خواص درمانی سیب زمینی بنفش

کم آبی بدن و تاثیر بر عملکرد شناختی ‌افراد، راههای چاق شدن صورت به ‌طور طبیعی، مقدار پروتئین مطلوب روزانه، راهکار مقابله با کم خونی و خواص درمانی سیب زمینی بنفش را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ یک مطالعه ‌جدید ‌توسط دانشمندان ‌تغذیه در دانشگاه پوردو در غرب لافایت، نشان می ‌دهد که افزایش ‌میزان ‌دریافت پروتئین ‌تنها در شرایط خاص مزایایی را به همراه دارد. نکته دیگر این است ‌که اگر به طور صریح رژیم لاغری یا تمرینات ورزشی نداشته باشیم، مصرف پروتئین بیشتر از حداقل نیاز روزانه، هیچ فایده ای برای بدن ندارد. همیشه تبلیغات و بازاریابی زیادی برای مصرف بیشتر پروتئین برای افراد وجود دارد، در شرایط خاصی از جمله تمرینات قدرتی ‌و کاهش وزن، پروتئین نسبت بیشتری می تواند مفید باشد، اما این به معنای مصرف پروتئین بیشتر در همه ی زمان ها نیست.

مطابق ‌با دریافت های مراجع رژیمی، مقدار پروتئین مطلوب روزانه ۰.۸ گرم (گرم) به ازای هر کیلو وزن بدن است که معادل ۰.۳۶ گرم پروتئین ‌در هر پوند در روز است. بر این اساس، ۵۶ گرم در روز برای یک مرد کم تحرک متوسط، که به طور کلی سالم است مناسب است، در حالی که یک زن مشابه باید ۴۶ گرم مصرف پروتئین داشته باشد. توجه به این نکته مهم است که این توصیه ها در مورد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ صدق نمی کند.

طیف ‌وسیعی ‌از منابع غذایی برای دریافت ‌پروتئین شامل غذاهای دریایی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، آجیل، دانه ها و محصولات سویا وجود دارد. برای زندگی روزمره هنگامی که افراد افزایش وزن ندارند و وزن خود را از دست می دهند. ‌خوردن بیشتر از مقدار توصیه شده پروتئین برای ترکیب بدن ‌تاثیری ندارد.

دریافت ‌بیشتر پروتئین فقط باعث افزایش ‌توده لاغری ‌در افرادی می شود که آگاهانه ‌در حال رژیم گرفتن ‌یا مشغول تمرین وزنه برداری هستند. با این حال، کمبود پروتئین، نیز خود یک مشکل است، از نظر بالینی ‌برای زنان و به ویژه زنان مسنی که به طور معمول مقادیر کمتری پروتئین مصرف می کنند از اهمیت ‌بالینی ‌برخوردار است.

اگر می ‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، تمام غذاهایی را که معمولاً مصرف می کنید کم نکنید، اگر پروتئین را برش می دهید و کم می کنید. در عوض، برای حفظ کار تلاش کنید، یا حتی غذاهای سرشار از پروتئین را به میزان متوسط افزایش دهید. سپس کربوهیدرات ها و غذاهای حاوی چربی اشباع را کاهش دهید.

کم آبی بدن و تاثیر بر عملکرد شناختی افراد

محققان ‌دانشگاه ‌ایالتی ‌پنسیلوانیا ‌در ‌مطالعه ‌اخیر ‌خود ‌به ‌بررسی ‌تأثیر ‌میزان ‌کم ‌آبی ‌بدن ‌بر ‌عملکرد ‌شناختی ‌در ‌افراد ‌مسن ‌پرداختند. ‌کم ‌آبی ‌براساس ‌شدت ‌آن ‌می‌تواند موجب مشکلاتی نظیر سردرد، بیحالی، سرگیجه و برخی مشکلات دیگر شود. «هیلاری بتانکورت»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: «با افزایش سن، ذخایر آب بدن به دلیل کاهش حجم ماهیچه‌ها کم می‌شود، کلیه‌ها در حفظ آب کارآمدی کمتری دارند، و سیگنال‌های هورمونی عامل ایجاد تشنگی و تحریک برای دریافت آب، کُند عمل می‌کنند.»

