تعامل با دانشگاه‌ها برای آموزش

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: دانش سازمانی باید مستند و با استفاده از ظرفیت‌های فکری افراد باشد؛ البته در ساختار آموزشی تغییرات زیادی وجود دارد که این تجربه و دانش در صورت مستندشدن در کالبد نظام تبادل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهریار آل‌شیخ  در جلسه زمان‌بندی دوره آموزشی آشنایی با تکنیک‌های نیازسنجی آموزشی، اظهارکرد: در مجموعه شهرداری آموزش موضوع بسیار مهمی است زیرا تغییرات به سرعت فضای پیرامون زندگی امروزی شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این تغییرات در تکنولوژی و فرایندها، نیازمند آموزش است.

وی افزود: ساختار اطلاع رسانی و رسانه ها همچنین سیستم‌های نظارتی در ساختار گذشته به سیستم‌های پردازش‌گری تصویری در حال حاضر تغییر یافته است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با بیان اینکه نظام نرم‌افزاری شهرداری این کلانشهر توانمندی بالایی پیدا کرده است، گفت: با توجه به اتصال نظام داده‌ها، گزارش‌های تطبیقی تحلیل‌های زیادی پیدا کرده و تنها کسی می‌تواند از این ظرفیت‌ها و فضا استفاده کند که با ابزارها و داشبوردهای مدیریتی کار کرده و در تصمیم گیری‌های خود از قابلیت ظرفیت‌های شکل گرفته در پیرامون استفاده کند، اما در این بخش چالش زیادی وجود دارد زیرا از ابزارها را در حد رفع نیاز استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: نوع آموزش و فراگیری آن با توجه به در حال تغییر بودن مدل ساختار آموزش بسیار مهم است، این در حالی است که آموزش‌ها مبتنی بر تعریف ساختاری نیست.

آل‌شیخ با بیان اینکه دانشگاه‌ها مرجع اصلی آموزش کشور هستند، از این رو تعامل با مجموعه‌های دانشگاهی برای آموزش بسیار حائز اهمیت است، اظهارکرد: همانگونه همه محصولات خدمات پس از فروش دارند، باید فارغ التحصیلان دانشگاه به عنوان محصول دانشگاه‌ها نیز خدمات پس از فروش داشته باشند؛ آنها نیاز به بازآموزی، ارتباط با مراجع علمی و دسترسی به آخرین یافته‌ها دارند.

وی ادامه داد: خوشبختانه دانشگاه از انجمن دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها تدوین فرایند سرفصل‌های آموزشی را مطالبه کرده، اما باز هم معتقدیم این آموزش متناسب دانشگاهیان نیست و برای تغییر باید به مدل‌های دیگر مراجعه کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد از دانش سازمانی به عنوان یک مدل آموزش نام برد و تصریح کرد: دانش سازمانی باید مستند و با استفاده از ظرفیت‌های فکری افراد باشد؛ البته در ساختار آموزشی تغییرات زیادی وجود دارد که این تجربه و دانش سازمانی در صورت مستندشدن در کالبد نظام تبادل می‌شود.

وی با بیان اینکه درحوزه پژوهش باید آموزش و دانش سازمانی به صورت توأمان انجام شود، گفت: در بسیاری از دانش‌های سازمانی پیشرفت‌هایی حاصل شده که می‌توان آنها را انتقال داد.

آل‌شیخ اظهارکرد: ارزیابی عملکرد حوزه آموزش در سه سطح کیفیت آموزش، انتقال دانش و تاثیرگذاری آن در کارکرد مجموعه شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نسبت به ساختار آموزش، ارزیابی خوبی با توجه به محدودیت‌های قانونی انجام نمی شود، افزود: برای برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی تعداد افراد متقاضی بسیار کم است و به حد نصاب نمی‌رسد و البته دلایل آن باید بررسی شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد ادامه داد: تفاوت دیدگاه افراد نسبت به موضوعات پس از پایان دوره‌های آموزشی بسیار محسوس است زیرا پس از انتقال دانش برداشت افراد متفاوت و بر اساس تجربیات قبلی است و نمی‌توان انتظار داشت برداشت‌ها یکسان انجام شود؛ از این رو می‌طلبد در برگزاری دوره‌های آموزشی، انتقال دانش و مفهوم به صورت همگن انجام شود.

وی تصریح کرد: وقتی در سازمان نیاز است موضوعات در حوزه‌های مختلف مطرح شود، چالش جدی تغییر ضوابط و بخشنامه‌ها است، از این رو در عمل آنچه که باید، اتفاق نمی‌افتد و برداشت‌های مختلف حول یک مفهوم واحد انجام می‌شود در حالی که مجموعه‌ای از فرایند انتقال دانش می‌تواند درصد بالایی از همگرایی‌ها را ایجاد کند.

آل‌شیخ تاکید کرد: آموزش باید متناسب با دانش هر فرد طراحی و انجام و برای توسعه باید برخی مفاهیم را به عنوان پارادایم، توافق مشترک و ادبیات جاری شده در سازمان ایجاد شود؛ نگاه ها را همگرا و همسان کنیم و برای تحقق این مهم باید سازمان متناسب با مجموعه تغییرات پیش رود و این فرایند با نظام آموزشی درون‌زا شناخته شده باشد.

تقویم جدید آموزشی شهرداری مشهد با رویکرد سازنده‌گرا

«هدا پیروی» مدیرکل نوسازی و تحول سازمانی شهرداری مشهد در ادامه این جلسه، اظهارکرد: سال گذشته حدود دو میلیارد تومان برای آموزش در شهرداری مشهد هزینه شده و با توجه به آمار افراد شرکت‌کننده در این دوره‌های آموزشی، می‌توان گفت برای آموزش هر نفر ۱۱۳ هزار تومان هزینه شده است، اما باید میزان برگشت سرمایه‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی با موضوعات مختلف و نقش آن در دستیابی به اهداف سازمانی باید مشخص شود، افزود: میزان برگشت سرمایه از طریق آموزش و توانمندی‌های سازمانی و شاخص‌های ارزیابی عملکرد در بخش آموزش باید برای شهرداری مشهد باید شناسایی و نقش دانش، مهارت و نگرش در دستیابی سازمان به اهداف بررسی شود.

مدیرکل نوسازی و تحول سازمانی شهرداری مشهد گفت: باید به شایستگی‌های محوری و رفتاری هر فرد در سازمان توجه و پذیرش نیروی انسانی و جذب آنها بر اساس آیتم‌های ارزیابی و آیین نامه‌های استخدامی انجام ‌شود.

وی تاکید کرد: تقویم جدید آموزشی شهرداری مشهد در سال آینده با یک رویکرد جدید و سازنده‌گرا بسته خواهدشد، همچنین سعی خواهیم کرد تا درسال ۹۹ رویه آموزش‌های کلاسیک را متنوع‌تر کرده و دوره‌های آموزش نوین برگزار کنیم.

پیروی با بیان اینکه کارگروه ها و کمیته های آموزشی باید فعال باشد، گفت: مقرر شده در کمیته ها و کارگروه هایی نیازهای آموزشی در سطح کارشناسی تدوین شود.

کد خبر 405114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.