تکانه‌های سخت شاخص‌های مهم اقتصادی در هفته اخیر

افزایش هشت میلیونی مخاطبان حمل و نقل عمومی کشور، درخواست ۴۱۹ هزار خانوار برای دریافت کمک حمایت معیشتی، نوسانات قیمت نفت، طلا و ارز در بازار های کشور،برقراری پرواز اصفهان-مسقط-اصفهان برای اولین‌بار در فرودگاه اصفهان و افزایش سرانه مصرف آبزیان، عناوین مهم ترین اخبار اقتصادی در هفته گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قیمت شاخص های مهم اقتصادی کشور و جهان همچون نفت، دلار، سکه و طلای ۱۸ عیار هفته گذشته متاثر از اقدام ناجوانمردانه آمریکا که شهادت یکی از فرماندهان عالی رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رقم زد، دچار نوسانات و تکانه های شدبدی شد. به طوری که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به بیش از ۵۱۰ هزارتومان، نرخ هر سکه تمام طرح جدید (امامی) به بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزارتومان و قیمت دلار در بازار های آزاد به بیش از ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان رسید؛ همچنین قیمت هر بشکه نفت خام در بازار معاملات انرژی بین المللی نیز به بیش از ۷۱ دلار رسید.

بازار سرمایه و شاخص کل بورس تهران نیز یکی از کاهشی ترین هفته های خود در سال ۹۸ را پشت سر گذاشت و شاخص کل بورس با تجربه اصلاح ۱۶ هزار واحدی در ابتدای هفته اخیر روند کاهش ارزش سرمایه های موجود در این بازار را با کاهش های پنج، ۶ هزار و ۹۰۰ و یک هزار و ۵۱۸ واحدی در طول هفته ادامه داد.

روند افزایشی ارزش دلار، نفت، طلا و سکه در بازار های داخلی و خارجی تا پیش از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع از پیش تعیین شده ایالات متحده در خاک عراق، ادامه داشت اما پس از آن شاخص های اقتصادی کاهشی شدند و دلار در آخرین روز هفته با قیمتی کمتر از ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد، قیمت هر بشکه نفت خام برنت در بازار های بین المللی به کمتر از ۶۵ دلار رسید و همچنین قیمت طلای ۱۸ عیار نیز کاهش چشمگیری را تجربه کرد به این صورت هر گرم از این فلز گران بها ۴۷۹ هزار تومان در بازار معامله شد.

دیگر اخبار مهم اقتصادی هفته گذشته را در زیر بخوانید:

**مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از رشد هشت درصدی ناوگان عمومی جاده‌ای در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: تعداد جابجایی مسافر در این مدت از ۹۲ میلیون نفر به ۱۰۰ میلیون نفر افزایش یافته است.

داریوش باقرجوان با اشاره به تاثیر متعادل سازی قیمت سوخت بر سفرهای ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای اظهار کرد: این اقدام از سوی دولت با توجه به زیرساخت‌های مناسب موجب ارتقا بهره‌وری و وجاهت حمل‌ونقل عمومی مسافر در بخش جاده‌ای شده است به طوری‌که پس از تغییر نرخ بنزین، بررسی‌ها حاکی از رشد هشت درصدی ظرفیت و فعالیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

وی افزود: به رغم اینکه در ۹ ماهه سال قبل ۹۲ میلیون نفر از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای جابجا شدند، امسال این تعداد به ۱۰۰ میلیون نفر رسیده که عمده تغییرات بعد از تغییر قیمت بنزین رخ داده است.

**معاون مسکن وزیر راه گفت: وزارت ارشاد تاکنون درخواست و تقاضایی را برای تولید مسکن جامعه هدف خود ارائه نکرده است. اما در عین حال، وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده که این وزارتخانه آمادگی دارد تا با همکاری وزارت ارشاد این‌کار را برای هنرمندان و خبرنگاران انجام دهد.

