سهم دختران دهه هفتادی از آمار طلاق/چند درصد عروس‌ها از دامادها بزرگتر هستند

در اولویت قرارگیری زنان سرپرست خانوار در اخذ تسهیلات اشتغال، سهم شش درصدی زنان در آمار اعتیاد و آخرین آمار عروس های بزرگتر از دامادها را در بسته خبری زنان و خانواده ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر نورالله‌زاده با اشاره به در اولویت قرارگیری زنان سرپرست خانوار در اخذ تسهیلات، اظهار کرد: یکی از راه‌های حمایت از توسعه اقتصادی روستاها، حمایت از تولید یک محصول محوری در روستا و جلب مشارکت اهالی برای گرایش به شغل مشترک به منظور کسب درآمد و ثروت بیشتر و گسترش مزیتهای روستا است.

وی ادامه داد: صندوق کارآفرینی امید با حمایت از طرح "هر روستا یک محصول" در تلاش است اشتغالزایی را به روستاها برده و بر مسئله بیکاری در روستاها غلبه و خانوارها را از خدمات صندوق بهره‌مند کند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود: امروز در اغلب شهرستانها روستاهای زیادی با محوریت محصول واحد به کار تولید و ارائه خدمت مشغول هستند که بسیاری از این تولیدات، کشاورزی و در برخی موارد صنعتی و خدماتی است.

وی زنان سرپرست خانوار را در اولویت حمایت صندوق دانست و گفت: در صندوق، جامعه هدف مشخصی برای حمایت وجود ندارد ولی زنان سرپرست خانوار به دلیل اینکه گردش مالی و جواز کسب ندارند و بانک‌ها معمولا به آنها وام نمی‌دهند در اولویت حمایت صندوق قرار دارند تا بتوانند گردش مالی ایجاد کنند.

نورالله زاده با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری میان صندوق کارآفرینی امید و بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان گفت: این تفاهم‌نامه اواخر سال ۹۲ منعقد شد و بر اساس آن دو طرف ملزم شدند از هزاران کسب و کار خانگی و خویش فرمایی بانوان حمایت کنند.

وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه صندوق کارآفرینی امید ملزم شد علاوه بر شناسایی و معرفی افراد مستعد کسب و کار در کشور، در روند توزیع استانی صحیح و مهمتر از آن آموزش و توانمندسازی بانوان معرفی شده به صندوق و یافتن بازار فروش محصولات بانوان و اخذ مجوزهای لازم از دستگاه‌های مرتبط و مشاوره به زنان برای برندسازی محصولاتشان کمک کند.

تقدیر از زنان کارآفرین برتر بر اساس آرای مردمی

نفرات برتر دور سوم زنان کارآفرین برتر بر اساس آرای مردمی انتخاب و مورد تقدیر قرار می گیرند.

با پایان یافتن دور سوم انتخاب مردمی زنان کارآفرین برتر، ۱۰ کارآفرین روستایی و ۱۰ کارآفرین شهری از ۱۳ استان کشور با مشارکت جوامع محلی توانستند بیشترین آرا را کسب کرده و به صدر فهرست  کارآفرین معرفی شده در سایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده صعود کنند.

معاونت امور زنان و خانواده با همکاری جهاد کشاورزی و اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید در مراسمی از کارآفرینان برتر تقدیر می کند.

سهم زنان دهه هفتادی از آمار طلاق

سازمان ثبت احوال اعلام کرد که ۱۲.۲ درصد ازدواج زنان از سال ۹۱ تا ۹۷ منجر به طلاق شده است که ۲.۸ درصد این ازدواج‌ها یک سال بعد به طلاق منجر شده است.

بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال از تعداد ۷۸۸ هزار و ۸۶ ازدواج ثبت شده در سال ۹۱ برای زنان تنها ۱۲.۲ درصد یعنی حدود ۹۵ هزار و ۷۸۰ رویداد ازدواج تا انتهای سال ۹۷ منجر به طلاق شده است.

از این تعداد ۱.۳ درصد ازدواج‌ها در همان سال با فاصله کمتر از یک سال از ازدواج، ۲.۸ درصد در سال بعد با گذشت یک سال و ۲.۲ درصد ازدواج‌ها در سال ۹۳ یعنی با گذشت دو سال و ۱.۸ درصد پس از گذشت سه سال از زندگی مشترک و ۱.۵ درصد در چهارمین سال زندگی مشترک، ۱.۳ درصد پس از پنج سال از زندگی مشترک و ۱.۱ درصد نیز در ششمین سال زندگی مشترک منجر به طلاق شده است.

