رؤسای جمهور ایران و جهان مهم‌ترین تحولات منطقه را بررسی کردند

رییس جمهور اسلامی ایران در تماس تلفنی با تنی چند از رؤسای جمهور کشورهای جهان، مهم‌ترین تحولات ایران و جهان را بررسی کردند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، زلیسنکی رئیس، جمهور اوکراین در تماس تلفنی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با قدردانی از اقدامات انجام شده از سوی نیروهای امدادی ، اورژانس و کاشناسان فنی ایران در این حادثه ، خواستار همکاری مشترک هیئت‌های فنی دو کشور برای بررسی این حادثه و مشخص شدن دلایل سقوط هواپیما طبق پروتکل‌های بین‌المللی  شد.

رییس جمهور کشورمان نیز با تاکید بر همکاری کامل هیئت‌های فنی دو کشور برای انجام همه اقدامات لازم در این زمینه اظهار کرد: به وزارت راه و شهرسازی دستور می‌دهم که تیم مشترکی از کارشناسان دو کشور برای بررسی دقیق علت این حادثه تشکیل دهد.

در این گفت و گوی تلفنی همچنین بر  تعامل وزرای خارجه ایران و اوکراین برای تسریع و تسهیل در همکاری‌های کارشناسان دو کشور در بررسی ابعاد این حادثه و انجام اقدامات لازم توافق کردند.

  روسای جمهور ایران و اوکراین همچنین در این تماس تلفنی با اشاره به روابط خوب دو کشور بر توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه ها تاکید کردند.

تاکید بر توسعه و تعمیق روابط همه جانبه با آفریقای جنوبی

حجت الاسلام والسلمین دکتر حسن روحانی همچنین شامگاه پنج شنبه در تماس تلفنی "سیریل رامافوسا"، رئیس جمهور آفریقای جنوبی با وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از مسائل خطرناک در منطقه ما از تحریم غیر قانونی آمریکا نشات می‌گیرد، اظهار کرد: امیدواریم همه کشورهای دوست با موضع گیری مناسب خود درمورد این اقدام غیر قانونی، آمریکا  را وادار کنند به قانون برگردد.

دکتر روحانی اتخاذ موضع از سوی کشورها در مورد ترور ناجوانمردانه شهید سپهبد قاسم سلیمانی را بسیار مهم دانست و تاکیدکرد: ما باید به آمریکایی‌ها اعلام و  تفهیم کنیم که جهان نمی‌پذیرد آنها اقدامات جنایتکارانه انجام دهند.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه سردار سلیمانی در سال های اخیر به طور مداوم با تروریسم ، مخصوصا داعش مبارزه کرد، خاطرنشان کرد: این جنایت مردم ما را در برابر کشورهای متجاوز یکپارچه‌تر و منسجم‌تر کرد.

روحانی از آفریقای جنوبی به عنوان کشور دوست که همیشه در کنار ایران بوده است نام برد و افزود: مردم ما نسبت به مردم آفریقای جنوبی همواره و بویژه در دوران مبارزه علیه آپارتاید، نگاهی دوستانه داشته اند.

رئیس جمهور افزود: همیشه بین ما و دولت آفریقای جنوبی همکاری های بسیار خوبی در سازمان های بین المللی بوده و امیدوارم در محکومیت این تروریسم دولتی  باز هم در مجامع بین‌المللی همصدا باشیم .

وی با اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور  ابراز امیدواری کرد که وزرای امور خارجه برای اجرایی کردن سندهای همکاری تلاش کنند و روابط دو کشور در همه زمینه ها اعم از سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و علمی بیش از پیش توسعه یابد .

رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی به دولت و مردم ایران از طرف دولت و ملت آفریقای جنوبی ، ترور شهید سلیمانی را بزدلانه خواند و گفت: من از شنیدن خبر شهادت سپهبد سلیمانی که در میان مردم بسیار محبوب بود، شوکه شدم  و این اقدام را شدیدا محکوم می کنیم.

رامافوسا با برشمردن ضرورت توسعه روابط دو کشور در همه زمینه ها، افزود: کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور می بایست بیش از پیش فعال شده و موضوعات دو جانبه را مورد بررسی قرار دهند.

