ایجاد چارچوب مدیریت بازیافت ضایعات ساختمانی به مواد با ارزش افزوده

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: در پروژه پژوهشی ایجاد چارچوب مدیریت بازیافت ضایعات ساختمانی به مواد با ارزش افزوده، روش‌کار شامل طراحی سلسله آزمایش‌های تجربی برای تعیین تاثیر مصالح بازیافتی بومی و در ادامه آن سعی در بهینه‌کردن طرح اختلاط در یک فرآیند آزمون و خطا است.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: امروزه حجم عظیمی از عملیات ساخت‌وساز و تخریب در دنیا و به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه مانند ایران در حال انجام است.

وی افزود: در حالت کلی طبیعت، فعل ساخت‌وساز امری سازگار با محیط‌زیست نیست و ضایعات ساختمانی و یا نخاله‌های ساختمانی موادی است که به‌صورت مستقیم و یا تصادفی در این عملیات تولید می‌شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه عمر مفید ساختمان‌ها در ایران حدود ۳۰ سال تخمین زده می‌شود که با توجه به رشد جمعیت در سال‌های دهه‌ ۶۰ و گسترش ساخت‌وساز مسکونی، انتظار به پایان رسیدن عمر حجم بسیار زیادی از بافت‌های مسکونی در چند سال آتی و نیاز به بازسازی این بافت‌ها به وجود می‌آید، تصریح کرد: به‌طور میانگین به ازای تخریب یک مترمربع ساختمان، ۱.۵ تن آوار ساختمانی تولید می‌شود.

وی ادامه داد: طبق برآورد انجام‌شده در سال ۱۳۸۵ میزان بافت فرسوده در شهر اصفهان برابر با ۲۱۵۰ هکتار بوده که این مقدار طبق گزارش‌ معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در حال حاضر بیش از ۴۵۰۰ هکتار گزارش‌شده است.

ابراهیمی گفت: با فرض اینکه تنها ۶۰ درصد از این مساحت ساخته‌شده باشد و در بهترین شرایط فرض شود ساختمان‌ها یک طبقه باشند برای بازسازی فضای بافت فرسوده این منطقه در اصفهان فقط معادل  ۴۰.۵ میلیون تن نخاله تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه بررسی کشورهای پیشرو در این زمینه بیانگر صرفه اقتصادی بسیار بالا در کنار ضرورت زیست‌محیطی و اجتماعی بازیافت پسماند عملیات ساخت‌وساز و یا تخریب است، گفت: امروزه در حاشیه بسیاری از کلانشهرها تسهیلات بازیافت پسماند ایجاد شده است و در عملیات‌های عمرانی شهری مصالح حاصل از بازیافت در اولویت استفاده قرار دارند؛ با این وجود ایجاد یک چرخه اقتصادی کارآمد برای این مصالح با کمک تکنولوژی و فرهنگ‌سازی وجود خواهد داشت.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان اظهارکرد: در شرایط کنونی تخمین زده شده روزانه چهار هزار تن نخاله ساختمانی به محل دپو وارد می‌شود که از این مقدار ۲۰ الی ۳۰ درصد مصالح ارزشمند بتنی است که می‌تواند در باز استفاده تبدیل به مصالح با ارزش‌افزوده بالا مانند بلوک‌های موانع بتنی پیش‌ساخته نیوجرسی و یا سنگ‌فرش‌های بتنی شود؛ این محصولات در کنار استفاده خام به‌عنوان مصالح زیرسازی و پرکننده در تمامی پروژه‌های شهرداری اصفهان است.

وی افزود: به عنوان نتیجه جانبی این برداشت آماری و تفسیر نتایج آن و فرض پایداری شرایط کنونی حجم سالانه مواد بتنی ارزشمند ۴۳۸ هزار تن است که دفع بهداشتی و مدیریت مراتع دپو را با چالش مواجه می‌ کند، این در حالی است که تبدیل این مواد به مصالح اولیه برای محصولاتی مشابه محصولاتی که در این گزارش دانش فنی تولید آنها گسترش‌یافته است، می‌تواند باعث ایجاد سود و بهره‌وری بالا، مزایای زیست‌محیطی و اجتماعی گسترده در کنار اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم گسترده شود.

ابراهیمی با بیان اینکه با پیشرفت تکنولوژی ساخت بتن شامل دستیابی به نتایج تجربی گسترده و دقیق و امکان اعمال و هماهنگ کردن با شرایط بومی می‌توان از الگوهای طراحی مخلوط‌های بتنی به‌روز برای کمینه کردن مضرات و تشدید فواید استفاده از مواد بازیافتی را شاهد بود، گفت: در پروژه پژوهشی ایجاد چارچوب مدیریت بازیافت ضایعات ساختمانی به مواد با ارزش افزوده، روش‌کار شامل طراحی سلسله آزمایش‌های تجربی برای تعیین تاثیر مصالح بازیافتی بومی و در ادامه آن سعی در بهینه‌کردن طرح اختلاط در یک فرآیند سعی و خطا است که این مسئله با توجه به تجربه و دانش تیم اجرایی با بیشترین سرعت انجام شده است.

وی ادامه داد: طرح اختلاط‌های پایه‌ای ارائه شده در یک فرآیند آزمایشی تجربی مانند آزمایش‌های تعیین انواع مقاومت‌های مکانیکی قرار گرفته و نتایج بیانگر آن است که به‌طور متوسط در طرح اختلاط‌های مختلف ارائه‌ شده در این گزارش این مقدار افت تا حداکثر ۱۵درصد مقاومت نمونه شاهد با مصالح طبیعی محدود شده است؛ که در مقایسه با مراجع معتبر و تکنولوژی‌های به‌روز در دنیا که این مقدار را مابین ۱۰ تا ۳۰۰۰ درصد محاسبه کرده‌اند، بیانگر دقت و کیفیت مناسب فرآیند علمی انجام شده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تاکید کرد: مهم‌ترین بخش این کار ارائه طرح اختلاط محصول بتنی است که استانداردهای مورد نیاز را تامین کند و بتواند کارآیی مناسبی به عنوان یک محصول تجاری داشته باشد.

وی اظهارکرد: با توجه به استفاده از مصالح اولیه بازیافتی برای به حداقل رساندن کاهش مقاومت و کیفیت نیاز است که فناوری‌های به‌روز شده‌ای در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین تولید این محصولات علاوه بر صرفه‌تجاری بسیار مناسب برای شهرداری کلانشهری مانند اصفهان برای رفع نیاز به این محصولات دارای صرفه زیست‌محیطی و فرهنگی بسیار بالایی خواهد بود؛ به‌عبارتی آغاز این روند باعث ایجاد محرک در چرخه ایجاد اقتصاد مبتنی بر حذف پسماند خواهد شد.

ابراهیمی گفت: در پروژه پژوهشی ایجاد چارچوب مدیریت بازیافت ضایعات ساختمانی به مواد با ارزش افزوده به بررسی تجهیزات کارخانه ای مورد نیاز و اقتصاد مهندسی خط تولید مورد نیاز برای تولید این محصول پرداخته شده و بر اساس مهمترین نیاز این پروژه به سنگ‌شکن با ظرفیت بالا، با سازندگان معتبر جهانی این دستگاه ارتباط برقرار و در یک مورد به پیشنهاد قیمت منتهی شده که بر اساس قیمت پیشنهادی ارائه شده طرح اقتصادی خط تولید نیز مورد بررسی و ارائه شده است.

کد خبر 404884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.