تدوین سند آینده‌نگاری اصفهان/تبدیل کارت منزلت به کارت شهروندی

شهردار اصفهان اعلام کرد: مطالعات و پژوهش در حوزه شهری آغاز شده و مدیران و کارشناسان در حال تدوین سند آینده‌نگاری اصفهان هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت‌الله نوروزی صبح امروز _پنجشنبه  ۱۹ دی‌ماه ۹۸_ در برنامه رادیویی"شهر پرسشگر، شهردار پاسخگو" با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و شهادت سردار سلیمانی و همرزمان ایشان به ملت ایران، اظهار کرد: به یاد "شهید سپهبد قاسم سلیمانی" و دیگر شهدا مراسم باشکوهی در نقاط مختلف شهر و مناطق ۱۰، هفت، پنج و سه شهرداری اصفهان برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده اجتماع باشکوهی در میدان امام اصفهان برگزار شد، افزود: بلافاصله پس از وقوع این حادثه تلخ، پرچم‌های جمهوری اسلامی و پرچم‌های عزا به پاس احترام این شهیدان در اصفهان نیمه افراشته شد.

شهردار اصفهان ادامه داد: از صبح روز جمعه که توسط مقام معظم رهبری سه روز عزای عمومی اعلام شد، ابر پرچم‌های شهر به نشانه عزای شهادت سپهبد قاسم سلیمانی سیاه‌پوش شد و به حالت نیمه افراشته به اهتزاز درآمد.

وی با بیان اینکه بنرهای تسلیت و گرامیداشت شهادت سردار دلها توسط اداره کل ارتباطات شهرداری اصفهان با همکاری مناطق ۱۵ گانه شهر در بیش از ۵۰۰ نقطه شهر نصب شد، تصریح کرد: اصفهان همچون همیشه توانست بسیار خوب از این شهیدان قدردانی و برنامه‌های خوبی را به پاسداشت خون شهدا اجرا کند.

نوروزی جان باختن شماری از هموطنان در مراسم تشییع پیکر پاک و مطهر شهید سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان را تسلیت گفت و افزود: این اتفاق بسیار جانکاه و سخت بود، همچنین جان باختن تعداد دیگری از هموطنان در سانحه هوایی هواپیمای بوئینگ ۷۳۷  اوکراین که روز گذشته اتفاق افتاد و تعدادی شهروندان اصفهانی نیز در این پرواز جان خود را از دست دادند، بسیار غم‌انگیز بود.

وی ادامه داد: متأسفانه تعدادی از برجسته ترین افراد از دانشگاه‌های معتبر کشور و نخبگان علمی در سانحه هوایی بوئینگ ۷۳۷  اوکراین جان خود را از دست دادند که به ملت ایران و خانواده آنها تسلیت می گوییم.

تصویر شفافی از آینده شهر

شهردار اصفهان اظهارکرد: با توجه به اهمیت آینده شهر اصفهان برای مدیریت شهری، مطالعات و پژوهش در حوزه شهری آغاز شده و مدیران و کارشناسان شهری در حال تدوین سند آینده‌نگاری اصفهان هستند.

وی با اشاره به برگزاری دومین نشست تخصصی آینده پژوهی در حوزه علم و فناوری شهر اصفهان با عنوان"داستان‌های باورپذیر از فناوری و آینده شهر"، گفت: این نشست امروز با حضور  مدیران و کارشناسان در کتابخانه مرکزی برگزار می شود تا با همفکری همه، تصویر شفافی از آینده شهر برای مدیران شهری و مردم ترسیم شود.

نوروزی با بیان اینکه شهر اصفهان در ماه‌های اخیر گرفتار آلاینده های جوی بوده است، تصریح کرد: وضعیت جوی شهر تحت تاثیر آلاینده ‌ها قرار گرفته بود که با اطلاع رسانی گسترده از مردم درخواست شد برای کاهش آلاینده‌ها تا حد امکان از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده کنند.

