قیمت نفت از سقف خود عقب نشست

پس از حمله موشکی ایران به مواضع آمریکا در عراق با احتمال بروز جنگ، بازارهای بورس جهانی کاهشی و نفت افزایشی شد اما در ادامه و پس از بیانیه دونالد ترامپ، با حذف احتمال جنگ میان ایران و آمریکا، بازار با واکنش مثبت فعالان مواجه شد؛ نفت از سقف خود عقب نشست، بورس جهانی افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یکی از مهمترین پایگاه‌های ارتش ایالات متحده آمریکا در عراق و مخابره اخبار آن، تلاطم در بازارهای جهانی ایجاد شده و قیمت نفت و طلا به یکباره افزایش چشمگیری یافت. طلا از حوالی ۱۵۷۰ دلار به ازای هر انس از مرز ۱۶۰۰ دلار نیز عبور کرد و نفت برنت ۶۵ دلاری نیز با بیش از ۱۰ درصد افزایش و حدودا ۶.۵ دلار به بالای ۷۵ دلار، به بالاترین سطح نرخ خود از ماه سپتامبر میلادی تا کنون رسید.

افزایش تنش و احتمال بروز جنگ همچنان بر شدت نگرانی فعالان بازار اضافه می‌کرد و هیجانات ناشی از آن در بازار نمود یافت. انتظار برای نتیجه جلسه فوق العاده امنیت ملی آمریکا و اظهارات ترامپ درباره این حمله موشکی، برای مدتی بازارها را در انجماد نگه داشت. پس از مدتی اما با کاهش نگرانی‌ها و همچنین کاهش احتمال بروز جنگ قیمت‌های نفت و طلا از سقف خود عقب نشینی کرد. پس از جلسه امنیت ملی آمریکا، ترامپ بدون ایراد سخنرانی، تنها اعلام کرد فردا صبح ( ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران) بیانیه خواهم داد.

پس از این اتفاقات با ایجاد کمی خوش بینی قیمت نفت در ابتدا تا ۶۹ دلار کاهش یافت و تا زمان نشست خبری کاخ سفید حول محور آن چرخید. با شروع سخنرانی دونالد ترامپ و موضع بسیار آرامش در مقابل ایران احتمال بروز جنگ حداقل تا مدتی منتفی شد.

او در  ادعایی فرافکنانه و بی اساس گفت که "سیستم هشداردهنده این پایگاه (عین الاسد) به خوبی عمل کرده و هیچ تلفاتی برای آمریکا به بار نیاورده است. رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در کاخ سفید برخلاف تهدیدات قبلی اش اعلام کرد که قصد پاسخگویی به حمله موشکی ایران به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق را ندارد و دولت او تنها تحریم‌ها را علیه ایران افزایش خواهد داد.

وی همچنین درباره توافق هسته‌ای برجام نیز گفت: ما اجازه نمی دهیم ایران به سلاح هسته ای دست یابد. توافق بسیار معیوب برجام به زودی منقضی می‌شود و مسیری روشن و سریع برای دستیابی ایران به گریز هسته‌ای فراهم می‌آورد. باید با دیگر قدرت های بزرگ برای توافق جدید با ایران تلاش کنیم تا جهان امن تری داشته باشیم. تحریم‌ها تا زمانی که ایران رفتارش را عوض کند پابرجا خواهد بود.

او در اظهاراتی فرافکنانه گفت: پیام من به مردم و رهبران ایران این است که ما آماده‌ایم آغوش خود را به سوی صلح و هر آنکس که به دنبال صلح است، باز کنیم."

به دنبال این کاهش نگرانی‌ها و حذف احتمال درگیری نظامی مستقیم این کشور، واکنش سریع بازارهای جهانی به این بیانیه آغاز شد.

لحن بسیار آرام ترامپ با مخابره سیگنال صلح به جهان باعث شد تا نفت در دومین گام کاهشی خود حدود پنج درصد عقب نشسته و طلا به ۱۵۵۰ دلار به ازای هر انس کاهش یابد. اگرچه نفت در این کاهش خود به کمتر از ۶۵ دلار نیز رسید اما در نهایت در بالای ۶۵ دلار تثبیت شده و حول آن چرخش می‌کند.

همچنین پس از بیانیه ترامپ بازارهای جهانی بورس واکنش مثبت نشان داده و افزایشی شدند. بازگشت ثبات و حذف احتمال جنگ در خاورمیانه اگرچه خبر خوبی محسوب می‌شود اما ترامپ از ناتو خواسته است تا فعالیت بیشتری در خاورمیانه داشته باشد. علاوه بر این باید دید این رئیس جمهور، چه تحریم‌های دیگری را می‌تواند علیه ایران اعمال کند.

کد خبر 404958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.