محمود محمودزاده ضمن اعلام تخصیص ۱۰ هزار هکتار زمین به طرح اقدام ملی مسکن در مرحله اول ثبت‌نام‌، از توافق اولیه وزارتخانه راه و شهرسازی با وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صمت برای تولید مسکن خبر داد.

وی در خصوص طرح اقدام ملی مسکن، اظهار کرد: با توجه به اینکه ثبت‌نام‌های مرحله اول تا ۳۰ آذر و اول دی‌ماه ادامه یافت، در فرصت ۴۵ روزه تلاش خواهیم کرد تا پالایش‌ها انجام و مرحله دوم ثبت‌نام‌های طرح اقدام ملی مسکن آغاز شود.

**معاون حمل ونقل اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان اصفهان با بیان اینکه سوخت وانت بارها بر اساس پیمایش اختصاص می‌یابد، گفت: براساس قوانین و مقررات موجود در بخش حمل ونقل هرگونه فعالیت در زمینه حمل ونقل جاده ای برون شهری کالا منوط به استفاده از اسناد حمل (بارنامه) است.

علیرضا جعفری با اشاره به تصمیم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای ساماندهی و ایجاد انتظام در نحوه بهره برداری و تردد وانت بارها در جاده‌های برون شهری و ارتقای سطح ایمنی در جاده‌های کشور، اظهار کرد: در این راستا دستورالعمل‌های مربوط به ساماندهی ناوگان وانت بار فعال در حمل و نقل برون شهری تدوین و شرایط برای اخذ کارت هوشمند راننده و ناوگان تسهیل شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تخصیص سهمیه سوخت به وانت بارها بر اساس پیمایش ثبت شده در اسناد حمل(بارنامه) صورت می گیرد، لذا همه رانندگان و مالکان وانت بار برای فعالیت در جاده‌های برون شهری باید جهت دریافت بارنامه نسبت به اخذ کارت هوشمند راننده و ناوگان اقدام کنند.

**دبیر کل انجمن اقتصاددانان ایران گفت: اوراق منفعت جزو ابزارهای بسیار مناسب برای تامین مالی شهری است که امکانات خوبی را برای شهرداری ها فراهم می آورد.

**وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از آنچه که تکلیف شده است، ذخایر کالاهای اساسی داریم و مشکلی در تامین مرغ و گوشت و شکر مورد نیاز بازار نداریم.

**افزایش تنش بین آمریکا و ایران می‌تواند قیمت نفت را به ۷۵ دلار برای هر بشکه برساند، اما با توجه به ظرفیت مازاد عرضه اوپک و دیگر تولیدکنندگان و همچنین ضعف تقاضای جهانی، بعید است این رشد قیمت استمرار داشته باشد.

قیمت نفت در روز جمعه (۱۳ دی‌ماه) در واکنش به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در حمله آمریکا، بیش از چهار درصد افزایش یافت.

جیوانی استانوو، تحلیلگر بانک‌یوبی‌اس سوئیس گفت: هر اختلال عمده در عرضه می‌تواند قیمت نفت را به ۷۵ دلار یا بیشتر برساند، اما ظرفیت مازاد عرضه نفت در کنار ذخایر راهبردی کشورهای اوئی‌سی‌دی (سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی) حاشیه امن کلیدی برای عرضه نفت ایجاد می‌کند.

**واحد ۳۲۰ مگاواتی نیروگاه حرارتی اصفهان پس از اصلاح و بازسازی توربین، به شبکه سراسری برق کشور متصل شد.

امیر نریمانی اظهار کرد: اصلاح و بازسازی قسمت‌های ثابت و تعویض روتور توربین HIP واحد مولد برق ۳۲۰ مگاواتی بخاری نیروگاه اصفهان توسط کارکنان متخصص این شرکت با موفقیت انجام و مجدد وارد مدار تولید شد.

وی گفت: در حال حاضر و در ساعات اوج مصرف، میزان برق مورد نیاز کلانشهر اصفهان حدود  ۹۰۰ مگاوات است که این واحد ۳۲۰ مگاواتی، قادر به تامین بیش از یک سوم این میزان مصرف است.

