احداث برج‌های تصفیه آلودگی هوا در دهلی

طراحان شهری در نظر دارند به منظور مقابله با افزایش آلودگی هوا در دهلی، پایتخت و دومین کلانشهر هندوستان، برج‌هایی غول پیکر احداث کنند که هوا را تصفیه می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طبق گزارشات ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، کلانشهر دهلی یکی از بدترین آب‌وهوای دنیا را از لحاظ آلودگی دارد و کاهش کیفیت هوا از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر در این شهر بشمار می‌رود. تا کنون توسط معماران، طراحان و برنامه‌ریزان شهری در راستای ارائه راهکار برای مقابله با این مسئله خطرساز تلاش‌های زیادی شده است و تا حدودی از میزان آلودگی هوا کاسته شده است. با این حال کاهش کیفیت هوا در دهلی همچنان نگران‌ کننده است و به همین دلیل اخیرا گروهی از مقامات رسمی هند تصمیم گرفتند با همکاری معماران برجسته کشور برج‌های تصفیه هوا غول‌پیکر بنا کنند تا این قاتل خاموش را از پای درآورند.

طراحان در ساخت برج‌های دهلی از اصول آیرودینامیک (دانشی که به مطالعه هوای متحرک در اطراف اجسام می‌پردازد) بهره گرفته‌اند تا از طریق ظاهر منحنی شکل سازه و اختلاف فشار هوا، آلودگی‌های هوا را جذب و هوای پاک و خنک تولید ‌کند. در نتیجه این عملکرد، کیفیت هوا تا مقدار زیادی بهبود می‌یابد و مردم دهلی می‌توانند هوای پاک استنشاق کنند.

برج‌های تصفیه‌کننده هوا که مجهز به سیستم آبیاری قطره‌ای و پوشیده از گیاهان سبز است، قرار است در نقاط مختلف شهر احداث شود تا تمام ساکنان پایتخت هندوستان را از هوای پاک بهره‌مند سازد. هر برج از دو بخش تشکیل شده است؛ یک بخش سرعت نسبی ورود هوا را افزایش می‌دهد و بخش دیگر هوا را با سرعت زیاد و دمای کم به خارج از سازه می‌دمد که در نتیجه این فرآیند یک تفاوت فشار به‌وجود می‌آید تا در نهایت هوای گرم و آلوده را به سمت برج جذب و هوای بیرون را پاک کند.

معماران قصد دارند برج‌های تصفیه‌کننده هوا را با ارتفاع ۱۸ متر احداث کنند که می‌تواند در هر روز به میزان ۳۰ میلیون متر مکعب هوا را پاکسازی کند و ظرفیت تصفیه یک میلیون و ۱۱۵ هزار متر مکعب هوا را در هر ساعت دارد.

تصفیه‌ کننده‌ها با بلندای ۱۸ متر در تمام نقاط شهر دهلی بنا خواهد شد با این حال، مقامات شهری در نظر دارند شهر را در حلقه‌ای از برج‌های ۶۰ متری محصور کنند تا از ورود آلودگی‌های خارج از شهر به داخل آن جلوگیری کنند.

کد خبر 404993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ا. IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
    0 0
    خب میشه کارشناسای طراح را پیدا کرد و همچین چیزایی را برای اصفهان و تهران هم ساخت. هرچند پیشگیری از الودگی بهتر از درمانه