آمریکا حامی تروریسم و عامل قتل آزادی‌خواهان

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی همچنین در تماس تلفنی با «جوزپه کونته»، نخست وزیر ایتالیا دوستی دو ملت را ریشه‌دار و عمیق دانستند و بر این نکته اشتراک نظر داشتند که باید بیش از پیش از ظرفیت دو کشور در مسیر تعمیق روابط مشترک و تقویت صلح و امنیت در منطقه بهره گرفت.

رئیس جمهور با اشاره به ابراز همدردی نخست وزیر ایتالیا به خاطر حوادث اخیر، اقدامات تروریستی آمریکا را تهدیدی جدی برای امنیت منطقه برشمرد و با تاکید بر اینکه ترور سپهبد شهید سلیمانی نشات گرفته از میزان عصبانیت آمریکا از فرمانده مبارزه با تروریسم و داعش در منطقه بود، گفت: ملت‌های منطقه از اقدامات آمریکا بسیار عصبانی هستند و همه باید تلاش کنیم تا تنش آفرینی و اشتباهات راهبردی دولت خودسر آمریکا را که برآمده از کم اطلاعی آن‌هاست، مهار و این کشور را پایبند به چارچوب قانون کنیم.

روحانی همچنین خواهان اتخاذ مواضع مستقل اتحادیه اروپا در خصوص مسایل مهم منطقه شد و تاکید کرد: امنیت در منطقه امکان پذیر نیست مگر اینکه همه به قانون احترام بگذارند و تلاش کنند که مانع تکرار این گونه جنایات در سطح جهان شوند.

رییس جمهور در این گفت و گو با اشاره به همکاری های مشترک ایران و اروپا و از جمله ایتالیا در موضوعات مهم منطقه‌ای، تصریح کرد: اتحادیه اروپا مسوولیت سنگینی در مسائل جهانی دارد و باید مستقل از سیاستهای اشتباه آمریکا و با اتخاذ مواضع درست، در مسیر تقویت صلح و ثبات منطقه و جهان بکوشد و بی تردید تهران در چنین شرایطی در کنار این اتحادیه خواهد بود.

روحانی با تاکید بر اینکه مشکلات منطقه باید به دست خود منطقه انجام گیرد، رای قاطع پارلمان عراق مبنی بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را پاسخ قاطع و روشنی به مداخلات و اقدام تروریستی آمریکا دانست.

نخست وزیر ایتالیا نیز در این تماس تلفنی با بیان اینکه دولت ایتالیا میزان تاثر و عصبانیت ملت بزرگ ایران را از قتل سپهبد سلیمانی درک می‌کند، خواهان تلاش همگانی برای کاستن از سطح تنش ها در منطقه شد و اظهار کرد: ایتالیا همه تلاش خود را برای کاهش تنش و تقویت صلح و ثبات در منطقه بکار خواهد گرفت.

 نخست وزیر ایتالیا در این تماس تلفنی همچنین بر اهمیت برجام و راه‌های حفظ این توافق بین المللی به رغم مانع تراشی های آمریکا تاکید کرد.

اروپا متعهد به حفظ برجام

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی همچنین امروز در تماس تلفنی " شارل میشل " رئیس شورای اروپا، محاسبات غلط و زیان بار آمریکا را ناشی از نشناختن ایران و منطقه دانست و با بیان اینکه اتحادیه اروپا باید با اتخاذ مواضع مستقل از واشنگتن، اجازه ندهد ایران کاملا از اروپا مایوس شود، اظهار کرد: مجموعه اتحادیه اروپا، قدرتی بزرگ با مسئولیتی سنگین در جهان است و اگر بخواهد در مسیر تقویت صلح و ثبات منطقه فعالیت کند، تهران آماده همکاری و مشارکت با این اتحادیه است.

وی تصریح کرد: ایران آماده است با اتحادیه اروپا همکاری نزدیکتری داشته باشد و معتقدیم نباید اجازه داد فرصت همکاری از بین برود.