از سوی ‌دیگر افراد مسن با ریسک بالاتر اختلال شناختی روبرو هستند. در این مطالعه، داده‌های مربوط به ۲۵۰۶ شرکت کننده ۶۰ سال به بالا بررسی شد. داده‌های مربوط به این افراد بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ جمع آوری شده بود. تمامی شرکت کنندگان تحت ‌تست‌های عملکرد شناختی ‌از جمله مهارت‌های مربوط به ارزیابی یادآوری و تسلط بر کلمات، تمارین متمرکز بر میزان توجه و حافظه کاری قرار گرفتند. محققان مشاهده کردند افرادی که دچار کم آبی بودند عملکرد شناختی ضعیف‌تری داشتند. محققان ‌هنوز تأیید نکردند که آیا میزان کم آبی موجب عملکرد شناختی ضعیف می‌شود یا اینکه افراد مبتلا به اختلال شناختی کمتر مایل ‌به نوشیدن مایعات ‌هستند.

راهکار مقابله با کم خونی

در کم‌خونی، ‌تعداد، اندازه گلبول‌های قرمز و یا مقدار هموگلوبین موجود در خون کاهش یافته و تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن بین ‌خون و سلول‌ها دچار اختلال می‌شود. از علل ایجاد کننده کم خونی می‌توان کمبودهای تغذیه‌ای، خونریزی، ناهنجاری‌های ژنتیکی، بیماری‌های مزمن ‌و یا مسمومیت‌های دارویی را نام برد. کم‌خونی‌ ‌ناشی از فقر آهن یکی از شایع‌ترین کم‌خونی‌های تغذیه‌ای در کودکان و زنان در سنین باروری است.

علائم کم‌خونی مهم‌ترین علامت کم‌خونی، ‌احساس ضعف ‌و خستگی زودرس است اما، سایر موارد شامل رنگ‌پریدگی پوست، ضربان نامنظم یا تند، تنگی نفس، احساس سبکی در سر و یا سرگیجه خفیف، مشکلات عصبی، بی‌حسی و کرختی یا سردی انتهای اندام‌ها، سردرد و... است.

 مصرف برخی مواد غذایی ‌و مکمل‌ها ‌می‌تواند جذب آهن ‌در بدن را افزایش ‌دهد. بهترین ‌ویتامین ‌«ث» جذب آهن را افزایش می‌دهد ‌و منابع غذایی ‌حاوی ویتامین ‌«ث» عبارت‌اند از پرتقال، گریپ‌فروت، گوجه‌فرنگی، کلم، توت‌فرنگی، فلفل‌سبز ‌و لیمو ترش. همچنین باید از نوشیدن چای ‌و یا قهوه یک تا دوساعت پس ‌از مصرف ‌قرص ‌آهن و مصرف قرص آهن با ترکیبات دارای کلسیم مانند لبنیات خودداری کرد. البته مصرف همزمان بعضی داروها مانند آنتی‌اسیدها و ویتامین‌ ‌E باعث کاهش جذب آهن می‌شوند.

با دریافت غذاهای سرشار از آهن معمولا آهن از دست رفته ناشی از اهدای خون پس از یک ماه و نیم جایگزین می‌شود. مواد غذایی مانند جگر، قلوه، انواع گوشت قرمز سرشار از آهن هستند. آهن موجود در منابع حیوانی از نوعی است که به آسانی جذب بدن می‌شود. مواد غذایی دیگر مانند زرده تخم‌مرغ، حبوباتی مثل عدس و لوبیا، سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج و جعفری و نیز آجیل و خشکبار هم آهن زیادی دارند.

خواص درمانی سیب زمینی بنفش

یک متخصص طب سنتی درباره خواص ‌سیب زمینی بنفش، اظهار کرد:غذاهای حاوی آنتی اکسیدان مانند سیب زمینی بنفش، سبزیجات، کلم، شاه توت، توت فرنگی ‌خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.

