حمل و نقل عمومی برای زنان در دهلی رایگان می‌شود

مقامات رسمی هندوستان برنامه خود برای رایگان‌ کردن استفاده زنان از تمام وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی در دهلی را به طور علنی اعلام کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات ارشد دهلی از هدف خود برای رایگان کردن حمل‌ونقل عمومی برای زنان این شهر رونمایی کردند که براساس آن استفاده از تمام وسایل نقلیه عمومی نظیر مترو، اتوبوس و تاکسی برای زنان رایگان می‌شد.

این اقدام با واکنش‌های زیادی از طرف مردم و رسانه‌های جمعی مواجه شد؛ برخی مردم این تصمیم دولت را جنبشی انقلابی در نظر گرفتند که باعث تشویق بیشتر زنان به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی می‌شد، در حالی‌که برخی دیگر نیز این موضوع را بسیار بی‌اهمیت می‌پنداشتند. اما سوالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که آیا حمل‌ونقل رایگان باعث افزایش امنیت این قشر آسیب‌پذیر جامعه یا بهبود تردد در حمل‌ونقل عمومی می‌شود؟

به منظور دست یافتن به پاسخ این پرسش، ابتدا سیستم حمل‌ونقل عمومی دهلی باید مورد بررسی قرار گیرد. پایتخت هندوستان از ۳۴۰ کیلومتر خط مترو، پنج هزار و ۵۰۰ اتوبوس و حدود ۲۰۰ هزار تاکسی و دیگر وسایل نقلیه عمومی برخوردار است. بسیاری از مردم نیز از طریق دوچرخه‌سواری خود را به مقصدهایشان می‌رسانند. اکنون با این پیش‌زمینه، چگونه حمل‌ونقل رایگان برای زنان می‌تواند امنیت و پویایی سیستم حمل‌ونقل عمومی دهلی را تحت تاثیر قرار دهد؟

تاثیر حمل‌ونقل عمومی رایگان بر امنیت زنان

منطقی است که حمل‌ونقل رایگان باعث افزایش امنیت زنان می‌شود چرا که زنان بیشتر از قبل به سمت استفاده از آن ترغیب می‌شوند. تحقیقاتی که توسط پژوهشگران در خصوص امنیت زنان در حمل‌ونقل عمومی انجام شد نشان داد که چند عامل اصلی، یعنی دسترسی به ایستگاه‌ها، زمان انتظار و خود سفر، بر امنیت زنان تاثیر می‌گذارد.

بااین حال، در طرح پیشنهادی مقامات دهلی برای رایگان کردن خدمات حمل‌ونقل عمومی برای زنان این چهار اصل مورد توجه قرار نگرفت. شاید امنیت زنان در اتوبوس‌ها و قطارهای پایتخت افزایش یابد اما بدون توجه به چهار اصل مذکور هیچ تضمینی برای حفظ این امنیت وجود ندارد. زنان معمولا در حین سفر ممکن است چند مسیر را عوض کنند و از وسیله حمل‌ونقل عمومی خارج شوند همچنین این افراد ممکن است با فرزندان و والدین خود قصد سفر داشته باشند. علاوه‌براین، بسیاری از زنان مایلند پیاده به سفرهای کوتاه پیرامون خود بروند و همه این موارد باعث می‌شود حمل‌ونقل عمومی رایگان هیچ تاثیری بر امنیت آن‌ها نداشته باشد.

تاثیر حمل‌ونقل عمومی رایگان بر پویایی زنان

تا قبل از افزایش قیمت بلیط مترو در سال ۲۰۱۷، حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار سفر در هر روز از طریق این وسیله نقلیه انجام می‌گرفت اما پس از افزایش بهای بلیط این تعداد به دو میلیون و ۳۰۰ هزار سفر در روز کاهش یافت. گزارشات حاکی است که پس از تکمیل فاز سه مترو، ظرفیت سفر از طریق خطوط مترو به چهار میلیون نفر در روز خواهد رسید. با این حال، از آن‌جا که متروی دهلی دومین سیستم حمل‌ونقل گرانقیمت جهان بشمار می‌رود، بنابراین مردم وسایل نقلیه دیگر را به مترو ترجیح می‌دهند.

با این وجود، هیچ گونه پیش‌بینی دقیقی از این‌که در صورت رایگان شدن خدمات حمل‌ونقل عمومی برای زنان چند درصد از مسافران مترو را این جنس تشکیل ‌دهند، وجود ندارد. مطالعات نشان می‌دهد که اگر حمل‌ونقل عمومی برای زنان رایگان شود ممکن است زنان حدود ۳۰ درصد از مسافران مترو را تشکیل دهند که حتی اگر این میزان دوبرابر شود باز هم ظرفیت چهار میلیون سفر مترو در هر روز پر نمی‌شود. از طرفی، تعداد پنج هزار و ۵۰۰ اتوبوس در هر روز حدود چهار میلیون مسافر جابجا می‌کنند که اگر استفاده از این وسیله حمل‌ونقل برای زنان رایگان شود، دیگر ظرفیتی از اتوبوس‌ها برای حمل مسافران بیشتر باقی نمی‌ماند و مردم داخل اتوبوس‌ها با رنج فراوانی مواجه می‌شوند.

کد خبر 405022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.