هواپیما اوکراین دچار آتش سوزی شد نه انفجار/ ادعاهای کذب برای جلوگیری از ضرر بوئینگ است

رئیس سازمان هواپیمائی کشوری گفت: شاهدان دیده اند که آتش در هواپیما وجود داشته و یک دقیقه در هواپیما بوده است درحالی که اگر به هواپیما موشک می‌خورد بلافاصله منفجر می‌شد.

به گزارش ایمنا، علی عابدزاده در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر سقوط هواپیمای اوکراینی به علت اشتباه سامانه پدافندی ایران گفت: این اظهارات منطقی نیست و چنین مسئله ای برای این سانحه امکان پذیر نیست.

وی افزود: سازمان بین المللی هواپیمایی، رابطه ساختارهای نظامی و غیر نظامی را برای کشورها مشخص کرده است و ارتباط ما با ساختارهای نظامی کشور تابع مقررات سازمان بین المللی هواپیمائی است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: براساس این مقررات در هر کشوری مسیرهای مشخص و روش هائی تعریف شده است.

عابدزاده افزود: در زمان حادثه هشت تا ۹ هواپیما پیرامون فرودگاه امام خمینی (ره) در حال پرواز داشته ایم و ده‌ها فروند نیز در ارتفاع ۲۵ هزار پایی به بالا وجود داشته است.

وی گفت: مگر می‌شود پدافند به هواپیمایی شلیک کند که هشت هزار پا ارتفاع دارد همچنین این فضا فضائی نبوده است که این اتفاق بیفتد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری  افزود: هواپیمای اوکراینی پس از اینکه ساعت ۶:۱۳ دقیقه از فرودگاه بلند می‌شود پنج دقیقه بعد و در ساعت ۶:۱۸ دقیقه به زمین می‌خورد.

عابدزاده گفت: در این فاصله از برج مراقبت فرودگاه امام جدا می‌شود و تحویل برج مراقبت مهرآباد میشود و اجازه می‌گیرد تا ارتفاع ۲۱ هزار پا بالا برود.

وی  افزود: خلبان این هواپیما در شرایط ثبات از مهرآباد اجازه ارتفاع ۲۱ هزار پا را گرفته و تا ارتفاع ۸ هزار و ۱۰۰ پایی را نیز رفته است.

رئیس سازمان هواپیمایی گفت: شاهدان دیده اند که آتش در هواپیما وجود داشته و یک دقیقه در هواپیما بوده است درحالی که اگر به هواپیما موشک می‌خورد بلافاصله منفجر می‌شد.

عابدزاده افزود: هواپیما درحالی که رو به شمال می‌رفته، اما رو به جنوب شرقی سقوط کرده است و این نشان می‌دهد هواپیما می‌خواسته به فرودگاه برگردد.

وی گفت: هواپیما با سر به زمین نخورده بلکه با شکم به زمین خورده و پس از بلند شدن به جای دیگری پرتاب شده است.

رئیس سازمان هواپیمائی کشوری افزود: آمریکا در چند ماه اخیر به علت ضرر هنگفتی که شرکت بوئینگ داده و این سومین هواپیما بوئینگ است که اخیرا به علت نقص فنی سقوط کرده است لذا برای جلوگیری از ضرر بیشتر این شرکت این ادعاها را مطرح میکند.

عابدزاده گفت: اگر ثابت کنیم سقوط این هواپیما به علت نقص فنی بوده است ارزش سهام شرکت بویینگ به شدت کاهش می‌یابد.

وی گفت: براساس مقررات بین المللی مسئول رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی ایران است.

رئیس سازمان هواپیمایی، با بیان اینکه کشور بهره بردار یعنی اوکراین نیز موظف است با ما همکاری کند و اطلاعات هواپیما را که به آن نیاز داریم به ما بدهد افزود: اوکراین که مسئول عملیات پرواز است، فرانسه به عنوان سازنده موتور هواپیما و آمریکا که طراح هواپیماست دخیل در موضوع هستند و باید مطلع شوند.

عابدزاده گفت: به علت اینکه تعدادی از جانباختگان این سانحه از کشورهای دیگر هستند و تعداد زیادی به کشور کانادا تعلق دارند این کشور را نیز آگاه کرده ایم.

وی افزود: فرانسه، کاناد و آمریکا نمایندگان خود را برای بررسی سانحه معرفی کرده اند و تیم اوکراین نیز صبح ۵ شنبه وارد تهران شد و جلساتی را با آن‌ها داشته ایم و از جمعه کارهای اجرائی آن آغاز می‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی درباره اظهاراتی مبنی بر خودداری ایران از دادن جعبه سیاه به کشور دیگری گفت: این حرف درست و براساس استانداردها نیست، زیرا مسئول خواندن جعبه سیاه ایران است و ما توانایی خواندن آن را داریم.

