سرداری که اجازه نامگذاری به نام خود را نمی‌داد

در هفته‌ای که گذشت به دلیل شهادت سردار سلیمانی، عمده فعالیت‌های شوراهای شهر به محور این شهادت بود و گوشه‌ای از آن، مهمترین بخش بسته خبری پارلمان شهری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با به شهادت رسیدن سردار سپهبد قاسم سلیمانی، بسیاری از برنامه‌های مشخص شوراهای شهر تغییر کرد؛ برخی از شوراها دستور جلسه خود را به چگونگی برگزاری مراسم‌های بزرگداشت این سردار شهید اختصاص دادند و برخی حتی جلسات فوق‌العاده برگزار کردند تا به بهترین شکل این مراسم‌ها برگزار شود.

نامگذاری خیابان‌ها و میادین شهری به نام حاج قاسم سلیمانی نیز یکی از اتفاقات معمول شوراهای شهرهای کوچک و بزرگ ایران بود؛ در این خصوص رئیس شورای شهر کرمان در جلسه این شورا با وجود آنکه لزوم نامگذاری معابر شهری به نام این شهید را به پاس اقدامات وی یادآور شد، از منع سردار سلیمانی در زمان حیاتش برای نامگذاری خیابان‌ها به نام خود روایت کرد.

محمد فرشاد گفت: سردار سلیمانی با تواضع بی مثالی که داشت هیچگاه در زمان حیات رضایت نداد در هیچ جای ایران مکانی به نام او نامگذاری شود.

وی ادامه داد: در زمان حیات سردار سپهبد شهید سلیمانی در جیرفت و کوهبنان مکانی به نام وی نامگذاری شده بود که هپان زمان درخواست داد که این نامگذاری‌ها لغو شود.

اگرچه فرشاد در همان جلسه از بسیج تمام نیروهای سطح شهر کرمان و فعالیت شبانه روزی آنان برای برگزاری شایسته مراسم تشییع سردار شهید سلیمانی نیز خبر داده بود، عدم مدیریت مناسب در این مراسم سبب کشته شدن دست کم ۶۰ نفر به دلیل ازدحام جمعیت شد.

از دیگر حواشی نامگذاری‌های شهری به نام سردار سلیمانی، واکنش رسانه‌ها و مردم قزوین به تغییر نام بلوار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به نام شهید سپهبد سلیمانی بود؛ آن‌ها معترض بودند که چرا نام این بلوار که مزین به نام امام خمینی (ره) است، حذف شده است.

مهدیه سادات قافله باشی سخنگوی شورای شهر قزوین در این‌باره گفت: نامگذاری بلوار دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین به نام شهید سپهبد قاسم سلیمانی با هماهنگی صورت گرفته با مسئولان استانی انجام شده و شورای شهر با هدف شناساندن ابعاد شخصیتی و بین‌المللی سردار سلیمانی اقدام به این کار کرده است.

او به وجود نام امام خمینی(ره) در بین نام‌های معابر شهری قزوین اشاره کرده و ادامه داد: مسیر میدان آزادی شهر قزوین تا 22 بهمن در خیابان بازار به نام امام خمینی(ره) است.

آیا حواشی انتخابات هیات رئیسه شورای عالی تمام می‌شود؟

علیرضا احمدی عضو شورای عالی استان‌ها چند هفته پس از انجام انتخابات هیات رئیسه شورای عالی استانها همچنان بر غیرقانونی بودن آن تاکید دارد معتقد است به دلیل آنکه نمی‌توان منکر حق وزارت کشور در دخالت انتخابات شورای عالی استان‌ها شد، این انتخابات چون به تایید این وزارتخانه نرسیده، غیرقانونی است.

وی که یکی از نامزدهای ریاست شورای عالی نیز بوده، می‌گوید: هر انتخاباتی در کشور با نظارت وزارت کشور برگزار می‌شود، اما هیات رئیسه شورای عالی استان‌ها به نامه‌ها و اعتراض‌های وزارت کشور بی‌توجهی کرده و اقدام به برگزاری غیر قانونی انتخابات کرده است؛ زمانی که من در انتخابات شرکت کردم اطلاعی از نامه وزارت کشور نداشتم و بعد از اعلام نتایج به بنده اعلام کردند که انتخابات وجاهت قانونی ندارد.

آنچه مشخص است، وزارت کشور نسبت به برگزاری این انتخابات اعتراض دارد اما از آنجایی که به گفته مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها این اعتراض بعد از مدت دو هفته‌ای به شورای عالی استان ها ارسال شده، قابلیت طرح ندارد.

از سوی دیگر الویری معتقد است: وزارت کشور باید به صورت قانونی عمل کند و تعیین زمان برگزاری انتخابات هیات رئیسه جزو وظایف وزارت کشور نیست.

انتخابات هیات رئیسه شورای عالی استان‌ها در ۲۱ آذر ماه سال جاری برگزار و نتیجه آن ۲۵ آذر ماه برای وزارت کشور ارسال شده است و بنا بر گفته رئیس شورای عالی استانها، در تاریخ ۱۰ دی نامه‌ای برای شورای عالی ارسال شد که این انتخابات مورد اعتراض وزارت کشور است؛ الویری با بیان این نکته می‌گوید: آقای احمدی نماینده قم در شورای عالی استان‌ها ادعای کرده که نامه وزارت کشور در ۹ دی ماه سال جاری به شورا ارسال شده، بنده هم اعلام کردم که اگر چنین ادعایی درست باشد و به اثبات برسد استعفا می‌دهم در غیر این صورت این موضوع قابل طرح نیست.