رخداد طلاق برای ۱۲.۲ درصد از ازدواج‌های ثبت شده در سال ۹۱ تا پایان سال ۹۷ در حالی است که در صورت محاسبه نسبت طلاق به ازدواج بر پایه آمارهای ثبتی سال ۹۱ رقمی معادل ۱۹.۲ درصد حاصل می‌شود که به تعبیر درست یعنی درصد طلاق ثبت شده نسبت به ازدواج‌های ثبت شده ۱۹ یا ۲۰ درصد است و تعبیر غلط نیز این است که ۱۹ یا ۲۰ درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر شده است.

همچنین مشاهده این موضوع که ۱.۳ درصد ازدواج‌های ثبت شده در سال ۹۱ در همان سال اول به طلاق منجر شده‌اند در حالی است که با توجه به اینکه سهم این طلاق‌ها نسبت به کل طلاق‌های ثبت شده در آن سال ۱۴درصد بوده است که گاه از این نسبت به اشتباه تعبیر می‌شود که ۱۴درصد ازدواج در سال اول به طلاق منجر می‌شود در حالی که درست نیست.

این نسل از ازدواج‌های ثبت شده برای زنان در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور در سال ۹۱ به طور متوسط در حدود ۲۳ سالگی در سال ۹۱ ازدواج کرده و ۱۲.۲ درصد از آنها پس از سپری کردن به طور میانگین ۲.۲ سال از زندگی مشترک در ۲۵.۴ سالگی طلاق را تجربه کرده‌اند.

حدود نیمی از نسل ازدواج‌های زنان در سال ۹۱ (نسل ازدواج شامل مجموعه افرادی است که در یک سال مشخص ازدواج کرده‌اند) که به طلاق منجر شدند مربوط به متولدان زن دهه هفتاد بوده است این زنان به طور متوسط در ۱۷.۳ سالگی در سال ۹۱ ازدواج کرده و پس از ۲.۳ سال از زندگی مشترک در سن ۲۰.۱ سالگی طلاق را تجربه کردند.

سهم زنان دهه شصتی که در سال ۹۱ ازدواج کرده و تا پایان سال ۹۷ طلاق را تجربه کردند ۳۹ درصد بوده است این زنان به طور میانگین در ۲۵ سالگی ازدواج کرده و بعد از گذشت ۲.۲ سال از زندگی مشترک در سن ۲۷.۷ سالگی طلاق گرفتند.

۸.۱ درصد از ازدواج‌های سال ۹۱ که تا پایان سال ۹۷ به طلاق انجامیده مربوط به زنان متولد دهه ۵۰ بوده است.

همچنین ۳.۱ درصد از ازدواج‌های سال ۹۱ که به طلاق منجر شده مربوط به زنان متولد سال ۴۹ و قبل آن بوده است دوام زندگی مشترک این گروه از زنانی که در سال ۹۱ ازدواج کردند ۱.۸ سال بوده است.

وضعیت نامطلوب طلاق و ازدواج در قم

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده با هدف توسعه پایدار اجتماعی زنان که به عنوان سرمایه اجتماعی بشمار می‌روند تدوین شده است و توسعه پایدار اجتماعی زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که عدالت جنسیتی را برقرار کرده باشیم.

وی افزود: بعد از تصویب برنامه ششم معاونت اقدام به تدوین شاخص‌های جنسیتی کرد که این سند با ۸ محور اصلی و ۱۶۹ شاخص اختصاصی تدوین شد؛ این سند دارای برش استانی است و ۱۸ استان کشور این سند را رونمایی کرده است.

به گفته زهرا جواهریان، استان قم طبق بررسی‌ها و بر اساس داده‌های آماری سال ۹۵ در بعضی شاخص‌ها ارتقا و در بعضی شاخص‌های دیگر در جایگاه نامناسبی قرار گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: در بحث طلاق و ازدواج وضعیت قم نامناسب است نسبت طلاق به ازدواج روستاهای قم در رتبه نخست و در زمینه طلاق در رتبه سوم کشور قرار دارد.

۱۱ درصد عروس‌ها بزرگتر از دامادها

در ۱۲ درصد از ازدواج‌های ثبت شده در سال ۹۷، مرد و زن هم سن بودند و در ۱۱ درصد زن بزرگ‌تر از مرد بوده است. همچنین در ازدواج‌های به ثبت رسیده در سال ۹۷ سهم مردان سالمند ۶۰ ساله و بیشتر ۱.۸ درصد معادل نه هزار و ۷۸۹ ازدواج بوده است که این سهم برای زنان سالمند همین گروه سنی ۰.۲۴ معادل ۱۳۰۸ مورد ازدواج ثبت شده است. از سوی دیگر، در یک هزار و ۲۲۲ مورد ازدواج‌ها، مرد و زن هر دو سالمند ۶۰ ساله و بیشتر بوده‌اند.

