آموزش دوگانه شکاف بین آموزش و صنعت را پر کرد

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با بیان اینکه سیستم آموزشی دوگانه برای افراد جویای کار جوابگو است، گفت: سیستم آموزشی دوگانه این شکاف را بین آموزش و صنعت پر کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرش اخوان پیش از ظهر امروز _پنجشنبه ۱۹ دی ماه_ با اشاره به اینکه ۵۳ مرکز دولتی و قریب به ۱۳۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد فعال در استان اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: استان اصفهان با ۱۰.۵ میلیون نفر- ساعت در سال بالاترین تعهد آموزشی را در بین ادارات آموزش فنی و حرفه ای کشور دارد.

وی با بیان اینکه در مجموعه آموزشی دولتی و خصوصی در اصفهان حدود ۱۲۰ هزار نفر دوره را در سال آموزش می بینند، افزود: تعداد ۶۰ هزار نفر در سال دوره را در مجموعه دولتی و همین تعداد در بخش خصوصی می آموزند و در ۱۰ ماهه امسال قریب به هشت میلیون نفر ساعت دوره آموزشی را فرا گرفته اند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، گفت: اتفاقی که از سال گذشته افتاده است، اینکه با نقد خودمان به این نتیجه رسیدیم اگر این فعالیت ها کامل و به درستی انجام می‌شد به طور یقین امروز مشکل اشتغال را  نداشتیم. هنگامی که با صنایع و صنوف نشست داریم شاهدیم که در جامعه همچنان تقاضای کار وجود دارد اما مشکلات باقی مانده است.

بومی سازی سیستم آموزش دوگانه

اخوان تصریح کرد: ضعف سیستم های آموزشی باعث شده است آن طور که باید نیاز بازار تامین نشود و با بازنگری و نقد فعالیت هایمان توانسنیم راهکارهایی را به دست آوریم. بررسی سیستم های آموزشی موفق دنیا نشان داد کشور آلمان از سیستم های آموزشی بسیار موفق است.

وی با تاکید بر اینکه در آلمان مدرک تحصیلی، شغل و صلاحیت احراز شغل بسیار مهم است، گفت: انطباق این سه آیتم در آلمان ۹۲ درصد و در ژاپن ۸۶ درصد است و این سه آیتم باعث بالا رفتن بهره وری و کیفیت خدمات می شود.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، ادامه داد: با بسترها و قوانین و دستورالعمل های موجود و تحلیل و بررسی نظام آموزشی کشور آلمان این برنامه را در استان اصفهان بومی سازی کردیم و استارت سیستم آموزش دوگانه از استان اصفهان خورده است.

به گفته اخوان در سیستم های آموزشی نظری افراد بعد از آموزش مدرک می گیرند اما در سیستم آموزش فنی و حرفه ای ۳۰ درصد آموزش ها به صورت نظری است، ۷۰ درصد به صورت عملی است.

وی ادامه داد: اما این مورد ضعف هایی هم داشته است و اینکه کارگاه های فنی و حرفه ای توان انطباق با نیازها و متدهای روز را نداشت. سازمان فنی و حرفه ای کشور ۷۰۰ مرکز آموزشی در کشور دارد اما به روز نگه داشتن کارگاه ها غیر ممکن است و در این زمینه آموزش دوگانه را ترسیم کردیم.

همکاری فنی حرفه ای و صنف خودروهای سبک اصفهان

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان با اشاره به اینکه یک سوم این آموزش به شیوه تئوری و عملی در محیط کارگاه آموزش داده می شود، اظهار کرد: دو سوم دوره در محیط واقعی کار انجام می شود. اکنون در نظام آموزش دو گانه با اتحادیه های مختلفی، کار در اصفهان آغاز شده و صنف خودروهای سبک اصفهان سرآمد آنها است.

وی اضافه کرد: اکنون افرادی که در فنی و حرفه ای آموزش می بینند یک سوم با این امکانات در کلاس‌ها آموزش می بینند و دو سوم دیگر در نمایندگی ها آموزش ها را کسب می کنند که ۱۵ بهمن ماه برنامه اختتامیه اولین دوره خواهد بود.