محمد رضا حاجی حیدری، ‌تصریح کرد: بعضی از مطالعات علمی اثر آنتی اکسیدانی بالا سیب زمینی بنفش را در پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش به خصوص سرطان روده بزرگ تایید کرده است.

وی ‌با تاکید بر ویتامین های موجود در سیب زمینی بنفش، اظهار کرد: سیب زمینی ‌بنفش دارای مقدار بسیار زیادی ‌از پروتئین، پتاسیم، ویتامین C ویتامین‌های مختلف گروه B است. حتی این نوع سیب زمینی ۴ برابر بیشتر از سیب زمینی های معمولی دارای خواص آنتی اکسیدانی ‌است.

این ‌متخصص ‌طب سنتی، تصریح کرد: ‌پتاسیم و فیبر های موجود ‌در سیب زمینی بنفش باعث کاهش فشار خون، بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی، باز شدن رگ های قلبی ‌و کاهش وزن در افراد می شود.

حاجی ‌حیدری با اشاره به فواید آنتی اکسیدان ها، اظهار کرد: نقش آنتی اکسیدان ها در بدن این است که می ‌توانند جلوی سرطانی ‌شدن اندام های بدن را توسط خنثی ‌کردن رادیکال های آزاد بگیرند؛ پس بهتر است در وعده روزانه خود مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان را در اولویت ‌قرار دهید.

وی ادامه داد: سیب زمینی بنفش ‌با اثر ضد التهابی ‌خود روی مغز باعث کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و بیماری پارکینسون می شود. همچنین برای پاکسازی ‌و محافظت از کبد یک ماده غذایی بسیار مفید است.

این ‌متخصص ‌طب سنتی، خاطرنشان کرد: البته سیب ‌زمینی بنفش به دلیل اینکه یک گیاه بومی ایرانی نیست ‌حکمای طب ‌سنتی ‌کشور در مورد آن ‌مطلبی ‌بیان ‌نکرده‌اند. اما گفته می شود که این ماده غذایی دارای طبع سرد است.

راه‌های چاق شدن صورت به ‌طور طبیعی

یکی ‌از مشکلات افرادی ‌که ‌رژیم لاغری همراه ‌با ورزش‌های مختلف ‌باشگاهی ‌برای از بین بردن ‌چربی‌های ‌شکم ‌و ‌پهلوی ‌خود ‌دارند، لاغر شدن ‌صورت است ‌برای ‌چاق ‌شدن صورت میتوان روش‌های مختلفی استفاده کرد. شیوه‌ای طبیعی‌ و ساده‌ با انواع خوردنی‌ها، ماسک‌ها و ورزش‌های مخصوص صورت، که بی خطر هستند.

آب

اگر از آن دسته از افرادی هستید ‌که زیاد فعالیت دارید وتمرینات ورزشی و بدن‌سازی انجام می‌دهید خوردن آب را فراموش نکنید. کسانی ‌که ورزش می‌کنند با نوشیدن آب، باعث می‌شوند آب میان بافت سلول‌های صورت تامین شود و باعث حجیم‌ترشدن عضلات صورت شود. حتی اگر ورزش هم نمی‌کنید این را به یاد داشته باشید که ‌حتما روزانه باید ۸ لیوان آب بنوشید و این یکی از راحت ترین راه‌های چاق شدن صورت می‌باشد.

شیر

شیر حاوی پروتئین، آمینواسید، کلسیم، ویتامین های A، D، B۱۲ و مواد معدنی است که برای چاق شدن صورت ‌و داشتن پوستی ‌سالم، بسیار مفید ‌و ضروری هستند. بنابراین اگر روزانه سه لیوان شیر بخورید، می‌توانید آبرسانی خوبی به پوست خود داشته باشید و در عرض دو ماه متوجه چاق شدن صورت خود خواهید شد.

