۲ فیزیکدان ایرانی برنده جایزه جهانی کیهان شناسی شدند

دانش آموخته‌گان دانشگاه شریف با مقاله "پژواکی از مغاک؛ سیاهچاله فوق چرخان باقی مانده از دوتایی ستاره نوترونی رویداد GW۱۷۰۸۱۷"، موفق به کسب جایزه بوکالتر ۲۰۱۹ شدند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، جایزه بوکالتر هر سال به ایده‌های جدید و پیشرو در زمینه کیهان‌شناسی و گرانش‌ نظری و رصدی داده می‌شود؛ ایده‌هایی که موفق به بازگشایی دریچه‌ جدیدی برای فهم ما از انبساط تند شونده کیهان شود.

دکتر جاهد عابدی، دانش آموخته‌ دکترای دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و دکتر نیایش افشردی، کیهان شناس و اخترفیزیکدان شهیر، دانش‌آموخته دوره کارشناسی دانشکده فیزیک دانشگاه شریف و دکتری دانشگاه پرینستون با مقاله خبرساز و مهم‌شان "پژواکی از مغاک: سیاهچاله فوق چرخان باقی مانده از دوتایی ستاره نوترونی رویداد GW170817"، این جایزه را دریافت کردند.

هیات داوران جایزه معتبر بوکالتر پژوهش جاهد و نیایش را که در مجله "Journal of Cosmology and Astroparticle Physics" به چاپ رسیده است، پژوهش جسورانه و قدمی نوآورانه در درک پدیده گرانش کوانتومی نامیدند؛ ایده‌ای که توسط آن امواج گرانشی ساطع از دو ستاره نوترونی چرخان می‌تواند اطلاعات جدیدی از درون سیاهچاله و گرانش کوانتومی به دست دهد.

پیش از این نیز این دو اختر فیزیکدان ایرانی با مقاله " پژواک از مغاک: سیاه چاله‌ای با چرخش زیاد برای پسماند ادغام ستاره نوترونی" در سال 2018 موفق به کسب این جایزه شدند.

کد خبر 404837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.