واکنش بورس‌ جهانی به حمله موشکی ایران به آمریکا

پس از حمله موشکی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به دو پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق که بازتابی جهانی پیدا کرد، نگرانی‌ها درباره آینده بازارهای جهانی افزایش یافت و به دنبال آن برترین شاخص‌های بورس‌های جهان با کاهش مواجه شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از مخابره اولین اخبار از حمله موشکی سپاه پاسداران به مهمترین پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق و به دنبال آن کشته و مجروح شدن تعدادی از نظامیان این منطقه، در ابتدا بازارهای جهانی در سردرگمی صحت این خبر به سر بردند اما در ادامه با تأیید پنتاگون مبنی بر حمله ایران به پایگاه آمریکا در منطقه، بورس جهانی به ویژه آمریکا با واکنش منفی مواجه شد.

شاخص S&P ۵۰۰ که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بورس آمریکا محسوب می‌شود با تأیید این خبر به رغم فعالیت مثبت و بازدهی مناسب خود در روزهای اخیر، روند کاهشی به خود گرفت. S&P ۵۰۰ در لحظات ابتدایی انتشار و تأیید خبر موشکی ایران به مواضع آمریکا در منطقه به کاهشی نزدیک به هشت واحد و معادل با ۰.۲۴ درصد از ۳۲۴۴ واحد به ۳۲۳۷ واحد رسید که می‌توان از آن به عنوان یکی از سریع‌ترین روند نزولی این شاخص در روزهای اخیر، نام برد.

در ادامه این شاخص موفق به اصلاح بخشی از اصلاح خود شد و دوبار به ۳۲۴۰ واحد دست یافت با این حال هر بار این دستیابی موقتی بوده و دوباره از دست می‌رفت. پس از دومین دستیابی به نقطه ۳۲۴۰ واحد و نزول پنج واحدی آن، S&P ۵۰۰ توانست رشد دوباره‌ای را آغاز کند؛ رشدی که باز هم موقتی بوده و ریزش دیگری را پس از خود تدارک دیده بود. این شاخص در آخرین لحظات فعالیت خود رشد شش واحدی و پس از آن نیز نزول شش واحدی را تجربه کرد.

نزدک (NASDAQ) که دومین بورس بزرگ دنیا را تشکیل می‌دهد نیز با انتشار این خبر کاهشی شد. این شاخص پس از انتشار خبر فوق، فراز و نشیب‌های بسیاری را طی کرد به گونه‌ای که در ابتدا با ۲۲ واحد کاهش از ۸۸۶۸ به ۸۸۴۶ واحد رسید. اگرچه این شاخص موفق شد در ادامه بخش از روند کاهشی خود را جبران کند و به ۸۸۶۴ واحد برسد اما این جبران نیز مدت زمان زیادی دوام نیاورده و NASDAQ ۱۰۰ INDEX دوباره به ۸۸۴۳ واحد کاهش یافت. در زمان تهیه این گزارش این شاخص تنها با دو واحد رشد به ۸۸۴۵ واحد رسیده است؛ با این حال روند این شاخص به هیچ عنوان قابل پیش بینی نبوده و کاملاً متأثر از واکنش‌های بعدی سیاستمداران است.

شاخص داو جونز نیز که یکی دیگر از مهمترین شاخص‌های بورس آمریکا محسوب می‌شود با انتشار این خبر منفی شد. بورس‌های ژاپن و اروپا هم معاملات امروز را با کاهش ارزش آغاز کردند.

واکنش بورس ایران به حمله موشکی؛ منفی

بورس ایران نیز در پی نگرانی‌های ناشی از احتمال بروز جنگ میان ایران و آمریکا روز خود را از همان ابتدا منفی آغاز کرد. اگرچه بر اساس مصوبه شورای عالی بورس، نوسانات امروز بازارهای بورس کشور تنها به دو درصد محدود شده بود اما این خبر از منفی شدن بازار جلوگیری نکرد. با این وجود انتقادات گسترده‌ای علیه سازمان بورس و اوراق بهادار کشور و همچنین شورای عالی بورس به عنوان بالاترین متولی تصمیم گیری درباره فعالیت بورس مبنی بر تعطیل نکردن این بازار در روزهای اخیر مطرح شده، اگرچه به نظر می‌رسد این اقدام بی تأثیر نبوده است.

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز و در آخرین روز معاملاتی هفته با بیش از پنج هزار واحد کاهش به کانال ۳۵۳ هزار واحد وارد شد و بازار بورس نیز بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از ارزش خود را از دست داد.

به گزارش ایمنا، حوالی ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه، برخی منابع خبری از شلیک موشک‌های بالستیک ایرانی به سمت پایگاه عین‌الاسد در عراق خبر دادند. این منابع تعداد موشک‌های اصابت کرده به این پایگاه را ۳۰ فروند تخمین زدند اما در مورد خسارت‌ها و تلفات احتمالی این اتفاق خبری مخابره نکردند.

در ادامه روزنامه واشنگتن پست به نقل از پنتاگون و شبکه اسکای‌نیوز به نقل از منابع امنیتی عراقی حمله موشکی به پایگاه عین الاسد را تأیید کردند. در این میان خبرها و تصاویری نیز از مردم محلی درباره این اتفاق در فضای مجازی منتشر شد. پنتاگون تعداد موشک‌های اصابت کرده به سمت نیروهای آمریکایی و ائتلاف را ۱۲ فروند اعلام کرده بود.

عاقبت حوالی ساعت ۳ بامداد، سپاه انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد در انتقام از ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش خبر داد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: بامداد امروز رزمندگان شجاع نیروی هوا فضای سپاه در عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی با رمز «یا زهرا (س)» با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به «عین الاسد» را در هم کوبیدند.

کد خبر 404863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.