در ۱۱ درصد طلاق‌های ثبت شده در سال ۹۷، مرد و زن هم سن بودند و در ۱۱ درصد موارد نیز زن بزرگ‌تر از مرد بوده است. از سوی دیگر، در سال ۹۷، برای زنان بیش از ۶۰ سال یک ‌هزار و ۹۴۱ طلاق ثبت شده که این رقم برای مردان شش‌هزار و ۲۹۳ مورد بوده است یعنی ۳.۶ درصد از کل طلاق‌های رخ داده. از سوی دیگر، در یک درصد از طلاق‌های ثبت شده، یک ‌هزار و ۶۹۱ مورد طلاق (مرد و زن هر دو سالمند) بالای ۶۰ سال بوده‌اند.

بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال در سال گذشته، تعداد ۲۰۶ زن ۱۳ ساله و کمتر و پنج مورد مرد کمتر از ۱۵ سال طلاق را تجربه کرده‌اند.

فرهنگ پیشگیری از اعتیاد با کمک زنان گسترش می‌یابد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر این که در موضوع مبارزه با مواد مخدر باید به زنان به عنوان یکی از قربانیان اعتیاد توجه ویژه شود، گفت: زنان سالم و توانمند را هم باید مورد توجه قرار داد چرا که زنان می‌توانند فرهنگ مقابله با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی پس از آن را در جامعه گسترش دهند و در این زمینه کمک کننده باشند.

وی تصریح کرد: توانسته‌ایم طرح ارتقای تاب‌آوری را در۹۴۰ نقطه پرآسیب کشور اجرایی کنیم همچنین تسهیلگران بسیار خوبی در سطح استان‌ها داریم اما باید اجرای این طرح‌ها در نقاط حاشیه اطراف کلانشهرها توسعه پیدا کند.

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: طرح ارتقای تاب آوری به توان‌افزایی جامعه محلی و ایجاد تشکیلات موثر برای مسائلی مانند اشتغال می‌انجامد که در بسیاری موارد، تشکیل صندوق خرد یا تعاونی در سطح محلی به عنوان نتیجه کار و نقشه راه تاب‌آوری و مقابله با آسیب‌ها بود که مسیر خوبی در بحث پیشگیری و مقابله با اعتیاد به موادمخدر هم می‌تواند باشد.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی تلاش کردیم برای زنان به خصوص زنان سرپرست فعالیت‌های کارآفرینی خانوار ایجاد کنیم که در این مسیر۱۲هزار زن خانوار را تحت پوشش قرار دادیم که بخش عمده‌ای در مشاغل نوین خانگی فعالیت دارند.

ابتکار تصریح کرد: مسیر اصلی ما در اکثریت این فعالیت‌ها از طریق سازمان‌های مردم نهاد است که حدود دو هزار و ۷۰۰ سازمان مردم نهاد در حوزه زنان و خانواده داشتیم که از سال گذشته طرح توان افزایی این سازمان‌ها را در دست اجرا قرار دادیم که منتج به توسعه این سازمان‌ها به بالای هزار سازمان در هفت منطقه کشور شد و مجموع سازمان‌های مردم نهاد فعال را به سه هزار و ۷۰۰ سازمان رسانده است.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به این که در موضوع مواد مخدر، باید به زنان به عنوان یکی از قربانیان اعتیاد توجه ویژه شود، یادآور شد: باید به زنان سالم و توانمند هم توجه شود تا آموزش و فرهنگ مقابله با آسیب‌های اجتماعی در جامعه را گسترش دهد.

سهم ۶ درصدی زنان از آمار اعتیاد

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: در دنیا ۲۸۰ میلیون نفر مصرف‌کننده موادمخدر وجود دارد که ۳۳ درصد این آمار مربوط به زنان است.

اسکندر مؤمنی، تصریح کرد: آمار اعتیاد زنان در جمعیت معتادان جوامع سنتی و آسیایی ۱۰ درصد، آمریکای لاتین۳۰ درصد و کشورهای اروپایی ۴۰ درصد است.