اگر گفته‌های رئیس شورای عالی صحت داشته و نامه اعتراض وزارت کشور در مدت زمان دوهفته‌ای به شورای عالی وصول نشده باشد، نقطه پایانی بر حواشی یک ماهه انتخابات هیات رئیسه شورای عالی خواهد بود.

حکم شهردار فردیس بالاخره تایید شد

منوچهر غفاری شهردار فردیس حدود ۶ ماه پیش از سمت خود استعفا کرد و شورای شهر پس از استعفای او مهدی فاطمی از مدیران باسابقه شهرداری کرج را به وزارت کشور معرفی کرد اما در نامه‌ای که ۱۰ مهرماه به شورای شهر ارسال شد وی فاقد شرایط احراز معرفی شده بود.

پس از این اتفاق محمد خسروزاده در ۲۱ مهر ماه سال جاری توانست از مجموع ۹ رای ، پنج رای موافق اعضای شورای اسلامی شهر فردیس را کسب کند اما صلاحیت وی نیز به دلیل نقص در رزومه‌ای که به شورا ارائه کرده پیش دچار ابهام شد.

با این وجود و پس از آنکه حدود ۶ ماه شهر فردیس توسط سرپرستی اداره می‌شد، در نهایت وزیر کشور در هفته جاری حکم شهرداری خسروزاده را تایید کرد.

کوتاه از شورا:

درحاشیه جلسه هفته جاری شورای شهر تهران، محمد علیخانی به سیدمحمود میرلوحی گفت که "قرار است به زودی به زندان بروی!" این شوخی مورد توجه خبرنگاران جلسه علنی شورای شهر قرار گرفت.

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران: برخی پارک حاشیه‌ای را در تملک خودشان قرار داده و اگر این ساماندهی انجام نشود هم شهروندان و هم شهرداری از لحاظ درآمدی ضرر می‌کند و از سویی شهر خودرو محور می‌شود چرا که افراد می‌بینید فضای پارک آماده است و به جای انتخاب حمل و نقل عمومی برای ترددهای روزانه شأن از خودرو شخصی استفاده می‌کنند بنابراین باید پارک حاشیه‌ای بسیار جدی گرفته شود

سیداحسان احسانی سخنگوی شورای شهر کرمانشاه: برای تأمین بخشی از اعتبارات قطار شهری با لایحه شهرداری جهت فروش اوراق مشارکت موافقت شد؛ در این راستا بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش می‌رسد تا شهرداری بخشی از بودجه پروژه را تأمین کند.

حسین میرزاییان نماینده مردم استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها: استان اصفهان و شهرهای اقماری آن از لحاظ زیست محیطی و آلایندگی رتبه اول کشور را دارند که لازم است دولت تدابیر لازم را جهت رفع این آلایندگی‌ها انجام دهد؛ خط ریلی اصفهان - تهران که سال‌های متمادی است عملیات آن شروع شده متأسفانه فقط ۱۰ درصد عملیات آن انجام شده است لذا پیشنهاد می‌شود که هر چه سریع‌تر مراحل تکمیل آن پیگیری شود زیرا این خط ریلی به طول ۴۵۰ کیلومتر فاصله اصفهان به تهران را به کمتر از یک ساعت و نیم می‌رساند.

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران: تمام دکل‌های بدون مجوز سطح شهر شناسایی شده که خیلی از آن‌ها مربوط به ۱۰ سال قبل بود؛ شرکت ارتباطات شهر این دکل‌ها را شناسایی کرده و در کارگروهی وضعیت آن‌ها را بررسی می‌کند که اگر مشمول دریافت مجوز باشند به آن‌ها اعلام می‌کنند که اقدام به اخذ مجوز کنند و اگر نباشند دستور جمع آوری داده می‌شود؛ بیشترین انحراف از استانداردهای مخابراتی مربوط به ایرانسل است و این شرکت بیشترین دکل غیرمجاز را دارد.

کریم صادق‌زاده، رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تبریز: برخی از مدیران شهری دچار فراموشی شده‌اند؛ کسانی که استعداد حضور در پست‌های مدیریتی را ندارند باید کناره‌گیری کنند.

علی فتحی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان: واگذاری اتوبوس‌ها به بخش خصوصی علاوه بر خدمات رسانی بهتر، پرداخت‌های نقدی و الکترونیکی را منجر خواهد شد؛ ماهیانه ۷۰۰ میلیون تومان هزینه نگهداری و جاری این اتوبوس‌ها است و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی به صرفه خواهد بود.

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران: باه گزارشی مبنی بر زباله سوزی در سطح شهر اعلام نشده است، گفت: اگر سازمان حفاظت محیط زیست یا اداره کل محیط زیست شهر تهران درباره زباله‌سوزی گزارش‌هایی داشته باشند این موضوع را به شورای شهر اعلام کنند؛ کل زباله‌های خانگی توسط شهرداری تهران جمع آوری شده، به آرادکوه برده و در آنجا با شیوه‌هایی خاص در محل‌هایی دفن و در ادامه زباله تر به کمپوست تبدیل و زباله‌های خشک جداسازی می‌شود.

کد خبر 405131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.