عابدزاده ادامه داد: البته می‌توانیم از اوکراین نیز کمک بگیریم، اما جعبه سیاه چیز پیچیده‌ای نیست.

وی افزود: اکنون هر لحظه که بخواهیم اطلاعات جعبه سیاه هر هواپیمایی که از فراز ایران میگذرد استخراج و کنترل می‌کنیم و با یک لب تاب به محل جمع آوری اطلاعات هر هواپیمایی وصل می‌شویم و اطلاعات آن را استخراج و پرواز را تحلیل میکنیم.

رئیس سازمان هواپیمایی اضافه کرد: در این سانحه جعبه سیاه آسیب دیده است و باید از روش‌های ویژه‌ای استفاده کنیم.

عابدزاده گفت: اکنون تصمیم این است که استخراج اطلاع جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی در کشور انجام شود، اما اگر شرایط ویژه‌ای ایجاد شده باشد که نیاز به ابزار خاصی داشته باشد ممکن است تصمیم دیگری بگیریم.

وی افزود: در جعبه سیاه اطلاعات دقیقی است که باید برای جلوگیری از تکرار سوانح دیگر به درستی استخراج شود و منافع همه کشورها در این است که این اطلاعات درست استخراج شود.

رئیس سازمان هواپیمایی ادامه داد: کارشناسان از روز ۵ شنبه روی جعبه سیاه برای خارج کردن اطلاعات آن مشغول کار هستند.

عابدزاده گفت: هماهنگی کامل بین پدافند هوایی و سامانه‌های غیر نظامی کشور وجود دارد و فهرست پروازها مرتب به سامانه پدافندی کشور ارائه میشود.

وی افزود: مقررات برای این هماهنگی وجود دارد و در مکان‌هایی که کارکنان هواپیمایی حضور دارند کارکنان پدافندی نیز حاضرند و امکان برخورد موشک به هواپیمای اوکراینی وجود ندارد به ویژه در این شرایط حساس که همه چیز تحت کنترل است.

رئیس سازمان هواپیمایی ادعای پیدا شدن بقایای موشک روسی کنار لاشه هواپیمای اوکراینی را کذب محض خواند و گفت: این دروغ‌ها در شبکه‌های مجازی گفته می‌شود.

عابدزاده درباره اینکه چرا خلبان، آتش سوزی در هواپیما را به برج مراقبت اعلام نکرده است افزود: احتمال دارد در کابین خلبان دود وارد شده باشد و خلبان به جای صحبت کردن با برج مراقبت، تلاش کرده است هواپیما را نجات دهد.

وی گفت: ممکن است خلبان به جای فشار دادن کلید و صحبت با برج مراقبت همه حواس خود را معطوف نجات هواپیما کرده باشد البته همه چیز در جعبه سیاه ضبط شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هواپیمای اوکراینی سه سال عمر داشته و نو بوده است افزود: دو هواپیمای بوئینگ که در دو سال اخیر به علت نقص فنی سقوط کردند از هواپیمای اوکراینی نوتر بودند.

عابدزاده گفت: هواپیمای نو ممکن است براساس استفاده نادرست دچار مشکل شود.

وی با بیان اینکه همه هواپیماها فرایند ایمنی دارند افزود: اگر سامانه مدیریت ایمنی رعایت شود با از کار افتادن یک موتور هواپیما خلبان می‌تواند با موتور باقی مانده، هواپیما را بنشاند، اما مشخص نیست در هواپیمای اوکراینی آتش در کجای هواپیما بوده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: باید برای اعلام نتیجه علت سقوط هواپیمای اوکراینی، اطلاعات جعبه سیاه خارج شود.

عابدزاده با اشاره به اینکه هواپیمای نو نیز به تعمیرات قطعات نیاز دارد افزود: این تعمیرات را یا خود شرکت‌های هواپیمایی با نیروهای فنی خود انجام می‌دهند و یا خدمات را از شرکت‌های داخلی ما می‌خرند.

وی گفت: هواپیمای اوکراینی در زمان بلند شدن مشکلی نداشته است.

رئیس سازمان هواپیمایی درباره اخباری مبنی بر درخواست رئیس جمهور اوکراین از انگلیس برای بررسی سانحه گفت: تیم اوکراینی که وارد ایران شده چنین مسئله‌ای را مطرح نکرده است البته ایران تصمیم می‌گیرد که سانحه چگونه بررسی شود و اگر قرار باشد کشور دیگری وارد مسئله شود حتماً ما آن را تعیین می‌کنیم.

منبع: تسنیم

کد خبر 405093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.