رییس جمهور با اشاره به ابراز همدردی رئیس شورای اروپا به خاطر حوادث اخیر گفت: تظاهرات گسترده مردمی از کشمیر تا عراق و لبنان به دنبال ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی بیانگر محبوبیت و نقش بزرگ این شهید در ثبات و امنیت منطقه است.

روحانی ادامه داد: آمریکا با تشدید تحریم‌ها علیه ایران حتی در بحث دارو و مواد غذایی دست به تروریسم اقتصادی زد و با ترور  فرمانده بزرگ ایران، همه مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشت و اروپا باید در خصوص این اقدامات تروریستی آمریکا واکنش نشان دهد.

وی در پاسخ به توضیحات رئیس شورای اروپا تاکید کرد: ایران و اروپا به دنبال ثبات منطقه و تحکیم مجدد برجام هستند و برای ما بسیار مهم است که اروپا و چین و روسیه بتوانند برای حفظ برجام نقش مهم خود را ایفا کنند تا منافع ایران تامین شود.

رییس جمهور پنج گام ایران در کاهش تعهدات برجامی را در راستای ایجاد تعادل دانست و اظهار کرد: ایران به همکاری های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان ادامه خواهد داد.

برجام دستاورد ۱۰ سال مذاکره بود

شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در این تماس تلفنی ضمن ابراز تسلیت به خاطر حوادث اخیر در ایران گفت: برجام دستاورد ۱۰ سال مذاکره بود و اتحادیه اروپا تمام تلاش خود را برای حفظ این توافق بکار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اروپا همچنین همه تلاش خود را بکار گرفته است تا نقش مثبتی در فضای سیاسی سطح جهانی و منطقه ایفا کند و در روزهای اخیر بارها از آمریکا خواسته است تا بیش از این باعث افزایش تنش در منطقه نشود.

وی افزود: ما نگران تحولات منطقه هستیم و همه طرف ها را به خویشتنداری دعوت می کنیم.

 رئیس شورای اروپا همچنین از همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی،علیرغم کاهش تعهدات برجامی قدردانی کرد.

تقویت ثبات و امنیت منطقه برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است

دکتر حسن روحانی، رییس جمهور کشورمان در تماس تلفنی "شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی"، امیر قطر که پیرو شهادت سپهبد سلیمانی صورت گرفت، ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی را جنایتی بزرگ از سوی آمریکا خواند و خواهان محکومیت این جنایت از  سوی همه کشورهای جهان و بویژه همسایگان شد.

وی با بیان اینکه ترور سپهبد شهید سلیمانی به عنوان میهمان مردم و دولت عراق را اهانتی بزرگ نسبت به حاکمیت عراق و جنایتی بسیار بزرگ علیه ملت ایران بود ، گفت: مصوبه مجلس عراق در خصوص لزوم خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و حمایت های گسترده مردم آن کشور بسیار ارزشمند بود.

رییس جمهور همچنین به پاسخ نظامی ایران به این اقدام تروریستی دولت آمریکا اشاره کرد و تاکید کرد: اگر آمریکا بخواهد در برابر اقدام ما پاسخ دهد، با یک جواب بسیار بزرگ و خطرناکی مواجه خواهد شد و امیدوارم آمریکایی ها که همیشه زندگی سیاسی آنها پر از اشتباه بوده ، مرتکب اشتباهی دیگری  نشوند.

روحانی افزود: امیدوارم در این مقطع حساس،  همه کشورهای خواهان امنیت با اقدام جدی، آمریکا را به سمت قانون و انسانیت هدایت کنند.

وی تصریح کرد:  ایران همانند گذشته در کنار دولت و ملت قطر برای مقابله با تحریمهای ظالمانه خواهد بود و علاقه مندیم روابط دو کشور بیش از پیش توسعه یابد.

امیر قطر نیز در این تماس تلفنی  با بیان اینکه قطر موضع دولت و ملت ایران را در قبال تحریم‌های کشورش فراموش نمی کند، گفت: ما مخالف هرگونه ایجاد تنش علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم .

شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی با اشاره به ظرفیت های گسترده دو کشور تاکید کرد که باید از همه این ظرفیت‌ها برای توسعه بیش از پیش روابط تهران – دوحه در همه زمینه ها بهره گرفت.

کد خبر 405081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.