تشکیل صف؛ حال و هوای بازار ارز اصفهان در هفته گذشته!

تنش های نظامی و سیاسی هفته گذشته میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران موجب بروز نوسانات گسترده و چشمگیری در ارزش شاخص های اقتصادی همچون طلا، ارز و نفت شد، بر این اساس نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد در آخرین روز کاری هفته گذشته به بیش از ۱۵ هزار تومان رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عملیات تروریستی ایالات متحده آمریکا در خاک عراق که موجب شهادت یکی از فرماندهان عالی رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هفته گذشته شد، نوسانات اقتصادی قابل توجه و چشمگیری در بازار مبادلات تجاری جهانی و بازارهای اقتصادی داخلی رقم زد و بر این اساس بازار سرمایه و شاخص کل بورس تهران، بازار طلای جهانی، نرخ ارز در بازار آزاد، قیمت سکه و بازار نفت خام تحت تأثیر موضع گیری های طرف ایرانی و آمریکایی و گمانه زنی‌ها پیرامون احتمال وقوع تنش نظامی میان دو طرف، افت و خیزهای قابل توجهی را تجربه کرد.

تفاوت نرخ دلار در بازار آزاد و سایت‌های مرجع

در این میان نرخ سکه تمام طرح جدید (امامی) در هفته گذشته نوسانات چشمگیری را تجربه کرد و ارزش آن از ابتدا تا انتهای هفته بیش از ۵۰۰ هزار تومان تغییر یافت. دلار نیز به عنوان یکی از ارزهای شاخص بازار آزاد که با نرخ‌های دولتی در صرافی‌ها نیز به فروش می‌رسد، تغییرات ارزشی قابل توجهی داشت که بر اساس گزارش سایت‌های مرجع اقتصادی در این حوزه پس از تجربه کانال ۱۴ هزار تومان به نرخ ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان در معاملات بازار آزاد بازگشت.

یکی از دیگر دستاوردهای نوسانات اقتصادی در هفته گذشته اثبات تجربه سابق بازار سکه و ارز در زمستان سال گذشته و تابستان امسال بود، زیرا پس از کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، صف‌های مردمی متعددی برای خرید و فروش ارز به ویژه دلار در صرافی‌های سراسر کشور تشکیل شد، بازار معاملات آزاد هم که برای مدتی گرفتار رکود شده بود، داغی رونق را احساس کرد؛ البته در این میان تعداد زیادی از صرافی‌های فعال در بازار نیز چشم بر منفعت خرید و فروش ارز در این روزهای بحرانی بستند و با چسباندن کاغذ "خرید و فروش ارز نداریم" به پشت درب‌های اصلی خود، در بازار مشارکت نکردند.

بازار ارز به تخلیه شوک‌های سیاسی ادامه می‌دهد

قابل ذکر است که تجمع و تشکیل صف‌های طولانی برای خرید ارزهای مهم بازار همچون دلار، یورو و درهم در صرافی‌ها از سوی مردم و فعالان اقتصادی در هفته گذشته در حالی صورت گرفت که مقامات و مسئولان نظارت بر بازار ارز، هرگونه اختلال در روند کاری بازار و صرافی‌ها را تکذیب کردند و عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی نیز در یک یادداشت اینستاگرامی، بازار ارز را در حال تخلیه تدریجی شوک‌های سیاسی متأثر از شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و تنش نظامی میان ایالات متحده و ایران خواند.

وی در ادامه این یادداشت تاکید کرده بود: "بانک مرکزی، با قدرت بیشتر و با تدبیر لازم تلاش خود را برای خنثی سازی هرگونه تلاش برای بی ثباتی بازارها خواهد کرد. اطمینان دارم، مدیریت علمی و دقیق بازارها تا کنون موفق بوده و لذا با قوت ادامه پیدا خواهد کرد. بانک مرکزی سیاست‌های پولی و ارزی مورد نظر خود برای کمک به رشد اقتصادی و کنترل تورم را در ادامه سال جاری و سال آینده عملیاتی می‌کند. لایحه بودجه ابزارهای مناسبی را برای تحقق این اهداف پیش بینی کرده و این اقدامات کمک لازم به کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را خواهد کرد. همانگونه که قبلاً اعلام کردم، بازار ارز همچنان با آرامش به تخیله شوک‌های سیاسی خود ادامه می‌دهد و مردم عزیز نیز دریافته اند که نباید اجازه سودجویی به فرصت طلبان در این بازار بدهند و دارایی خود را در معرض ریسک آن قرار دهند."

وی همچنین چندی پس از انتشار یادداشت مذکور در صفحه شخصی اینستاگرام خود، از چند صرافی فعال و غیرفعال در بازار تهران بازدید کرد که بر اساس فیلم منتشر شده از این بازدید سرزده، یک صرافی قیمت دلار در بازار آزاد را ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده بود.