اخوان با بیان اینکه نکته حائز اهمیت در آموزش های دو گانه چند اتفاق مبارک بوده است، افزود: اول اینکه دیگر عرضه محور، کار نمی کنیم. سیستم آموزشی نباید عرضه محور باشد و در سیستم آموزش دوگانه تقاضا محوری اصل است.

وی تاکید کرد: ابتدا با پیدا کردن شغل و مصاحبه با افراد، برای آن جایگاه شغلی آموزش می دهیم. سیستم های آموزشی اگر در هر جای دنیا مشکل دارد به دلیل شکاف با صنعت است.

سیستم آموزشی دوگانه برای افراد جویای کار جوابگو است

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای اصفهان با تاکید بر اینکه سیستم آموزشی دوگانه این شکاف را بین آموزش و صنعت پر کرد، گفتت: مربی ها در طول دوره های آموزشی با تجربه صنوف، کمک های لازم را انجام می دهند.

وی یادآور شد: سال گذشته اولین حرکت با صنف خودروهای سبک و از بهمن ماه سال قبل با امضای تفاهم نامه اینکار آغاز شد، نمایندگی ها برای ۱۸ تکنسین اعلام آمادگی کردند و تلاش بر این بود با معرفی این تعداد نیاز آنها بر طرف شود.

به گفته اخوان؛ این دوره هنوز تمام نشده بود که نمایندگی ها از یک ماه و نیم گذشته شروع به تقاضا و اعلام نیاز ۲۵۰ نیرو را داشتند، این اتفاق خوشایند در صنف ها به دلیل سیستم آموزشی دوگانه بوده است و این اتفاق می‌تواند سیستم زندگی برخی از افراد را با اشتغال تغییر دهد.

وی با اعلام اینکه اعتبارات این دوره های آموزشی با هزینه اصناف و مشارکت بخش خصوصی بوده است، اظهار کرد: سیستم آموزشی دوگانه با این تفسیرها بسیار موفق بوده و فنی و حرفه ای با این برنامه ها می تواند بسیار قوی تر عمل کند. تحصیلات آموزش دهنده ها وابسته به نیاز صنوف است و وابسته به تالیف مشاغل، سطح تحصیلات متفاوت است.

اخوان تصریح کرد: در این زمینه با صنف موبایل، گیاهان دارویی، خودروهای سنگین، پیرایش مردانه و زنانه، اتحادیه کافی شاپ ها، کارخانه نساجی وارد مذاکره شدیم.

وی با تاکید بر اینکه بخش نساجی یکی از زمینه های سرمایه گذاری است و اصفهان پتانسیل های قوی در این زمینه دارد، گفت: اتحادیه  نساجی اصفهان، میز نساجی ایران، دو دانشگاه فرش ایران سپهر و موسسه آموزش عالی عقیق اصفهان، مجوز دوره های نساجی، دانشگاه نساجی صنعتی اصفهان و مرکز نساجی فنی و حرفه ای اصفهان را داریم و با آوردن شش صنف تاثیرگذار در صنعت نساجی و سیستم آموزشی دوگانه و صلاحیت حرفه ای در حوزه نساجی و پوشاک و فناوری مد استارت کار زده شده است.

اخوان ادامه داد: با گروه صنعتی انتخاب در صنف لوازم خانگی و شرکت آجر نما چین همکاری خوبی  را در زمینه آموزش مربی ها و آموزش دوگانه آغاز کردیم. اکنون در ۱۵ اتحادیه کارهای سیستم آموزش دوگانه را تمام کردیم و در انجام فعالیت هستند و امیدوارم روزی برسد که همه اصناف را با آموزش های دوگانه اعلام کنیم و تلاش بر این است که سال آینده ۲۰ درصد فعالیت های استان اصفهان با سیستم دوگانه باشد.

پیش بینی ایجاد ۳۰ هزار شغل با آموزش دوگانه

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: برآورد این است که برای سال ۱۴۰۰ با این شیوه و همکاری با اصناف استان اصفهان پیش بینی ایجاد ۳۰ هزار شغل در بخش خصوص و صنعتی با پتانسیل اصناف را داشته باشیم.

