واکنش قیمت طلا به حمله موشکی ایران به آمریکا/ عبور از مرز ۱۶۰۰ دلار

پس از حمله موشکی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به دو پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق که بازتابی جهانی پیدا کرد، نگرانی‌ها درباره آینده بازارهای جهانی افزایش یافت و به دنبال آن طلا به عنوان امن ترین سرمایه در دسترس با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این فلز گران بها که با آرام شدن تنش‌ها رو به کاهش قیمت گذاشته بود و از ۱۵۸۰ دلار در روزهای گذشته به حوالی ۱۵۵۰ دلار رسیده بود با انتشار اخبار مربوط به حمله موشکی سپاه پاسداران دوباره روند رو به رشدی از خود نشان داد و حتی از مرز ۱۶۰۰ دلار نیز فراتر رفت اما پس از آن با کاهشی حدوداً ۲۰ دلاری مجدداً به حوالی ۱۵۸۰ دلار بازگشت.

پس از مخابره اولین اخبار از حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد که محل استقرار نیروهای آمریکایی بود، قیمت طلا رشدی در حدود یک درصد از خود نشان داد و نزدیک به ۱۵ دلار افزایش یافت و به ۱۵۹۱ دلار رسید اما نتوانست مقاومت خود را بشکند و نزولی شد؛ نزولی که تنها هفت دلار بود و در واقع زمینه را برای افزایشی دیگر رقم زد. افزایش ۱۴ دلاری انس در گام بعدی روند رو به رشد طلا در حالی بود که نگرانی‌ها از واکنش ایالات متحده بالا گرفت اما پس از این افزایش ۱۴ دلاری بازهم طلا کاهش کوچک دیگری را رقم زد؛ این بار هم حوالی هشت دلار.

تا اینجا دلار موفق شده بود از حوالی ۱۵۷۰ دلار به ۱۵۹۷ دلار و سپس ۱۵۸۹ دلار برسد اما این کاهش بازهم زمنیه ساز افزایش دیگری در قیمت فلز زرد شد؛ افزایشی که این بار قیمت آن را به بالای ۱۶۰۰ دلار رساند.

با انتشار گسترده اخبار حمله موشکی سپاه به مواضع آمریکا در عراق، قیمت طلا با افزایشی بیش از ۱.۳ درصدی و حدود ۲۲ دلار موفق به ثبت رکورد ۱۶۱۰ دلاری شد که در چند ماه اخیر بی سابقه بوده است.

در ادامه اما با انتشار اخبار متفاوت از جمله سخن رئیس جمهوری آمریکا که گفت: "همه چیز خوب است" و همچنین واکنش دیگر مقامات دولتی آمریکا و برطرف شدن نسبی نگرانی‌ها، باعث شد قیمت این فلز زرد برعکس چند ساعت قبلی خود روند نزولی در پیش بگیرد. اگرچه این روند نزولی در راه خود فراز و نشیب‌های کوچکی را نیز طی کرد اما در نهایت به کف قیمتی خود پس از این پاسخ نظامی ایران رسید.

ثبت کف ۱۵۸۳ و کاهش حدود ۲۷ دلاری برای انس طلا به معنی پایان تنش نبود، اگرچه تا این لحظه دیگر این فلز گران بها افزایش چندین ساعت گذشته خود را تجربه نکرده و حتی به ۱۶۰۰ دلار نزدیک نشد اما همچنان در میان دو کانال ۱۵۸۰ دلار و ۱۵۹۰ دلار در نوسان است. هم اکنون نرخ این فلز زرد به ۱۵۹۳ دلار رسیده و روند صعودی است اما بسیار آرامی را پیش رو دارد با این حال روند حرکت آن به هیچ وجه قابل پیش بینی نبوده و کاملاً بستگی به عکس العمل‌های طرفین دارد؛ کاملاً بدیهی است که هرگونه افزایش تنش منجر به افزایش نرخ این فلز گرانبها و به دنبال آن کاهش ارزش بازارهای بورس منطقه‌ای و آمریکا خواهد شد.

کد خبر 404827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.