۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
الگوپذیری از حضرت زهرا(س)

یک کارشناس مذهبی گفت: انسان با هدف تعالی روح و برای پشتوانه شخصیتی همواره به الگو نیاز دارد؛ حضرت زهرا (س) یک انسان کامل و معصوم است و تمام زوایای زندگی ایشان می‌تواند الگو و سرمشق برای جوانان باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، درباره روز شهادت حضرت زهرا (س) در کتاب‌های تاریخی چند نظر وجود دارد. برخی از مورخان این زمان را 40 روز و افرادی این مدت را شش ماه بعد از روز وفات پیامبر (ص) ذکر کرده‌اند. همچنین در روایاتی که از ائمه (ع) به ما رسیده است، دو تاریخ ذکر شده که بسیاری از علمای شیعه تاریخ ۹۵ روز بعد از رحلت پیامبر (ص) را معتبرتر می‌دانند.

ایام فاطمیه روزهایی است که شیعیان به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) عزاداری می‌کنند. در ایران دو روز (۱۳ جمادی‌الاولی و ۳ جمادی‌الثانی)، روزهای احتمالی‌ شهادت حضرت زهرا (س) دانسته می‌شود. این دو روز و روزهای قبل و بعد از آن، به ایام فاطمیه اول و فاطمیه دوم مشهور است.

حضرت فاطمه (س) مدت کمی پس از رحلت پیامبر (ص) در جریان هجوم موافقان خلافت ابوبکر به خانه‌شان، آسیب دیدند و در بستر بیماری افتادند. ایشان پس از مدت کوتاهی در مدینه به شهادت رسیدند.

مطابق با آنچه به تفصیل در منابع شیعه نقل شده، دستگاه خلافت پس از بیعت گرفتن از مردم به روش‌های گوناگون، متوجه امام علی (ع) شدند تا به هر نحوی از آن حضرت بیعت بگیرند. آن‌ها به زور وارد خانه حضرت فاطمه (س) شده و ایشان را به شدت مضروب کردند که بر اثر ضربه وارده پس از چند روز از این واقعه، بانوی دو عالم به شهادت رسیدند. پیکر دختر پیامبر (ص) به سفارش خودشان شبانه و مخفیانه دفن شد.

حجت الاسلام روح الله دهقانیدر خصوص روز شهادت حضرت زهرا (س) با اشاره به اختلافاتی که بین تاریخ‌های ۱۳ جمادی الاول و سوم جمادی الثانی وجود دارد، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: حاج شیخ عباس قمی در کتاب منتهی الآمال روایت شهادت رسیدن حضرت زهرا (س) را ۹۵ روز بعد از رحلت پیامبر(ص) در نظر گرفته است و با اختلافات موجود بهتر است به هر دو روایت عمل کنیم و جلسه مصیبت حضرت زهرا (س) را برپا و مدح و ثنای اهل بیت گفته و عزاداری کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: همانگونه که قبر حضرت زهرا (س) پنهان است قبر حضرت علی (ع) نیز به علت وجود دشمن پنهان بوده و صد سال بعد امام صادق (ع) فرمودند مقبره جد ما در نجف است؛ محل قبر حضرت زهرا (س) نیز زمانی که امام زمان (عج) ظهور کنند مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه الگو پذیری و نیاز به سرمشق یکی از ضروریات تربیتی ما انسان‌هاست، تصریح کرد: انسان با هدف تعالی روح و برای پشتوانه شخصیتی همواره به الگو نیاز دارد؛ حضرت زهرا (س) یک انسان کامل و معصوم است و تمام زوایای زندگی ایشان می‌تواند الگو و سرمشق برای جوانان باشد.

دهقانی افزود: وظیفه ما این است که زوایای مختلف زندگی حضرت زهرا (س) را مورد بررسی قرار دهیم و در زندگی‌مان در بحث اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و هنری اعمال کنیم.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه باید حضرت زهرا (س) را به نسل جوان معرفی کنیم، خاطرنشان کرد: الگوهایی که خدا برای ما ترسیم کرده را به نسل جوان معرفی نمی‌کنیم و سرگذشت حضرت زهرا (س) را گاهی در حد روضه مطرح می‌کنیم در حالی که نباید اینگونه باشد.

کد خبر 404976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.