وی افزود: سیستم آموزشی دو گانه برای افراد جویای کار جوابگو است و برای شاغلان صنعت سیستم صلاحیت حرفه ای را داریم و در این سیستم با ورود به شرکت و با توجه به اهداف سازمانی و تعیین چارت سازمانی نیروهای صنوف را تعیین می کنیم و شاغل آن صنعت را بر اساس شاخص ها تست صلاحیت می کنیم.

اخوان ادامه داد: اگر فرد صلاحیت داشت انتخاب می شود و اگر کسر مهارت داشت آموزش های دو گانه برای کسب صلاحیت حرفه ای صورت می گیرد و مسیرهای ارتقای شغلی در سیستم صلاحیت حرفه ای تعریف می شود.

مدیرکل آموزش فنی وحرفه ای اصفهان در پتروشیمی جم در عسلویه این سیستم را اجرا کردیم که موفقیت های خوبی را در رده بین المللی کسب کرده است، گفت: امیدوارم با فرهنگ سازی در این بخش ادارات و صنایع به صلاحیت حرفه ای روی آورد و به شایسته سالاری دست یابیم و اکنون در بخش صنعت این برنامه اجرا شده و در نوع محصول و رونق اقتصادی آنها بسیار موثر است.

اخوان با اشاره به اینکه مسابقات مهارتی یکی از ابزارهای است که برای ترغیب جوانان به فراگیری آموزشی موثر و بهانه ای است برای تبادل نظر بین مربی ها و شاغلان مختلف تا بتوانند آموزش های را به روز کنند، اظهار کرد:  تقریبا هر ماه یک مسابقه مهارت را در استان دارم و در شهریورماه رشته پیرایش مردانه مسابقه ای برگزار شد و بازخوردهای بسیار خوبی را در صنف آرایشگران به دنبال داشت، در صنف آجرنما چین هم برنامه ای بود که شاهد بازخوردهای خوبی بودیم.

وی افزود: این مسابقات بهانه ای است برای شناسایی استعداهای برتر و آموزش مهارت ها و ارتقای مهارت ها است.

انعقاد تفاهم نامه با زندان

اخوان ادامه داد: همچنین تفاهم نامه های مختلفی را با ارگان ها و سیستم های مختلف مانند زندان ها و آموزش به زندانیان، مراکز باز پروری، بهزیستی، آموزش و پرورش و فراهم کردن تورهای مهارتی برای دانش آموزان، تعامل با دانشگاه ها و با راه اندازی مدیریت و کارآموزی دانشجویان و طلاب را به سمت آموزش های دو گانه سوق می دهیم تا دغدغه اشتغال نداشته باشند و تلاش ما این است که به هم افزایی برسیم و از موازی کاری جلوگیری کنیم.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه اصفهان، اظهار کرد: در ۵۲ پادگان کارگاه های مهارتی را برای آموزش سربازان و ۱۱۴ کارگاه در روستاها ایجاد کردیم. ۵۳ کارگاه در زندان ها و ۲۷۰ کارگاه ضمن کار دایر است و تلاش می شود به اقشار خدمات رسانی صورت گیرد.

برگزاری مسابقات و کشف استعدادهای برتر در حوزه آرایشگری

حلاجی نیز از فعالان صنف آرایشگران در این نشست خبری، اظهار کرد: برگزاری مسابقات با حمایت و همکاری اداره کل فنی و حرفه ای استان اصفهان  در بخش پیرایش کودک و چهره پردازی پردازی است.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این مسابقات افزایش سطح کیفی آموزش در شهر اصفهان و میان اصاف و سازمان فنی وحرفه ای است، افزود: گروهی از صنف آرایشگران مردانه و آموزشگاه داران اصفهان تشکیل شد که تحت حمایت و همکاری سازمان فنی و حرفه ای قرار بر این شد که این مسابقات را پیش ببریم.

کد خبر 405036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.