قابل ذکر است که مشاهدات و تحقیقات میدانی خبرنگار ایمنا، از وضعیت بازار معاملات آزاد ارزهای شاخص در اصفهان در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته حاکی از افزایش چشمگیر قیمت دلار و تفاوت نرخ آزاد این ارز با قیمت اعلام شده از سوی سایت‌های مرجع بود. به رغم تعطیلی تعداد زیادی از صرافی‌ها که بر اساس قانون نظام صنفی، هرگونه تعطیلی و مرخصی آنها صرفاً با هماهنگی کانون صرافان ایران تحت نظارت بانک مرکزی امکان پذیر است، برخی از این واحدهای صنفی در روزهای گذشته فعال بودند و دلالان که قیمت را از کانال‌های تلگرامی با موقعیت مکانی استان تهران دریافت می‌کردند نیز بر داغی رونق بازار و افزایش انگیزه مردم برای خرید دلار و سرمایه گذاری می‌افزودند.

دلار؛ ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان

یکی از فروشندگان جوان دلار فعال در بازار سپه اصفهان که نرخ فروش ارز خود را با صدای بلند ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان عنوان می‌کرد، در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: تقاضا برای فروش ارز در روز چهارشنبه و تقاضا برای خرید آن در روز پنج شنبه به شدت افزایش یافت و تعداد زیادی از مردم سعی کردند تا با سرمایه گذاری در این حوزه همچون گذشته کسب منفعت کنند.

وی در خصوص نحوه دریافت اطلاعات خود از وضعیت قیمت دلار در بازار نیز گفت: همه دلالان حاضر در این بازار قیمت خرید و فروش ارز را از یک کانال تلگرامی دریافت می‌کنند.

یکی دیگر از دلالان پیشکسوت بازار نیز در این خصوص به خبرنگار ایمنا گفت: جو روانی حاکم بر بازار در روزهای گذشته به شدت متشنج بوده و اکنون قیمت هر دلار آمریکا بر اساس آخرین اطلاعیه مرجع اختصاصی اعلام نرخ ارز، ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان است. قیمت دلار روز چهارشنبه نیز به بیش از ۱۵ هزار و ۶۵۰ تومان رسید و به همین دلیل تعداد زیادی از همکاران من از خرید ارز خودداری کردند؛ برخی از آنها هم از مردمی که قبلاً در این بازار سرمایه گذاری کرده بودند، دلار خریدند تا شاید در افزایش قیمت‌های بعدی سود بیشتری کسب کنند اما اکنون ضرر کرده اند.

تصویر صف درب یکی از صرافی های معتبر اصفهان
این تصویر از تشکیل صف خرید ارز در ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح ثبت شده است

به هر میزان و به هرکس که بخواهند ارز خواهند فروخت

یک زن جوان هم که در صف خرید یورو از یکی از صرافی‌های اصفهان ایستاده، به خبرنگار ایمنا درباره علت خرید خود، گفت: برای تأمین ارز مورد نیاز دختر دانشجوی خود در یکی از کشورهای اروپایی آمده ام البته مقداری هم پس انداز داشتم که به پیشنهاد همسرم برای سرمایه گذاری در این بازار و کسب منفعت همچون سال گذشته آورده ام.

وی ادامه داد: در ابتدای تشکیل صف امروز لیستی از سوی خریداران دلار و یورو تهیه شد تا اسامی خریداران و مقدار خرید آنها از صرافی مشخص باشد و کسی نتواند از طریق روابط وارد صف شود، اما مسئولان صرافی که در ابتدا از تشکیل این لیست حمایت کرده بودند، پس از یک ساعت گفتند که به هر میزان و به هرکس که بخواهند ارز خواهند فروخت و خرید هم ندارند.

گزارش از: سپهر زارع- خبرنگار ایمنا

کد خبر 405078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    1 0
    من خودم برای خریدن 200 یورو حدود 3 ساعت و نیم توی صف بودم آخرشم گفتن تموم شد و برید یه صرافی دیگه که دمش یه سری داشتن لیست می نوشتن بابایموقه یکی بچه دانشجو داره چیکار کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • seyed NL ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    0 1
    دیروز با اینکه جمعه بود تو سپه پر بود از دلال های بازار ارز در حالی که هیچ وقت جمعه ها نمیومدن اما اینقد کار و کاسبیشون رونق گرفته که دیروز جمعه هم اومده بودن
  • محمدرضا NL ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    1 0
    اگه احمدی نژاد بود میگفت بیاید از سرکوچه ما بخرید که ارزون تر باشه؛ آخه این چه وضعشه واقعا نباید هیچ کس بخاطر تامین هزینه های سفر پزشکیش با هواپیماهای نا ایمن ایرانی اینقدر توی صف وایسته!
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    1 0
    یه سوالی ؛، الان واقعا واقعا دور از شوخی دلار چنده؟ 16 تومن؟
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
      0 0
      الان واقعا دلار ۱۶ و ۱۰۰ تومنه همین الان قیمت کردم
  • US ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    1 0
    من خودم به شخصه رفتم توی یه لیست یورو اسم نوشتم هنوز یک ساعت و نیم نگذشته بود گفتن تموم شده نمیدونم اگه از منابع مطمن نیستن چرا لیست میدن
  • mhmd GB ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    0 0
    والا همه جا زده دلار کاهش پیدا کرد ه ولی من الان اومدم صرافی میگه زیر 15 و 900 نداریم!!!!!! ما چیکار کنیم؟
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۱
    0 0
    حالا دوباره مردم میخرن میاد پایین