افزایش ۱۵ درصدی مسافران اتوبوس‌های شهر

وی خاطرنشان کرد: تعامل بین مردم و مدیریت شهری باعث شد روزانه بیش از  ۶۰۰ هزار نفر از شهروندان اصفهانی با اتوبوس در شهر جا بجا شوند و شاهد افزایش ۱۵ درصدی مسافران اتوبوس‌های شهر باشیم؛ این آمارها نشان از وجود گفتمان واحد بین مدیران شهری و شهروندان در راستای کاهش مشکلات و آلاینده ها داشت و البته نتیجه‌بخش نیز بود.

شهردار اصفهان با اشاره به برگزاری یکصد و پنجمین نشست مجمع شهرداران کلانشهرها، گفت: در این نشست که روز گذشته در شهر یزد برگزار شد، شهرداران کلانشهرهای کشور حضور داشتند و مذاکراتی در خصوص بودجه و مسائل مرتبط با شهرداری‌ها مطرح و بحث و تبادل نظر شد.

برگزاری بیست و هشتمین نشست معاونان فنی و عمرانی کلانشهرهای کشور

وی گفت: هفته آینده در روزهای ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه بیست و هشتمین نشست معاونان فنی و عمرانی کلانشهرهای کشور به میزبانی شهرداری اصفهان برگزار می‌شود و متخصصان و مدیران مربوطه در این حوزه تجربیات و دستاوردهای خود را مطرح خواهند کرد.

نوروزی اظهار کرد: در شرایط کنونی که فضای شهر، عمرانی و ابرپروژه‌های خوبی در شرق، شمال، غرب و جنوب اصفهان و در مناطق مختلف نیز پروژه های بزرگ و کوچک در حال اجرا است، برگزاری نشست معاونان فنی و عمرانی کلانشهرهای کشور در اصفهان و توجه به نظرات معاونان عمرانی کلانشهرها می‌تواند برای اصفهان مفید فایده باشد، البته تجربیات مدیریت اصفهان نیز می‌تواند برای سایر کلانشهرها مفید باشد.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان در روزهای ۲۲ تا ۲۷ دی‌ماه میزبان بیش از ۱۰۰ عکاس از استان‌های مختلف کشور است، افزود: حضور عکاسان برجسته به مناسبت برگزاری چهاردهمین جشنواره عکس خبری مطبوعاتی با عنوان "دوربین. نت" خواهد بود که برای نخستین‌بار با حمایت شهرداری اصفهان برگزار می‌شود و امیدواریم این اقدام فرصت خوبی برای پیشرفت در این حوزه هنری باشد.

شهردار اصفهان در خصوص روند بازدید کارشناسان شهرسازی مناطق از ساخت و سازها برای صدور پروانه ساختمانی، گفت: کارشناسان موظف به بازدید از ساختمان‌های در حال احداث و متقاضی پروانه ساختمانی هستند و انجام این فرایند نباید در گرو گزارش شهروندان به شهرداری باشد.

وی با تاکید بر لزوم اجرای یکسان ضوابط شهرسازی افزود: ضوابط شهرسازی برای همه یکسان است، اما گاهی شرایط برخی املاک متفاوت بوده و چنانچه شهروندان در این باره سؤالی داشته باشند می‌توانند به شهرداری منطقه محل سکونت خود مراجعه کنند.

بازگشایی گلوگاه‎های منطقه یک

شهردار اصفهان با اشاره به بافت بسیار متراکم منطقه یک، اظهار کرد: تعدادی از مراکز بیمارستانی در منطقه یک واقع شده و مرکز رفت و آمد بسیاری از شهروندان است. تعریض معابر در منطقه یک کاری بسیار دشوار و البته مورد نیاز است و گلوگاه‎های آن باید بازگشایی شود.

نوروزی با اشاره به احداث چهار ایستگاه خط دو قطار شهری اصفهان در محدوده منطقه یک، گفت: با راه اندازی خط دو مترو شاید تعریض برخی از خیابان‌ها در این منطقه نیاز نباشد زیرا اجرای این پروژه مهم کمک زیادی به کاهش مشکلات ترافیکی خواهد کرد.

