کنونی شهرها هستیم تا بتوان پاسخ شایسته‌ای به نیازهای شهر داد برای همین تاکید شده که برای نزدیک شدن به واقعیات و تحقق پذیری طرح تجدیدنظر دوباره بر روی طرح تفصیلی انجام شود.

وی تصریح کرد: اخیرا شاهد مصوبه مجلس برای درآمدهای پایدار شهری بوده‌ایم که در ماده ۲۲ این مصوبه مقرر شده هر شهرداری که تخلفی از طرح تفصیلی داشته باشد، محکوم شود بنابراین اگر این مصوبه اجرایی شود، به نوعی گرفتاری تازه‌ای ایجاد خواهد شد که برای برون رفت از آن نیازمند طرح‌های تفصیلی پویا هستیم.

کد خبر 405150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.