**معاون هوانوردی و امور بین الملل هواپیمایی کشوری گفت: آسمان ایران جزو امن ترین مناطق پروازی است و هیچ تغییری در پروازهای آسمان ایران رخ نداده و همچون گذشته در حال انجام است.

مرتضی دهقان با تاکید بر این که آسمان ایران امن است، اظهار کرد: هیچ تغییری در پروازهای آسمان ایران رخ نداده است و پروازها همچون گذشته در حال انجام است.

دهقان افزود: ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین امنیت را برای پروازهای عبوری دارد و مانند گذشته پرواز کشورهای دیگر را از فراز آسمان خودمی پذیرد. تاکنون هیچ کشوری برای پرواز از آسمان ایران محدودیت ایجاد نکرده است.

**درخواست ۴۱۹ هزار خانوار برای دریافت کمک حمایت معیشتی واجد شرایط تشخیص داده و در روز ۱۰ دی ماه، معادل دو ماه به حسابشان واریز شد.

در اطلاعیه شماره ۱۳ ستاد شناسایی مشمولان کمک حمایت معیشتی اعلام شد که تصمیم گیری در مورد سایر متقاضیان نیازمند بررسی بیشتر است. از این رو طی روزهای آینده و از طریق پیامک یا سایر روش‌ها دراین خصوص اطلاع رسانی خواهد شد.

**معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه‌های آبخیزداری استان در ۱۰ ماهه گذشته، گفت: ۲۶ طرح آبخیزداری استان تا پایان سال مالی به نتیجه می رسد.

ابوطالب امینی در گفت و گو با ایمنا با بیان اینکه ۲۸ پروژه آبخیزداری و ۵۰ پروژه مرتع، جنگل و کاداستر در سال ۹۸ تعریف شد، اظهار کرد: طرح‌هایی که در جنوب و غرب استان اصفهان از جمله شهرستان‌های سمیرم و فریدونشهر در دست اجرا بود به دلیل بارش برف تعطیل شده اند اما پروژه‌های دیگر هم اکنون فعال هستند و در مجموع ۷۰ تا ۷۵ درصد پیشرفت داشته است.

**وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تسریع فعالیت‌های بندری فراتر از حدود اولیه در حوزه زیرساخت‌ها، چابهار را سرفصل تعاملات شهر و بندر دانست.

**حجم ذخایر طلا و ارز کره جنوبی به بالاترین سطح تاریخ این کشور رسید.

تا پایان سال ۲۰۱۹ حجم ذخایر ارزی کره جنوبی به ۴۰۸.۸۲ میلیارد دلار رسید که در طول تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده است. بانک مرکزی کره جنوبی در گزارش خود اعلام کرده است که افزایش ۱.۳۶ میلیارد دلاری ذخایر ارزی کره جنوبی در ماه دسامبر در مقایسه با ماه قبل بیش از همه تحت تاثیر تغییر در نرخ برابری ارزهای مختلف رقم خورده است.

طبق اعلام بانک مرکزی کره جنوبی، دلار کماکان بیشترین سهم را از سبد ذخایر ارزی این کشور دارد و پس از آن نیز یورو، ین ژاپن و پوند انگلیس بیشترین سهم را از ترکیب ذخایر ارزی بانک مرکزی کره جنوبی  داشته‌اند. هم چنین کره جنوبی تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۲۰.۱۸ میلیارد دلار ذخایر طلا داشته است که این رقم در مقایسه با ماه قبل ۱۷۰ میلیون دلار افزایش داشته است. کره جنوبی هم‌چنین ۷.۳۱ میلیارد دلار ذخیره ارزی به شکل حق برداشت مخصوص از صندوق بین المللی پول دارد.

**مدیرکل سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: تاکنون تنها موفق به پرداخت ۵۰ درصد طلب زعفران کاران شده‌ایم.