وی با اشاره به ترافیک محدوده بیمارستان کاشانی و پل صاحب‌روضات، گفت: برای احداث پارکینگ بیمارستان‌ها مذاکراتی با مدیران و مسئولان این مراکز درمانی انجام شده است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه یک پارکینگ در خیابان طالقانی اصفهان در حال احداث است، اظهار کرد: قطعا رفع مشکلات ترافیکی محدوده بیمارستان‌ها نیاز به تعامل دو طرفه دارد و مسئولان بیمارستان‌ها باید برای پارک خودرو کارکنان خود چاره‌اندیشی کنند تا در سایه تعامل مشکلات رفع شود تا با فراهم ساختن امکانات از استرس شهروندان کاسته شود.

تسهیلات ویژه برای شهروندان نمونه

نوروزی با بیان اینکه در آینده نزدیک کارت منزلت به کارت شهروندی تبدیل می‌شود، تصریح کرد: کارت منزلت شهروندی برای پنج گروه بازنشستگان، سالمندان (افراد بالای ۶۰ سال)، جانبازان، معلولان و زنان سرپرست خانوار برای ارائه خدمات متنوع به آنان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در حال حاضر میزان معافیت و پرداخت هزینه‌های شهروندان دارای کارت های منزلت بر اساس مصوبه شورای شهر است، اما سیاست شهرداری این است که برای فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت مردم ضوابطی تدوین شود تا کسانی که در بهتر نگه داشتن شهر همت دارند، از امتیازات ویژه‌ای برخوردار شوند.

افزایش تعداد پل‎های مکانیزه در سطح شهر

وی با اشاره به درخواست تعدادی از شهروندان مبنی بر قرار گرفتن پل‌های عابر پیاده معمولی در مجاورت پل‌های مکانیزه، گفت: با توجه به مطالبه شهروندان، شهرداری سعی در افزایش تعداد پل‎های مکانیزه در سطح شهر دارد زیرا هدف شهرداری ارائه خدمات و تسهیلات بیشتر برای شهروندان و عبور آسان آنها از مسیرهای سخت است، البته قرارگرفتن پل‌های معمولی در کنار پل‌های مکانیزه زمانی اماکن‌پذیر است که تعداد استفاده کنندگان از پله‌های معمولی قابل توجه باشد.

نوروزی با اشاره به زمین‌های بایر رها شده در سطح شهر به ماده110 قانون شهرداری ها پرداخت و گفت: بر اساس این ماده قانونی، نسبت به زمین یا بناهای مخروبه و غیر مناسب با وضع محله و یا نیمه تمام واقع در محدوده شهر که در خیابان یا کوچه و یا میدان قرار گرفته و محل تجمع جانوران موذی، منافی با پاکی و پاکیزگی و زیبائی شهر و یا موازین شهرسازی باشد، شهرداری با تصویب شورای شهر می‌تواند به مالک اخطار دهد تا نسبت به ایجاد نرده، دیوار یا مرمت آن اقدام کند.

شهردار اصفهان افزود: شهرداری نمی‌تواند شهروندی را مجبور به دریافت پروانه ساختمانی کند، اما اگر زمینی به دلیل شرایط به وجود آمده موجب مزاحمت و آزار و اذیت شهروندان شود و وجود زمین رها شده افراد محله را ناراحت کند، با اعلام گزارش مردم، شهرداری می‌تواند بر اساس ماده ۱۱۰ اقدامات لازم را انجام دهد.

درخواست اختصاص یک لاین از جایگاه‌های سوخت گاز برای تاکسی بانوان

وی در ارتباط با درخواست اختصاص یک لاین از جایگاه‌های سوخت گاز برای تاکسی بانوان، گفت: در شهر اصفهان ۹ هزار تاکسی فعال به شهروندان سرویس‌دهی می‌کند، اما با توجه به اینکه تعداد تاکسی‌های دو گانه سوز بانوان محدود است و به ۱۰۰ دستگاه نمی‌رسد، اختصاص یک لاین از جایگاه‌های سوخت گاز برای تاکسی بانوان توجیه پذیر نیست؛ البته باید تسهیلاتی ایجاد شود تا  موانع فعالیت بانوان برداشته شود.

کد خبر 404998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.