هرس؛ تصویری از جنگ تحمیلی

رمان "هرس" اثر نسیم مرعشی است که تصویری از جنگ تحمیلی هشت ساله ایران است. این کتاب در لیست پرفروش ترین رمان های ایرانی در سال ۹۸ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از تفاوت های رمان های ایرانی با انواع خارجی آن، این است که علاوه بر این که مبتنی بر زبان و ادب اصیل فارسی و فرهنگ بومی هستند، مانع فراموش شدن برخی رخدادهای تاریخی و حماسه ساز کشور می شوند. یکی از آن‌ها جنگ است، جنگی که بسیار آسیب زا بود و مردم تا سال ها پس از آن درگیر پیامدهای ناخوشایند آن بودند.

 یکی از این رمان‌های ایرانی "هرس" است که فضای جنگ تحمیلی و حتی لهجه مردم خونگرم خوزستان را به خوبی واگو می کند. این دومین رمانی است که نسیم مرعشی که خود متولد خوزستان است، منتشر کرده است.

مرعشی کار خود را با نوشتن داستان هایی کوتاه در هفته نامه همشهری شروع کرد و پس از آن با نوشتن کتاب "پاییز فصل آخر سال است" کار جدی خود را در خصوص داستان نویسی آغاز کرد؛ کتاب نخست او برنده جایزه جلال آل احمد و کتاب دوم جزء پرفروش ترین کتاب های سال ۹۸ شده است. مرعشی بی تکلف می نویسد و تصویر پردازی‌های زیبایی از مکان ها در داستان های خود ارائه می دهد.

وی در خصوص داستان این رمان گفته است: «همیشه دوست داشتم در مورد کسانی بنویسم که کسی در مورد آن ها نشنیده است. در مورد مردمی صحبت کنم که هشت سال با احتمال مرگ، از دست دادن عزیزان خود و ویرانی دست و پنجه نرم کرده اند.»

مرعشی افزوده است: «سعی می کنم با نوشتن درد ها، خودم را تسکین دهم. رمان "هرس" واکنشم به جنگ است. جنگ چیز بدی است و موضوع رمان "هرس" را درباره جنگ و اینکه نسل به نسل باعث نابودی آدم ها می شود، قرار داده ام.»

شخصیت های اصلی این رمان زن و شوهری با نامهای نوال و رسول هستند که با شروع جنگ تحمیلی فرزند خود را از دست می دهند. این زن و شوهر زندگی بسیار خوبی دارند اما شروع جنگ و مرگ پسرشان زندگی آن ها را بسیار تحت تاثیر قرار می دهد.

در شرح داستان این رمان آورده اند: هرس روایتگر زندگی رسول است مردی که پس از پایان جنگ به دنبال همسر خود نوال می گردد و او را در محلی عجیب می یابد.

به صورت کلی این رمان با شرح اتفاقاتی که برای این خانواده رخ داده است بسیاری از مسائلی که جنگ و آسیب های آن برای مردم جنگ‌زده دارد و تلاش برای بازسازی زندگی پس از پایان جنگ را به تصویر می کشد.

رمان این گونه شروع می شود: شش سال پیش از این اگر کسی در عصر های بهار، حوالی ساعت چهار و نیم، آخر کوت عبدالله کنار جاده اهواز_ آبادان می ایستاد رسول را می دید که بلند و کشیده و کت و شلوار براق آبی نفتی به تن، کیف چرمی انگلیسی با آرم شرکت نفتش را بسته بود پشت موتور و در آن گرما می راند تا آبادان. وقتی می رسید شانه ای از جیبش بیرون می آورد، موی مشکی اش را از چپ به راست شانه می زد، کت و شلوارش را می تکاند و سرش را خم می کرد تا از چهار چوب در رد شود اما حالا رسول با شانه های خمیده و...

این رمان در۱۸ فصل کوتاه و  ۱۸۵ صفحه توسط انتشارات چشمه به چاپ رسیده است و با قیمت ۲۸۰۰۰تومان در کتاب فروشی ها عرضه می‌شود.

کد خبر 405001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.