تولید پسته در کرمان ۴ برابر افزایش یافته است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: میزان تولید محصول پسته استان کرمان در سال گذشته حدود ۲۳ هزار تن بوده اما امسال میزان برداشت این محصول از باغات شهرستان ها به ۱۱۰ هزار تن رسیده است.

عباس سعیدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برنامه ریزی این سازمان برای توسعه کشت محصولات کشاورزی در باغات شهرستان های استان کرمان، اظهار کرد: برنامه ریزی دقیق و منسجمی برای توسعه محصولات باغبانی با نیاز آبی پایین در شهرستان های استان کرمان برنامه ریزی دقیق و منسجمی شده و بر اساس دستورالعمل های توسعه ای وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کشت گلخانه ای، در این بخش نیز اقداماتی با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم بر این استان انجام شده است.

وی افزود: فعالیت و رشد توسعه ای بیشتر شهرستان های استان کرمان برای تولید محصولات باغبانی قابل توجه و در بازار محصولات کشاورزی این استان موثر بوده است. شهرستان های کرمان، رفسنجان و سیرجان به عنوان مناطق شاخص جغرافیایی حجم زیادی از محصولات پسته استان را تولید می کنند و شهرستان بم نیز نقش موثری در تولید خرما دارد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان خاطر نشان کرد: شهرستان های بافت، بردسیر و رابر این استان نیز به صورت جدی در تولید محصول گردو فعال شده اند.

سعیدی اضافه کرد: تک محصولی بودن اقتصاد کشاورزی کرمان، تهدید مالی برای بنیان بازارهای کشاورزی در این استان است و جهاد کشاورزی کرمان می کوشد تا با برنامه ریزی دقیق برای توسعه کشت گلخانه ای و کاشت باغبانی محصولات متنوع کشاورزی با نیاز آبی پائین تبعات این خطر در نظام اقتصاد کشاورزی استان را به صورت جدی کاهش دهد.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی مقرر شده است که به باغداران متقاضی دریافت مساعدت های مالی و غیر مالی برای توسعه میزان کاشت، از محل بند الف تبصره ۱۸ کمک های فنی و اعتباری صندوق توسعه ملی تسهیلاتی ارائه شود و البته اختصاص این تسهیلات به کشاورزان استان نیازمند انجام مراحل قانونی ذکر شده در آئین نامه های اجرایی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان این که تولید کل محصولات کشاورزی این استان در سال گذشته بیش از ۵۳۳ هزار و ۶۸۹ تن بوده است، تصریح کرد: عمده محصولات کشاورزی تولید شده در استان از نظر وزنی به ترتیب ۱۷۰ هزار تن خرما، ۱۲۳ هزار و ۵۵۰ تن مرکبات، ۲۲ هزار و ۹۲۰ تن پسته، ۱۲ هزار تن گردو و ۱۰ هزار و ۴۳۰ تن بادام بوده است.

سعیدی با بیان اینکه بررسی و اعلام نتیجه میزان برداشت محصولات کشاورزی استان کرمان در سال جاری، در دست اقدام است، افزود: تولید محصول خرما به دلیل خسارت ناشی از عارضه خشکیدگی خوشه خرما و ریزش و تلقیح نشدن به حدود ۱۳۰ هزار تن در استان رسیده اما تولید محصول پسته در شهرستان های کرمان افزایش چشمگیر داشته و به ۱۱۰ هزار تن رسیده است.

کد خبر 405096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.