میوه‌ها و سبزیجات

خوردن میوه‌ها ‌و ‌سبزیجات از دو طریق به شما کمک می‌کنند یکی آنکه به علت داشتن فیبر باعث آبرسانی به سلول‌های ‌پوستی ‌شده ‌و در نتیجه باعث چاق‌تر شدن ‌صورت می‌شوند. دوم اینکه با خوردن میوه و سبزی ما کمتر احساس گشنگی می‌کنیم و این باعث می‌شود که سراغ مواد غذایی و تنقلات نرویم. می ‌توانیم از میوه ها به عنوان میان وعده‌های غذایی استفاده کنیم. هویج یکی از میوه‌های کم کالری ‌و آبرسان به پوست ‌صورت است که برای چاق شدن صورت ‌خود می‌توانیم از آن ‌کمک ‌بگیریم. سیب ‌جزو بهترین میوه‌ها برای صورت شما به شمار میرود. سیب به علت داشتن آنتی اکسیدان و ویتامین های A، B، C، مانع از بروز آسیب به بافت‌های ‌پوست می‌شود.

آجیل‌ها

یکی ‌از خوشمزه‌ترین راه‌های ‌چاق شدن صورت خوردن آجیل است. آجیل‌های ‌چهار مغز شامل بادام، فندق، پسته ‌و بادام زمینی ‌به ‌علت داشتن ‌چربی‌های ‌سالم ‌و همچنین داشتن ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها یکی از گزینه‌های عالی و سالم برای چاق شدن صورت و پیشگیری از حملات قلبی هستند. اگر به مدت یک ماه به طور منظم از این چهار مغزها در رژیم غذایی خود استفاده کنید اثرات مطلوب آن را در چاقی صورت خود خواهید دید.

کربوهیدرات و چاقی ‌صورت

سیب زمینی، ماکارونی ‌و برنج از منابع خوب کربو هیدرات‌ها هستند. کربوهیدرات‌ها ‌باعث افزایش ‌چربی ‌در ناحیه‌ ‌صورت می‌شوند ‌و در نتیجه ‌صورت ‌و ‌گونه‌ها ‌چاق‌تر می‌شوند. از آنجاییکه این مواد غذایی باعث چاقی کل بدن نیز می‌شوند کسانی که رژیم غذایی لاغری دارند با دقت ‌و برنامه از این مواد استفاده کنند.

ماسک آلوئه ورا

آلوئه‌ورا سرشار از آنتی ‌اکسیدان، ویتامین های E و C است ‌که برای پوست صورت بسیار مفید می‌باشند. آلوئه‌ورا با افزایش میزان کلاژن ‌و نیز به علت ‌خاصیتی که دارد مانع از افتادگی پوست صورت می‌شود ‌و به چاق شدن صورت و گونه‌ها کمک می‌کند. اگر می‌خواهید صورت خود را با این ژل فوق العاده چاق کنید می توانید ژل آلوئه ورا را به ‌مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی صورت خود بمالید ‌و ماساژ دهید و بعد از خشک شدن آن را با آب ولرم بشویید.

ماساژ صورت با انواع روغن‌ها

یکی ‌از راه‌های موثر برای چاق شدن صورت این است که روزانه قبل از خواب صورت ‌خود را انواع روغن های بادام، زیتون، نارگیل و روغن جوانه‌ی گندم ماساژ دهید. اگر به صورت مداوم این کار انجام دهید در عرض چند هفته شاهد چاق‌تر شدن صورت خود خواهید شد.

ماسک عسل

عسل به ‌دلیل داشتن خاصیت آنتی باکتریالی و آبرسانی به پوست یکی از راههای چاق شدن صورت به حساب می آید. عسل یک مرطوب کننده طبیعی است ‌و حتی برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی نیز مفید است. برای تاثیر بهتر عسل برای چاقی صورت بهتر است آن را با پاپایای له شده مخلوط کنید و به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست صورت خود بمالید و از تاثیر معجزه آسای آن روی چاقی صورت بهره ببرید. علاوه بر ماسک عسل برای چاقی صورت، بلکه با خوردن روزی چند قاشق عسل به طور مداوم نیز می توانیم صورتی چاق و تپل داشته باشیم.

کد خبر 405043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.