وی افزود: در کشور دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد داریم که ۱۵۶ هزار نفر از آنان، زنان هستند؛ یعنی شش درصد جمعیت معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

دبیرکل ستاد گفت: تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در جمعیت فعال کشور، ۵.۴ درصد است که زنان معتاد نیز نسبت به کل جمعیت فعال کشور شش دهم درصد را شامل می‌شوند.

مؤمنی با بیان اینکه بیشترین زنان مبتلا به اعتیاد در گروه سنی ۲۳ تا ۴۴ سال قرار دارند، افزود: ۴.۷ درصد جمعیت دانشجویان کشور مصرف موادمخدر دارند که این آمار در زنان و دختران دانشجو ۲.۱ درصد است.

وی ادامه داد: در شیوع شناسی اخیر، ۶۶ درصد از کل جمعیت کشور برای مشارکت در امر پیشگیری از اعتیاد اعلام  آمادگی کرده‌اند و این رقم در بین زنان ۶۸درصد است همچنین مقاومت زنان در برابر مصرف موادمخدر سه برابر است.

دبیرکل ستاد اظهار کرد: زنان رکن و ستون اصلی خانواده در پیشگیری از مواد هستند و بیش از۳۰ درصد زنان معتاد گفته‌اند که اصلاً فکر نمی‌کردند، روزی معتاد شوند.

مؤمنی گفت: از این حیث زنان می‌توانند در امر پیشگیری نقش مؤثر و ویژه داشته باشند هر چند که قبول داریم بخش زنان کمی مغفول مانده و باید توجه بیشتری به این جمعیت داشته باشیم.

چهارمین گرمخانه زنان در تهران افتتاح شد

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: هم اکنون ۵۵۰ تخت برای زنان بی‌خانمان داریم که با احتساب کف خوابی ظرفیت پذیرش ۱۰۰۰ نفر را داریم.

سید مالک حسینی با بیان اینکه هیچ کسی نباید در سرما و بدون غذا بماند، تصریح کرد: بیشتر پذیرش توسط تماس‌های مردمی با سامانه ۱۳۷ انجام می‌شود. اشخاصی که مصرف مواد مخدر دارند، حالت طبیعی ندارند و در سرما و یخبندان هم می‌خوابند در برف پاییزی امسال حتی افرادی را با تماس‌های مردمی از زیر برف بیرون آوردیم و به گرمخانه‌ها منتقل کردیم.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: در فصل ۴۰ واحد گشت داریم که به طور سیار در سطح شهر هستند و برخی از مددجویان از طریق نظارت گشت‌های همکاران ما به گرمخانه منتقل می‌شوند.

حسینی با تاکید بر اینکه گرمخانه‌های زنان در مناطق ۵، ۱۲ و ۸ به بهره‌برداری رسید، گفت: در منطقه ۲ گرمخانه‌ای برای زنان شناسایی و تجهیز کردیم که با مقاومت مردم مواجه شدیم و نتوانستیم آن را راه اندازی کنیم با توجه به افرادی که در دره فرحزاد مصرف کننده هستند، تلاش داشتیم در نزدیکی این مکان گرمخانه‌ای تاسیس کنیم و در نهایت این مکان را شناسایی کردیم، با افتتاح این گرمخانه هم اکنون ۵۵۰ تخت برای زنان بی خانمان داریم که با احتساب کف خوابی ظرفیت یک هزار نفر را داریم.

وی در خصوص دلیل عدم مراجعه افراد بی‌خانمان به گرمخانه‌ها گفت: این افراد به دلیل سوء مصرف انزواطلب هستند و سبک زندگی مخصوص به خود را دارند و با ایجاد گرمخانه‌ها وظیفه خودمان را در سامان دادن افراد بی‌خانمان انجام دادیم، ولی از نظر حقوق مدنی نمی‌توانیم کسی را مجبور کنیم به گرمخانه بیاید.

حسینی با اشاره به اینکه مکان‌یابی ایجاد پنج گرمخانه جنرال انجام شده است، عنوان کرد: ایجاد گرمخانه‌های جنرال سال گذشته در شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد امیدوارم سال آینده این پنج گرمخانه به بهره برداری برسد.

وی با تاکید بر اینکه در گرمخانه‌ها نیازمند فرهنگسازی هستیم، عنوان کرد: برای افزایش کیفیت گرمخانه‌های جنرال در حال بررسی اقدامات ۱۰ کشور بزرگ دنیا که شباهت‌هایی با تهران دارند هستیم البته تاکنون مانند اقداماتی که در تهران اتفاق افتاده است، پیدا نکرده‌ایم اما باز هم به دنبال کسب تجارب بیشتر هستیم.

کد خبر 405058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.