ایرج ناصری مقدم، اظهار کرد: با وجود تلاشی که داشتیم، فقط توانسته‌ایم ۵۰ درصد طلب زعفران کاران را پرداخت کنیم که امید است بتوانیم به‌زودی مابقی طلب آنان را نیز پرداخت کنیم.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی افزود: امسال بر اساس طرح خرید زعفران از کشاورزان، مقدار ۳۱ تن زعفران توسط ۱۷ مرکز خرید تحویل به این مراکز شود که کاری بزرگ برای اولین سال اجرای طرح بود.

**معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه کلید یکی از بزرگترین سرمایه گذاری های ایمیدرو زده شده است، از تشکیل کمیته اجرایی انتقال آب دریای عمان به شرق کشور خبر داد.

**قیمت مدل های مختلف خودرو شرکت های خودروسازی داخلی که هفته گذشته روند نزولی در پیش گرفته بود، این هفته افزایشی شده و در این میان پراید ۱۱۱ از مرز ۵۶ میلیون تومان گذشته است.

**بانک مرکزی اعلام کرد: از روز سه‌شنبه(۱۷ دی‌ماه) این امکان فراهم می‌شود تا مشتریان بانکی‌ در زمان انجام پرداخت‌ها و خریدهای اینترنتی، درخواست خود را برای دریافت پیامکی رمز پویا به بانک صادرکننده کارت ارسال کنند.

بانک مرکزی روز یکشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای گزارش داد: این طرح به صورت مرحله‌ای اجرا شده و در هر مرحله تعدادی از بانک‌ها و موسسات اعتباری تا پایان دی‌ماه جاری به طرح اضافه می‌شوند.

این طرح با اضافه شدن دکمه "درخواست رمز پویا" به درگاه‌های پرداخت اینترنتی و برنامک‌های پرداخت، این امکان فراهم می‌شود که مشتریان، رمز دوم پویای خود را از طریق پیامک دریافت کنند.

با توجه به اینکه دریافت رمز پویا از طریق پیامک منوط به ارائه تائیدیه شماره تلفن همراه به بانک مربوطه است، باید مشتریان برای اطلاع از نحوه ارائه این تائیدیه، ضمن ارتباط با مراکز تماس بانک خود و یا با مراجعه به شعب یا وب‌سایت بانک خود، اطلاعات لازم را در این خصوص بدست آورند.

**رئیس کل بانک مرکزی گفت: بازار ارز همچنان با آرامش به تخیله شوک های سیاسی خود ادامه می دهد و مردم نیز دریافته اند که نباید اجازه سودجویی به فرصت طلبان در این بازار بدهند و دارایی خود را در معرض ریسک آن قرار دهند.

**به دنبال هشدار سیلاب در استان‌های جنوبی کشور برای روزهای جمعه و شنبه پیش رو، ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب در شرکت مدیریت منابع آب ایران تشکیل جلسه داد.

بر اساس اخطاریه سازمان هواشناسی کشور و پایش مدل های پیش بینی جهانی و اعلام دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، فعالیت توده‌های بارشی از صبح روز جمعه مورخ ۲۰ دی‌ماه تا شنبه ۲۱ دی ماه در سطح استان‌های هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان (بعنوان استان های اولویت اول با احتمال بارندگی بیشتر) و مناطقی از استان‌های بوشهر و فارس (به عنوان اولویت دوم با احتمال بارش کمتر) اعلام شده است.

بر اساس این هشدار، استان‌های ذکر شده با مخاطره آب‌گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سیلاب، لغزندگی جاده‌های کوهستانی و گردنه‌های برف‌گیر همراه خواهند شد.

با اعلام این هشدار، جلسه تخصصی ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب مرحله قبل از وقوع سیلاب با حضور مدیران دفاتر تخصصی بخش های مختلف آب، آبفا، توانیر و همچنین نیروگاه های برق حرارتی عضو ستاد و به منظور بررسی، ‌تحلیل و ارزیابی مخازن سدها و نیروگاه‌های برقابی،‌ وضعیت رودخانه ها و مسیل ها،‌ تاسیسات آبفا، نیروگاه‌های حرارتی و توانیر جهت اتخاذ تصمیمات مقتضی و ابلاغ به استان‌های مربوطه برای انجام اقدامات پیشگیرانه و مدیریت همه جانبه سیلاب تشکیل شد.

**معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، از پیش بینی تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات شیلاتی، ۸۰۰ هزار تن آبزی پروری و ۷۰۰ هزار تن صید ماهیان به عنوان مهم‌ترین سیاست‌های سازمان شیلات تا سال ۱۴۰۰ خبر داد.

نبی اله خون میرزایی در حاشیه بازدید از مجتمع پرورش ماهی در دریای گرزه- لنگه (شرکت طرح توسعه نیکسا) با اشاره به افزایش ۴۰ برابری تولیدات شیلات کشور در طول ۴۰ سال گذشته، اظهار کرد: در سال ۵۷ از مجموع ۳۲ هزار تن تولیدات شیلاتی بیش از ۲۹ هزار تن صید و سه هزار تن آبزی پروری بوده که این میزان در حال حاضر از یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن تولید، حدود ۵۰۰ هزار تن تولیدات آبزی پروری است.

‎وی با بیان این که باید آبزی پروری در شیلات بیشتر از میزان صید باشد، بر استفاده بیش از پیش ظرفیت های آبزی پروری به ویژه ظرفیت های پرورش ماهی در قفس در استان هرمزگان تاکید کرد.

**معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار با ضمانت اجرایی قوی تصویب شده است و همه دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای آن هستند. اگر دستگاهی از اجرای این قانون خودداری می‌کند، تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرد.

**دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران با اشاره به تحولات شرکت سونی در حوزه های مختلف، از ورود این ابرقدرت تکنولوژی جهانی به بازار خودرو خبر داد.

**وزیر امور اقتصادی و دارائی گفت: در ۹ ماهه امسال صادرات و واردات کمترین تفاوت را نسبت به سال گذشته داشته و صادرات غیرنفتی نیز از نظر وزنی ۲۰ درصد رشد نشان می‌دهد که بیانگر جدیت بخش خصوصی است.

**سرمایه شرکت فولاد مبارکه اصفهان با موافقت مجمع عمومی فوق العاده این شرکت به ۲۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

مجمع عمومی فوق العاده شرکت فولاد مبارکه اصفهان پیش از ظهر - چهارشنبه ۱۸ دی ماه- برای تصمیم گیری در مورد افزایش سرمایه از محل سود انباشت این شرکت برگزار شد و پیشنهاد هیئت مدیره این شرکت مبنی بر افزایش سرمایه از ۱۳ هزار میلیارد به ۲۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در سال مالی جاری، با اکثریت آراء تصویب شد. در این مجمع با توجه به صدور مجوز توسط سازمان بورس، افزایش سرمایه ۶۱ درصدی از محل سود انباشته مورد موافقت سهامداران قرار گرفت تا "فولاد" به دومین شرکت بزرگ بورس ایران از لحاظ سرمایه اسمی بعد از بانک تجارت تبدیل شود.

این جلسه با حضور ۶۳ درصدی اعضا و سهامداران شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

**مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی آسانسور، پله برقی و صنایع و تجهیزات وابسته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان و با حضور مسئولان شهری و استانی برگزار شد.

منصور شیشه فروش بعد ازظهر سه شنبه_۱۷ دی‌ماه_ در آئین افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی آسانسور، پله برقی و صنایع و تجهیزات وابسته، با بیان اینکه کشور ما در کمربند خطرناک زلزله قرار گرفته و از این رو باید شبکه آسانسور کشور تاب آوری خود در برابر حوادث را افزایش دهد، اظهار کرد: خوشبختانه نظارت ویژه ای بر غرفه داران و خدمات رسانان این حوزه از سوی اتحادیه وسندیکای آسانسور کشور در نظر گرفته شده و پیشگیری در این حوزه یکی از مفاهیمی است که میزان حوادث را به شدت کاهش می دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: بی شک خدمات این صنعت باید بر اساس قواعد استاندارد های جهانی ارائه شود و شرکت های فعال این حوزه وظیفه دارند خدمات ویژه ای برای کاهش حوادث صنعت ساختمان در بخش آسانسور در نظر بگیرند.

**مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی گفت: پیش بینی می‌شود با تکمیل و بهره برداری از شهرک شیلاتی ۳۴۰۰ هکتاری رودشور در استان بوشهر، سالانه بیش از ۱۶ هزار تن میگوی صادراتی تولید و بیش از ۵۰ میلیون دلار ارزآوری عاید کشور شود.

علی اشرف در بازدید از شهرک شیلاتی ۳۴۰۰ هکتاری رودشور و شهرک گلخانه ای کاکی در استان بوشهر با تبیین اثرات بهره برداری از شهرک رودشور، اظهار کرد: احداث این شهرک مصداق واقعی اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی بوده و می تواند در رشد اقتصادی استان و کشور، ایجاد اشتغال فراگیر، ارزآوری و تامین امنیت برای منطقه بسیار موثر باشد.

**معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اقتصاد تعاونی راهگشای مناسبی برای مبارزه با تحریم‌ها و تحقق آن در گرو ‌همراهی همه نهادهای دولتی و غیردولتی است.

**تعداد دام سبک کشور در پاییز امسال براساس جدیدترین آمارگیری با افزایش ١,٧ درصدی نسبت به پاییز سال گذشته، به بیش از ٥٦ میلیون رأس رسید.

٥,٩ میلیون رأس بره و ٢.٢ میلیون رأس بزغاله در فصل پاییز سال‌جاری در بهره‌برداری‌های پرورش‌دهنده دام سبک کشور متولد شده که تعداد این زایش‌ها در فصل تابستان برای بره ١.٤ میلیون رأس و برای بزغاله ٦٣٧ هزار رأس بوده است.

**مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان از افزایش پروازهای خارجی فرودگاه اصفهان با برقراری پرواز اصفهان به مسقط خبر داد.

حسن امجدی از برقراری پرواز در مسیر اصفهان-مسقط-اصفهان خبر داد و اظهار کرد: این پرواز به منظور توسعه گردشگری به ویژه در حوزه سلامت و برای رفاه حال مسافران توسط شرکت هواپیمایی تابان از شنبه ۱۴ دی ماه برقرار و به صورت برنامه ای روزهای شنبه هر هفته انجام می شود.

**مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران در رابطه با مصرف سرانه آبزیان در کشور گفت: مصرف سرانه کشور ۱۲.۱ است و رشد مصرف سرانه در سال های اخیر چشمگیر بوده است.

عیسی گلشاهی در رابطه با میزان صادرات شیلات در سال ۹۷، گفت: بر اساس آخرین آمار سال ۹۷، ۱۴۳ هزار تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش بیش از ۵۲۸ میلیون دلار را به کشورهای مختلف صادر کردیم و در مقابل این صادرات اختصاصی شیلات، ۷۰ میلیون دلار اقلام موردنیاز شیلاتی واردشده و تراز تجاری مثبت بوده است.

وی  در رابطه با مصرف سرانه آبزیان در کشور گفت: مصرف سرانه ما ۱۲.۱ است و رشد مصرف سرانه در سال های اخیر  چشمگیر بوده است.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران افزود: مطابق برنامه‌ای که در شیلات در نظر گرفته‌شده می‌خواهیم ۳۰ درصد از پروتئین سالانه مردم را از آبزیان تأمین کنیم و هدف دوم ما رسیدن به میانگین جهانی بوده که این میزان ۲۰ کیلوگرم در سال است.

**وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تراز تجاری ۹ ماهه سال ۹۸ مثبت بوده است و طی این مدت حجم واقعی صادرات انجام شده نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

**بانک مرکزی در اعلامه ای عنوان کرد هزینه دریافت پیامک رمز دوم پویا بر عهده بانک‌ها و موسسات اعتباری است.

کد خبر 405013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.