الویری: عوامل بروز حادثه کرمان بررسی شود

رئیس شورای عالی استانها گفت: مسئولان باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری مراسم تشییع شهید سلیمانی در صحت و امنیت را انجام می‌دادند؛ از این رو امیدوارم که ضمن بررسی و واکاوی دقیق عوامل این حادثه، از بروز حوادثی اینچنینی جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی الویری امروز (پنجشنبه) در جلسه علنی شورای عالی استانها ضمن تسلیت شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: این ایام ملت ما عزادار شهادت بزرگ مردی است که برای دفاع از سرزمینمان چه در سال‌های جنگ تحمیلی و چه پس از آن و این سال‌ها که بنیادگرایان داعشی عرصه را بر زندگی و حیات مردم خاورمیانه تنگ کرده بودند، ایستاد و خلافت آنان را که تا نزدیک مرز ما پیش آمده بودند درهم پیچید.

وی با بیان اینکه شهادت این بزرگمرد بار دیگر مردم ایران را فارغ از هر جناح و حزب و دسته‌ای، در کنار هم گرد آورد و تشییع پیکر او، نمادی از وحدت ملی بود، افزود: اقدام سخیفانه آمریکا که به‌صورت واضح نقض قوانین بین‌المللی و نافی حقوق بشر و اقدامی تروریستی در حذف یک شخصیت برجسته سیاسی - نظامی در کشوری ثالث است، را از یاد نخواهیم برد. 

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به حادثه کرمان و جان باختن تعدادی از هموطنان در مراسم تشییع حاج قاسم سلیمانی، تصریح کرد: حفظ جان انسانها از مهمترین وظایف حکمرانان است. اگرچه مردم در مراسم تشییع حضوری پرشور و انقلابی داشتند، اما مسئولان باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری مراسم در صحت و امنیت را انجام می‌دادند. از این رو امیدوارم که ضمن بررسی و واکاوی دقیق عوامل این حادثه، از بروز حوادثی اینچنینی جلوگیری کنند.  

وی اضافه کرد: از شهرداری های سراسر کشور می خواهم همانند تهران، معابر و اماکن مناسبی را به نام این قهرمان سرافراز اختصاص دهند. 

الویری با اشاره به آغاز سال نو، میلاد حضرت مسیح(ع) خاطرنشان کرد: بازگشت به پیام صلح پیامبران اولوالعزم می‌تواند نجاتبخش ما در دنیای کنونی باشد. تأسی و پیروی از کلام مسیح که برای پاسداشت صلح و دوستی آمده بود، گره‌گشای معضلات کنونی جهان است.

وی با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در حوالی شهریار ادامه داد: مسئولین در بکارگیری و دادن مجوز به پروازهای خارجی، علاوه بر قیمت، کیفیت هواپیما و رعایت استانداردهای ایمنی را با وسوسه و دقت مورد توجه قرار دهند.  

توسعه کشور با توسعه شهر و روستا محقق می‌شود

رئیس شورای عالی استانها افزود: لایحه درآمدهای پایدار پس از ۳۶ سال و با ۲۱ ماده مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرارگرفته اما متأسفانه کلیات این لایحه که مستند به اصل ۱۰۰ قانون اساسی از سوی شورای نگهبان رد شده است.

وی تصریح کرد: این لایحه فرصتی ارزشمند برای افزایش منابع جدید درآمد و تسهیل در استفاده از ابزارها و منابع جدید درآمدی برای شهرداری به‌ وجود می‌آورد که در مجلس مدتها کار کارشناسی روی آن صورت‌گرفته است.

الویری اظهار کرد: در نظر شورای نگهبان بسیاری از مقررات مذکور در لایحه درآمدهای پایدار که برمبنای برداشت درست از قانون اساسی و نظرات حضرت امام خمینی (ره) و آیت الله طالقانی و سایر مؤسسین جمهوری اسلامی آمده، مغایر قانون اساسی دانسته شده است.

وی افزود: شورای نگهبان و ارکان حکومت در کشور باید بدانند که اگر به دنبال کشوری توسعه یافته هستند ناگزیرند که روستاها و شهرهایی توسعه یافته داشته باشند بنابراین نمی‌شود کشوری توسعه یافته را طلب کرد و برنامه‌های توسعه ملی نوشت بدون آنکه اولیه‌ترین و اساسی‌ترین پایه‌های توسعه محلی در شهر و روستاها را نادیده گرفت.

حمل‌ونقل عمومی در بودجه ۹۹ مورد توجه باشد

رئیس شورای عالی استانها ادامه داد: در فصل سرما و با توجه به مشکلات ناشی از وارونگی هوا در کلانشهرها و مصائبی که گریبانگیر بسیاری از شهروندان در شهرهای مختلف شد، لازم است تا در بودجه سال ۱۳۹۹ توجهی جدی به توسعه حمل‌ونقل عمومی شود و منابع لازم برای این امر تخصیص یابد.

وی با تاکید بر اینکه حل بحران آلودگی هوا جز با تأمین زیرساختهای لازم برای توسعه حمل‌ونقل سبز و پاک محقق نمی‌شود، گفت: لازم است تا درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین به این امر اختصاص یابد و نتایج و اقدامات این حوزه به صورت شفاف در اختیار شهروندان قرار داده شود تا منجر به تشویق بیشتری در استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی شود.

کد خبر 405030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.