۱۸۰ مددکار اجتماعی در بهزیستی اصفهان فعالیت دارند

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: در اورژانس اجتماعی بهزیستی استان اصفهان که وظیفه مداخله در بحران‌های اجتماعی، فردی و خانوادگی را دارد ۱۸۰ مددکار اجتماعی فعالیت دارند.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مددکاران اجتماع بهزیستی، اظهار کرد: در اورژانس اجتماعی بهزیستی استان اصفهان که وظیفه مداخله در بحران‌های اجتماعی، فردی و خانوادگی را دارد ۱۸۰ مددکار اجتماعی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در بین این افراد رشته‌های مرتبط با مددکاری هم وجود دارد، افزود: این افراد تحصیلات آکادمیک در رشته‌های مرتبط  مددکاری، مشاوره، روانشناسی است که این افراد در کنار دیگر اعضای تیم مشاوره و مداخله نقش عمده ارتباط با مددجویان را ایفا می‌کنند.

بکارگیری مددکاران در مدارس از تعارضات خانواده‌ها می‌کاهد

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص وظایف مددکاران، تصریح کرد: مددکار وظیفه ملاقات مستقیم با مددجویان را دارد و جنس کار مددکار برخلاف روانشناسان که ارجاع به آنها صورت می‌گیرد مداخلات میدانی است و هر مورد را متناسب با شرایط نقاط قوت یا ضعف خانواده و بکارگیری منابع و نهادهای حمایتی در جهت رفع مشکلات مددجویان اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه در خصوص بکارگیری مددکاران در آموزش و پرورش، گفت: اگرچه آموزش و پرورش از نظر نیروی انسانی و مشاوران تامین است اما با سیستم مددکاری آشنا نیست چرا که مددکاران برای حمایت و حل تعارضات مددجو باید ارتباطات گسترده‌ای داشته باشند و در موضوع دانش‌آموزان مددکار باید به موضوعاتی نظیر عدم تعادل یا نابسامانی نظام خانواده او دقت کند.

ناجی با تاکید بر اینکه برخی خانواده‌ها مهارت حل مسئله و پیگیری مشکلات خود را ندارند، افزود: مددکار می‌تواند در پیگیری بسیاری از مسائل حقوقی، معیشتی، مالی، ملکی یا تامین لوازم ضروری زندگی و بسیاری امور دیگر یک خانواده و پیگیری اموری که باعث

ترک تحصیل یک دانش‌آموز می‌شود می‌تواند موثر باشد چرا که بسیاری از کودکان کار علاوه بر تحصیل دغدغه معیشت خانواده خود را دارند.

مددکاران در رفع مشکلات اجتماعی جامعه موثرند

وی با اشاره به اینکه "طرح نماد" به صورت مقطعی نیست، گفت: "طرح نماد"با عنوان نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان همواره وجود دارد و یک کار تیمی شامل دستگاه‌های متولی مانند واحد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، آموزش و پرورش و بهزیستی شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر را بر عهده دارند و ارجاع آنها به اورژانس اجتماعی بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی است و دستگاه‌های دیگر هم در این مورد وظایفی دارند.

معاون اجتماعی بهزیستی اصفهان در خصوص موثر بودن حضور مددکاران در کنار مشاوران مدارس، اظهار کرد: مشکلات اجتماعی نیازمند تدابیر اجتماعی است نه تدابیر فردی و روانشناسان و مشاوران تنها از بعد فردی به مسائل می‌پردازند که این امر در حل معضلات کافی نیست اما مددکاران اجتماعی با بهره‌گیری از منابع اجتماعی به ابعاد خانوادگی و اجتماعی مشکلات هم توجه می‌کنند و این باعث نتیجه بهتری می‌شود و این دیدگاه که جامعه بیمار افراد بیمار تولید می‌کند درست است و مددکاران می‌توانند در رفع این معضلات موثرتر واقع شوند.

کد خبر 404825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.